• Firren75

Förskoleklass

Jag undrar om det finns några med erfarenheter av att flytta upp sitt barn ett år tidigare till förskoleklass? Något positivt eller negativt?

Min dotter fyller 5år om en vecka. Hon har sen i höstas varit med barnen på förskolan som är ett år äldre och som ska upp till förskoleklass nu i höst. Hon har varit med i deras förberedande grupp inför i höst. Hon klarar av alla "tester" och övningar bättre än dom. Idag fick jag frågan om jag kunde tänka mig att flytta upp henne ett år tidigare.
    Jag är både för och emot. tycker det är bra då hon får hänga med sina kompisar som hon är med nu, eftersom dom som är födda samma år inte är lika utvecklade. Om hon stannar kvar får hon gå om den här gruppen och göra samma tester och övningar igen. Tror inte hon utvecklas eller får ut något av förskolan ett år till, hon känns för stor.
    Jag är samtidigt rädd för att om hon flyttar upp, att hon kommer efter, eftersom hon är ett år yngre. Kanske inte att det märks just nu, men om något år eller så. Visst kan hon då gå om ett år och hamna med dom i sin egen ålder, men då har hon "missat" ett år på förskolan där det är mer lek, och jag tycker skolan är så lång som den är redan.

Jag har en son som är två år äldre, också född i januari. Han var i samma situation när han gick på förskolan, fick vara med barnen som var ett år äldre och vara med i samma förberedande grupp. I hans fall sa inte fröknarna något, och jag frågade inte heller. Jag funderade mycket på att flytta upp honom ett år tidigare, men jag valde att inte göra det, för att han skulle få vara äldst i sin klass och inte känna sig efter. Men det sista året på förskolan var inte rolig för honom. Han var mer mogen än barnen i sin ålder, han kändes för stor sista året och utvecklades inte alls. Nu när han går i förskoleklass så märker man att han är även där mer mogen. Och han leker mest med barn som är ett eller två år äldre i skolan och på fritids. Där ångrar jag lite ibland att jag inte frågade mer om att flytta upp honom.

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Flickan och kråkan

Det beror väl på hur verksamheten ser ut. Jag har en pojke i förskoleklass nu som rent kunskapsmässigt klarat sig fint i 1:an. Om det inte hade varit för kompisarnas skull så skulle jag hellre hoppat över förskoleklassen. Gått ett år till i förskolan med bättre verksamhet och sedan börja i ettan. Att hoppa över ett år har inte känts aktuellt för vår del eftersom han både är pojke och född i slutet av december. Jobbar på högstadiet och vet hur det generellt ser ut där. Pojkarna är ett par år efter flickorna mognadsmässigt. 

• Elin 834

Vi har haft samma problem med vår dotter som fyllde 6 den 1 jan. Hon började i fsk klass i höstas med barnen som är 1 år äldre. Hon är mkt långt fram i klassen och tycker själv att det är för låg nivå. Jag är glad att hon fick börja i höstas men hon är mer mogen än fe flesta i hennes klass och väldigt duktig motoriskt med. Hur är din dotter på de andra områdena som socialt motoriskt och mognadsmässigt är hon på lika nivå där med så kan hon absolut börja med de andra. Lycka till!

• Linastrumpan

Min dotter fyller 5år (idag faktiskt). Hon är väldigt tidig kunskapsmässigt. Hon kan göra alla läxor och uppgifter som hennes 3år äldre syster får i skolan. Hon lärde sig läsa, skriva och räkna på egen hand innan hon fyllde fyra. Hon har alltid lekt med barn som är äldre än henne om hon får välja, men leker gärna med yngre eller ensam för den delen också. Förskolan glömmer bort att hon är yngre än vad hon verkar och har vid utveckligssamtal frågat om jag inte ska låta henne börja skolan tidigare men jag har sagt nej. Jag vet att skolan inte har samma möjlighet till individuell anpassning som förskolan har. Jag vet att hon kommer att utvecklas mer på förskolan än i skolan. Jag vill heller inte att hon ska vara yngst av alla. Tror ifs att det inte spelar så stor roll när de är små men tror det kan ha större betydelse när de blir äldre. Hon är dessutom lillasyster och känner att hon kan må bra av att få vara "störst" någon stans. Sen är jag rent generellt emot att göra barn äldre än vad de är. Jag tycker barn ska vara barn så länge de kan. Alla måsten kommer i alla fall förr eller senare och skolan hinner hon ledsna på många gånger i alla fall

• Firren75

Ja det är inte alls lätt. Samtidigt som jag tror att hon i nuläget kommer klara av att gå till förskoleklass ett år tidigare, så är jag osäker på hur det kommer bli i senare klasser. Hon kommer då alltid vara ett år yngre om hon flyttar upp i höst, flyttar hon upp när hon ska så är hon bland dom äldre i klassen.
    Samtidigt som jag vill att barn ska få vara barn så länge dom kan. Skola och sitta sitt lär dom få ändå så det räcker tids nog. Men samtidigt vill jag ju att hon ska utvecklas och det är jag osäker på om hon kommer göra på förskolan ett år till, då hon redan nu har gjort allt som dom ska göra där. Kommer ju bli ett år av repetition för henne.

Hon är väldigt framåt, hon pratar bra, väljer hellre att leka med äldre barn. Hon har alltid blivit tagen för äldre än hon är överallt.

vi får fortsätta fundera. Tack för era svar.

• Scratt

Jag kan svara utifrån egen erfarenhet. Jag var väldigt tidig när jag var liten, gick inte på dagis och istället för att börja förskola (som sex-årsverksamheten hette då) började jag första klass. Jag var då ett år yngre än barnen som gick där. Detta var som ett försök i min kommun, som ett test innan dom införde vad som senare kallade "nollan".

Trots det så var jag den enda som kunde läsa flytande, sedan ett par år tillbaka. Jag räknade bättre än dom andra barnen och jag var dessutom mycket snabbare i dom andra ämnena.
    Det var prat på att flytta upp mig en klass till men där sa mina föräldrar stopp.

Jag har aldrig märkt några problem av detta, förutom att jag hade svårt att sitta still och vara tyst. Blev lätt uttråkad av att vänta på att resten av klassen skulle bli färdig med uppgiften.

Men så hade det kanske varit även om jag börjat skolan ett år senare. Det kanske inte helt berodde på omogenhet.

Annars har jag bara positiva erfarenheter från detta

• mamma till decembertjej

Jag tror på att följa sin /lita på sin magkänsla. Jag har samma funderingar fast åt andra hållet =) Jag vill min dotter ska gå kvar ett extra år i förskoleklass. Lycka till hur ni än beslutar.

Svar på tråden Förskoleklass