• schmek

3 veckor, slutat ta bröst.

Snälla tjejer, ni måste hjälpa mig. Jag ger snart upp och orkar inte gråta mer. Min lilltjej blir 3 veckor imorgon, och är en lugn och glad tjej på dagarna. Förra veckan hade vi lite problem med nattamningen, jag satt mellan klockan 00 till 06 och ammade konstant. Så fort jag la ner henne grät hon och ville ha mer. Efter att ha rådfrågat min mamma som sa att vi skulle testa att ge ersättning istället för ena nattamningen så hon skulle bli mätt och belåten - dock försöka amma först så jag inte stannar upp i produktion. Detta testade jag, och hon sov gott i ca 3 timmar. Skönt!! Men sedan i måndags så har hon tuttvägrat. Hon börjar suga på bröstet, och tar kanske 2-3 sugtag och sen släpper hon och blir arg. Nu är det onsdag natt, och den enda hon accepterar är flaska. Åkte idag för att köpa en bröstpump av rädsla för produktionen, men kunde, under en och en halv timme (!!) endast få ut 60 ml ur båda brösten. Kan jag se min amningsperiod som helt över eller? Känner mig så himla värdelös som inte klarade att amma min lilla tjej i mer än 3 veckor. Ser hopplöst på framtiden just nu :( snälla, kan någon ge mig någon slags förhoppning om att detta bara är en fas , och att det kommer gå att amma henne igen?!

• Svar på tråden 3 veckor, slutat ta bröst.
  • Sulvi

Hej!

Vet inte riktigt vad jag ska ge för råd men vänd dig till Amningshjälpen? De har säkert bra tips!

Önskar jag hade haft någon som rådde mig då jag varit i samma situation.

Min dotter var dock 6veckor och var ganska liten, följde dock sin kurva. Fick alltid höra hur liten och nätt hon var och fick för mig att hon inte fick tillräckligt. På BVC sa de till mig att om jag var orolig kunde jag prova ersättning vilket jag gjorde. Hon tvärvägrade efter det bröstet. Fick dessutom problem med magen och förstoppning. Mådde väldigt dåligt över detta.

Hoppas det löser sig för dig!

• schmek

Jotack, förstoppning har hon också. Spänner och krystar, men det kommer endast småfisar. Som pricken över i:et har hon även fått torsk i munnen.. så nu vill hon verkligen inte amma.. blir så himla ledsen!! Ska ringa dit imorgon och se vad dom säger.

• Alexi

Du måste bestämma dig, vill du amma och är beredd att kämpa för det eller är du ok med att köra flaska? För vill du amma ska du fasa bort ersättningen så snabbt som möjligt för den sabbar produktionen och gör bebisen mindre intresserad av bröstet. Det är absolut inte för sent att vända trenden, jag gjorde det när min dotter var en månad, då tokammade jag i en vecka och sen hade vi nästan fått bort ersättningen helt.

Prova att liggamma och mycket närhet. Ge kanske om det behövs lite ersättning med kopp så hon inte är hysteriskt hungrig men amma sen. Hon blir ju arg för att det inte kommer lika snabbt som i flaskan. Prova att sätt igång utdrivningsreflexen i bröstet innan du lägger till bebisen, så går det ju snabbare att få mat för henne.

Hur mycket som kommer med pump säger absolut ingenting om mängden mjölk i brösten. Men amma på, så mycket du kan, om du vill vända det hela.

• BitchesbetrippiN
    Alexi skrev 2014-01-16 09:38:45 följande:
    Du måste bestämma dig, vill du amma och är beredd att kämpa för det eller är du ok med att köra flaska? För vill du amma ska du fasa bort ersättningen så snabbt som möjligt för den sabbar produktionen och gör bebisen mindre intresserad av bröstet. Det är absolut inte för sent att vända trenden, jag gjorde det när min dotter var en månad, då tokammade jag i en vecka och sen hade vi nästan fått bort ersättningen helt.

Prova att liggamma och mycket närhet. Ge kanske om det behövs lite ersättning med kopp så hon inte är hysteriskt hungrig men amma sen. Hon blir ju arg för att det inte kommer lika snabbt som i flaskan. Prova att sätt igång utdrivningsreflexen i bröstet innan du lägger till bebisen, så går det ju snabbare att få mat för henne.

Hur mycket som kommer med pump säger absolut ingenting om mängden mjölk i brösten. Men amma på, så mycket du kan, om du vill vända det hela.
  • Mli 014

Jag vill inte skrämma dig.

men samma sak hände mig när min pojk var 8 v ca.

jag försökte envist att amma och pumpa i två veckor mer. Men han ville inte.

två månader senare upptäcket jag att jag är gravid och blev gravid ca samma tid som han inte var intresserad mer.

(Ibland kan mensens återkomst tillfälligt påverka amningen också)

annars är mitt bästa tips att slappna av så mycket du kan, bara erbjuda bröstet och ta hjälp av amningshjälpen.

kram och lycka till.

• schmek

Helt galet!! Efter att jag skrivit inlägget, och gråtit lite mer så vaknade lillan. Jag tänkte då ge mig fasen på att ge tutte. OCH HON TOG DEN!! Idag har vi ammat som vanligt, och jag känner mig som en ny människa! Ska nu se till att amma precis så ofta som hon vill, om hon så ska sitta fastklistrad :) TACK för era svar och önska mig lycka till :D

• Alexi

Lycka till! Och låt ersättningen vara helt, åtminstone till amningen fungerat smärtfritt en längre period.

• Mli 014
    schmek skrev 2014-01-16 11:59:48 följande:
    Helt galet!! Efter att jag skrivit inlägget, och gråtit lite mer så vaknade lillan. Jag tänkte då ge mig fasen på att ge tutte. OCH HON TOG DEN!! Idag har vi ammat som vanligt, och jag känner mig som en ny människa! Ska nu se till att amma precis så ofta som hon vill, om hon så ska sitta fastklistrad :) TACK för era svar och önska mig lycka till :D

Åhvad skönt! Kramen
Svar på tråden 3 veckor, slutat ta bröst.