• Kejo

när meddela arbetsgivare ang återkomst fr föräldraledighet?

Är för tillfället föräldraledig och planerar att återgå till jobbet ngn gång i slutet av 2014. Har helt enkelt inte bestämt mig ännu, men funderar om jag är skyldig att meddela min arbetsgivare ett exakt datum när jag kommer tillbaka?

De kommer med största sannorlikhet att fråga mig längre fram, men hur länge har jag 'rätt' att vela?

Tack

• Svar på tråden när meddela arbetsgivare ang återkomst fr föräldraledighet?
  • Ramborg

Jag läste nåt om det där idag faktiskt i förbifarten. Jag tror det var en månad innan du ska gå tillbaka men jag letade efter nåt annat så jag la det inte på minnet, du får kolla. Tror det står antingen ganska tydligt i Föräldraledighetslagen, eller också på Försäkringskassans hemsida, det är de två ställen jag var inne och läste på.

42.
  • sportpappa

Om du vill återgå tidigare än det datum du satt när du meddelade att du skulle vara föräldraledig så kan du återgå till arbete med 0 dagars varsel, men arbetsgivaren kan kräva att du väntar upp till en månad.
    Om du inte meddelat något datum för återgång så är det till din fördel.

Dock kan just ovanstående ändras i kollektivavtal så det är där du ska börja.

• Kejo

Sportpappa; Ah se där, intressant. Nej det finns inga kollektivavtal, så om jag förstår dig rätt så finns det inget juridiskt som binder mig till ett specifikt datum?
    Men nu har jag ju å andra sidan inte meddelat ngt datum så ingen vet vad som gäller till att böja med, haha. Ordning och reda minsann.
    Tack för ditt svar!!

• sportpappa
    Kejo skrev 2014-01-19 17:23:02 följande:
    Sportpappa; Ah se där, intressant. Nej det finns inga kollektivavtal, så om jag förstår dig rätt så finns det inget juridiskt som binder mig till ett specifikt datum?
    Men nu har jag ju å andra sidan inte meddelat ngt datum så ingen vet vad som gäller till att böja med, haha. Ordning och reda minsann.
    Tack för ditt svar!!
    Om du inte har meddelat ett datum så finns det inget datum. Du kan vara föräldraledig hur mycket du vill tills barnet är 18 månader. Därefter kan arbetsgivaren begära att du tar ut föräldrapenning för de dagar du är ledig. När dagarna är slut så kan du tvingas komma tillbaka och jobba 75% tills barnet fyller 8 år (12 år om barnet föds i år).
  • sportpappa

Din arbetsgivare kan nog bli lite sne på dig om du vägrar uppge ett datum så det kan nog ändå vara bra att ha ett datum att säga om/när frågan kommer upp.

• Litet My

Här sa de inget fast datum, däremot ville de veta hur långt jag tänkt vara borta och sedan fick jag möjlighet att vara ledig längre om jag ville. Detta var för att de skulle veta hur länge min vikarie kunde skriva på om jobb.Sedan förlängde jag allteftersom.

Svar på tråden när meddela arbetsgivare ang återkomst fr föräldraledighet?