Förskoleklass
Jag undrar om det finns några med erfarenheter av att flytta upp sitt barn ett år tidigare till förskoleklass? Något positivt eller negativt?
Min dotter fyller 5år om en vecka. Hon har sen i höstas varit med barnen på förskolan som är ett år äldre och som ska upp till förskoleklass nu i höst. Hon har varit med i deras förberedande grupp inför i höst. Hon klarar av alla "tester" och övningar bättre än dom. Idag fick jag frågan om jag kunde tänka mig att flytta upp henne ett år tidigare.
Jag är både för och emot. tycker det är bra då hon får hänga med sina kompisar som hon är med nu, eftersom dom som är födda samma år inte är lika utvecklade. Om hon stannar kvar får hon gå om den här gruppen och göra samma tester och övningar igen. Tror inte hon utvecklas eller får ut något av förskolan ett år till, hon känns för stor.
Jag är samtidigt rädd för att om hon flyttar upp, att hon kommer efter, eftersom hon är ett år yngre. Kanske inte att det märks just nu, men om något år eller så. Visst kan hon då gå om ett år och hamna med dom i sin egen ålder, men då har hon "missat" ett år på förskolan där det är mer lek, och jag tycker skolan är så lång som den är redan.
Jag har en son som är två år äldre, också född i januari. Han var i samma situation när han gick på förskolan, fick vara med barnen som var ett år äldre och vara med i samma förberedande grupp. I hans fall sa inte fröknarna något, och jag frågade inte heller. Jag funderade mycket på att flytta upp honom ett år tidigare, men jag valde att inte göra det, för att han skulle få vara äldst i sin klass och inte känna sig efter. Men det sista året på förskolan var inte rolig för honom. Han var mer mogen än barnen i sin ålder, han kändes för stor sista året och utvecklades inte alls. Nu när han går i förskoleklass så märker man att han är även där mer mogen. Och han leker mest med barn som är ett eller två år äldre i skolan och på fritids. Där ångrar jag lite ibland att jag inte frågade mer om att flytta upp honom.