• amiofo

ont, blev det bättre

Ni som har/haft bebisar som har svårt att få bra tag och därför fått ont, har det blivit bättre efter ett tag el ont hela tiden, kanske ni la amningen på hyllan och körde flaska istället. Tips på hur de kan få bättre tag? Vill gärna amma men...

• Svar på tråden ont, blev det bättre
  • Sessan03

För mig har det blivit bättre. Alla mina barn har haft svårt att få rätt tag men med tiden har de lärt sig. Min yngsta är nu 2 1/2 månad och tar ett bra tag men det tog nog tre veckor innan det var helt ok.
    Jag gav inte flaska under tiden det var jobbigt, utan körde med amningsnapp när jag hade riktigt ont.
    Prova olika ställningar och kontakta amningshjälpen men viktigast av allt: om du verkligen vill amma så ge inte upp. Det kommer bli bättre, man måste ge det lite tid bara.
    Med mitt första barn så var det verkligen katastrof att amma i början. Jag grät och hade ont så jag satte en deadline och sa att om det inte är bättre när han är tre månader så skulle jag sluta amma och när tre månader gått så fungerade amningen utan problem!

• Natulcien

Jag hade ont i början, men började använda amningsnapp efter någon vecka. Då gick det mycket bättre. Kunde ta bort amningsnappen efter ett par veckor, och sen fungerade det klockrent.

• aurora1827

Argh! Den smärtan vill man inte minnas......gjorde skitont med första. Han fick bra tag ibland, snett ibland, såriga bröstvårtor....ugh, man ville bara skrika. Jag höll ut eftersom min mamma sa att det skulle gå över inom några veckor, och det gjorde det. Det kändes som väldigt långa veckor.....minns det som sex veckor men det var nog bara tre...

Idag är jag jätteglad att jag höll ut för när väl det rättade till sig var amningen så himla mysig (och praktisk)...
    Det blir lättare för dem att ta tag om brösten inte är överfulla, man kan testa att pumpa lite innan. Jag var livrädd att pumpa skulle förstöra nåt i början, men det var faktiskt till stor hjälp. Det man pumpar ur kan man skedmata dem.

• tulip79

Dottern är snart 2 veckor. Hade väldigt ont i båda brösten från början men nu är vänster ok. Kör på vidare ned amningsnapp på höger, efter jag pumpat ut lite mjölk o smörjt in det med. Det gör fortfarande ont i nga minuter när hon sätter igång, men bröstvårtan är iaf inte sårig längre.

• tulip79

Dottern är snart 2 veckor. Hade väldigt ont i båda brösten från början men nu är vänster ok. Kör på vidare ned amningsnapp på höger, efter jag pumpat ut lite mjölk o smörjt in det med. Det gör fortfarande ont i nga minuter när hon sätter igång, men bröstvårtan är iaf inte sårig längre.

• Bling1975

Nej, det blev bara värre och värre och slutade med en kraftig infektion i båda brösten. Slutade amma helt efter ca 3 månader. Sprang hos amningsmottagningen flera gånger i veckan och provade precis allt utan resultat. Det kändes typ som om en piraya åt upp mina bröstvårtor varje gång, till slut var jag så rädd och spände mig så mycket att det inte kom någon mjölk alls.

• MrsP79

Jag hade jätteont med mina två första, ammade ändå till 6månader ca, då mjölken sinade. Min sista ammar jag fortfarande, 6,5 månad. De 3 första månaderna hade jag ont så in i h-e! Kontaktade amningshjälpen och fick verkligen jättebra hjälp, en vecka senare var smärtan i princip borta!

• amiofo

Har ju inte gått så lång tid än 2.5 v men tycker det känns ok i början men blir värre i slutet. Är väl bara att stå ut-iallafall ett tag till-

Amningsnapp, något märke som är bättre? Köpt en men får det inte att funka .

• amiofo

MrsP79

MrsP79 vad fick du för tips el visade de mest Hur du skulle göra

• MrsP79

Jag hade ju som sagt skitont, tänkte sluta och ge flaska men ville ge det en chans till. Hade provat med Purelan, amningsvårtskydd och allt vad det heter. När jag kom till amningshjälpen såg barnmorskan för det första att jag hade en spricka på ena bröstvårtan (de såg inte såriga ut i mina ögon) och sen såg hon att bebis hade fel tag. Han låg för långt till höger när jag ammade från höger bröst. Hon sa att jag istället skulle hålla hans huvud med vänster hand och se till att bröstvårtan var ungefär vid hans näsa. Då kommer bröstvårtan upp i gommen istället, och då suger han inte på den alls utan den ligger liksom skyddad uppe i munnen. Lite svårt att förklara. När han känner bröstvårtan vid näsan så böjer han huvudet bakåt och så fort den är inne i munnen "trycker" jag in vårtan i munnen. Jag kände i alla fall skillnad direkt men det tog ett par dagar innan smärtan var borta. Om det gör ont nu låter jag honom ta ett nytt tag. Hoppas du kan få nåt tips!

• fluu

Amningsnapp på de första två veckorna sedan fattade hon galoppen och det funkade smärtfritt tills jag slutade amma när hon var 19 månader.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Duckan

Det gjorde så ont att jag ville gråta varje gång, men det gick över. Minns inte exakt hur lång tid det tog men några veckor var det nog i alla fall.

Svar på tråden ont, blev det bättre