• scrapparlotta

J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!

Min dotter, 9 år, är duktig i skolan och gör läxorna.....förutom när det gäller engelskan. Hon HATAR engelska och det är ett jävla tjat varje gång hon har läxor i engelska. Var en evig kamp förra terminen. Nu inför denna terminen hade vi pratat om det i lugn och ro....hur viktigt det är att hon försöker göra sitt bästa och att hon ska göra sina läxor. Och hon lovade.

Men vad hände tror ni?? Haft sin första engelska läxa för denna termin nu, 10 glosor. Och hon i stort sett vägrar göra dom. Vad ska vi göra?? Vi har försökt med att ta bort datan/ipad/wii i en vecka, förbud att leka med kompisar om hon inte gör dom riktigt....Men inget hjälper. Vad ska vi göra??

Vi sa att vi egentligen skulle strunta i det, vi påminner henne om läxan....säger hon Nej då så Ok. Så får hon se hur kul det är på fredagen sen när hon har sitt prov och hon inte kan ett ord av glosorna.

Eller hur ska vi göra?? Blir stört tokig på detta!!

• Svar på tråden J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!
  • Whitetrash86

Kan det vara så att hon har problem med engelska? Hon kanske skäms för att säga det eftersom som hon är så duktig på allt annat?

• Arbetsvegan

Låt henne titta på otextad film!
    *been there done that*

(Lärarens förslag)
    Det viktiga efteråt är att ni pratar om filmen, att hon själv berättar om filmen. Kanske inte istället för men som .... belöning?

• scrapparlotta
    Whitetrash86 skrev 2014-01-15 20:34:06 följande:
    Kan det vara så att hon har problem med engelska? Hon kanske skäms för att säga det eftersom som hon är så duktig på allt annat?
    Nja, hon är ju inte lika duktig i engelska som i dom andra ämnena. Hon har lite svårare för det....MEN dom FÅ gånger det har hänt att hon har suttit i lugn och ro och läst sina glosor har det funkat jättebra. Hon lärde sig snabbt då. Så om hon bara ansträngde sig lite och tog det lugnt istället för att sitta och tänka hur tråkigt det är. För det är så det är. Hon tycker engelskan är tråkig och då sitter hon bara och tjatar om hur tråkigt det är. Vi sitter med henne hela tiden och försöker hjälpa henne, men inte....
  • volvo142

hon verkar ha problem med engelskan  och få helt fel hjälp och anpassning med den.

• scrapparlotta
    volvo142 skrev 2014-01-15 20:52:35 följande:
    hon verkar ha problem med engelskan  och få helt fel hjälp och anpassning med den.
    Vad gör vi fel i då??
  • Mintast

Låna hem barnböcker från biblioteket på engelska och låt henne läsa dem. Läs tillsammans så uttalet blir rätt, låt henne läsa själv så stavningen sätter sig och gör det roligt. Läs en bok och sedan fikar ni tillsammans och pratar om boken etc. Hitta en engelsk ljudbok av en bok hon läst på svenska och tycker om. Hon kan läsa på svenska pch lyssna på engelska. Köp Disneys DVDer och byt över till engelska som talat språk och ha först svensk text, sedan engelsk text.

• cosinus

Hur många dagar har hon på sig med läxan. Jag hade ju gjort det enkelt för mig och sagt att det ska göras bort så fort hon har möjlighet. Innan det är gjort inga kompisar, aktiviteter eller tv/dator.

Är det bara från en dag till en annan är det ju svårt för då går det ju härda ut men mina barn hade aldrig hållit ut över flera dagar.

När det funkat bra 5 ggr i rad hade jag låtit barnet prova att göra läxan när det passar och så länge det funka fortsatt med det sen.

Har barnen svårt är det ju en sak men bara att de tycker det är tråkigt har jag väldigt lite sympatier för. Vissa saker man behöver lära sig är urtrista att plugga in, men bra att kunna och värt det efteråt. Det är bra att lära sig bita ihop och göra sånt man tycker är pest också.

• Dr Mupp

Been there, done that got the T-shirt to prove it. Obestämd

Släpp läxorna, inget blir bättre av tjat, hot och bestraffningar. Vi gick in i den spiralen också. Varje dag blev det utbrott. Till sist pratade jag med skolan och sa att det här fungerar inte. Vi kan inte ha timslånga utbrott dagligen för att få läxorna gjorda. Hela familjen blir lidande av det.

Vi fick läxhjälp på skolan och han slapp läxtvånget. 45 minuter en gång i veckan sitter han med speciallärare i skolan och gör läxorna, vi slipper bråket hemma. Sen får han hem läxpapper men utan krav på att göra dem. Vi pratar och samarbetar om läxorna. Numera görs de oftast, men för honom var det en lättnad att veta att han inte måste. Läsläxan är utbytt mot att han får läsa det han vill istället för det skolan bestämmer. Oftast är det film med text han läser eller fakta böcker. Eller intressant fakta på tex Wikipedia. Sakta men säkert kommer han ifatt de andra i klassen. Men framför allt så är det kul nu. Nu vill han lära sig. 

Nu ska det dock göras en utredning om dyskalkuli för han har stora grundläggande problem med matten. Han är nio år, går i trean och kan inte klockan, förstår inte tiotal. Kan inte läsa prislappar mm. Totalt sifferblind. Lillebror sju i förksolaklass har gått om honom i matten för länge sen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • scrapparlotta
    cosinus skrev 2014-01-15 21:49:00 följande:
    Hur många dagar har hon på sig med läxan. Jag hade ju gjort det enkelt för mig och sagt att det ska göras bort så fort hon har möjlighet. Innan det är gjort inga kompisar, aktiviteter eller tv/dator.

Är det bara från en dag till en annan är det ju svårt för då går det ju härda ut men mina barn hade aldrig hållit ut över flera dagar.

När det funkat bra 5 ggr i rad hade jag låtit barnet prova att göra läxan när det passar och så länge det funka fortsatt med det sen.

Har barnen svårt är det ju en sak men bara att de tycker det är tråkigt har jag väldigt lite sympatier för. Vissa saker man behöver lära sig är urtrista att plugga in, men bra att kunna och värt det efteråt. Det är bra att lära sig bita ihop och göra sånt man tycker är pest också.
    Dom har en vecka på sig, fredag - fredag. Vi gör så att helgen släpper vi det, så behöver hon inte röra böckerna. Men sen från måndag så är det 30 minuter om dagen....och dom får hon dela upp på 2*15 minuter om hon vill. Men dom 15 minuterna går åt att tjata. Eller så säger hon att hon läser orden men man ser ju att blicken är helt tom, eller så tittar hon åt ett helt annat håll...

Vi försöker förklara för henne att man kan inte ha kul hela tiden, vissa saker måste man göra fast det är tråkigt.
Svar på tråden J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!