• Kejkej91

Katt klöser som en glaning.

Hej, jag har ett problem - jag har en kattkille på strax över året - han blev könsmogen väldigt sent och är nu kastrerad sen ca 1 månad tillbaka. Jag har INTE haft problem med att han kissat inne oså, han har alltid varit snäll, ganska lat men alltid varit dryg - han bits när man vill klappa honom osv, sen har han ALLTID klöst på soffan, han slutar aldrig. Han har klösträd, sprutar kattmynta på trädet & feeliway i lgh för lugn och ro åt han men det hjälper inte.

Nu några veckor efter kastreringen så har han blivit helt galen, han springer runt som en idiot och klöser på allt, han blir som hysterisk och kraffsar på skåpluckor, dörren och garderobsdörren som om han får panik typ och måste in.

Vad kan det vara? Hur kan jag få honom att sluta? Försöker skälla men han lyssnar inte... 

• Svar på tråden Katt klöser som en glaning.
  • nemo1

Aldrig aldrig skälla på en katt, du får dessutom bara motsatt effekt!! Han beter sig på det viset pga att han är understimulerad och vill ha uppmärksamhet. Aktiverar du katten? En katt mår bäst av att ha en artsfrände. Var har du klösträdet? Hur stort är det? Köp ett golv till takklösträd och placera det där ni oftast är och vid ett fönster så att han kan titta ut. Näta in balkongen och låt honom vara där när det blir lite varmare, OBS! absolut inte utan nät då det även är lag på detta.
    Men som sagt, aktivering är A och O, katten ska inte gå som ett spöke därhemma.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-01-15 17:49:48 följande:
    Aldrig aldrig skälla på en katt, du får dessutom bara motsatt effekt!! Han beter sig på det viset pga att han är understimulerad och vill ha uppmärksamhet. Aktiverar du katten? En katt mår bäst av att ha en artsfrände. Var har du klösträdet? Hur stort är det? Köp ett golv till takklösträd och placera det där ni oftast är och vid ett fönster så att han kan titta ut. Näta in balkongen och låt honom vara där när det blir lite varmare, OBS! absolut inte utan nät då det även är lag på detta.
    Men som sagt, aktivering är A och O, katten ska inte gå som ett spöke därhemma.
    nej jag vet, men jag har precis köpt soffan och när man flyttat undan honom snällt varje dag i några veckor fräser man tillslut, tyvärr. :(
    Han aktiveras varje dag, nu har dessutom min pojkvän varit hemma från jobb pga sjukskrivning så han hr sällskap hela dagarna och när vi är vakna och vill akrivera honom, då vill han sova :] Han är väldigt lat och ganska ointresserad av våra lekar, laserpekare, kattmyntamöss, boll där de får aktivera sig att ta ut godis, han leker med i någon minut sen tröttnar han. Vi gosar jämt, pratar jämt så att han är understimuerad känns konstigt när vi verkligen försöker : <
    Klösträdet står vid fönstret, är dock i höjd med fönstret, han kanske vill ha ett högt, men han cvisar inget intresse för nuvarande klösträd så jag är osäker ^_^
  • nemo1

Köp honom en kattkompis då? Häng en filt över stället han klöser på tills han kommit på andra tankar.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-01-15 18:39:35 följande:
    Köp honom en kattkompis då? Häng en filt över stället han klöser på tills han kommit på andra tankar.
    Funderat på det, men fick flytta från 50 KVM till 26 KVM, att ens flytta honom tll en sådan liten lgh känns förjävligt. Känner mig redan usel, att då skaffa en till på såhär lite yta skulle väl få mig att anses va en djurplågare..
  • nemo1

Då förstår jag mer varför han beter sig som han gör. Köp en takhög klösmöbel, finns billiga på tex zooplus, ebay eller kattlycka. Sätt upp hyllor på väggarna som han kan hoppa upp på. Med en så liten yta så måste man göra det roligt för katten.
    Läs tex kattstatus.se

• PumpkinQueen

När han klöser på soffan, lyft iväg honom till klösträdet. När han fortsätter att klösa på klösträdet berömmer du honom tokmycket. Gör om detta så ofta du ser honom klösa på soffan.

Ge beröm varje gång han klöser på klösbrädan. Testa att ge belöning i form av en liten matbit.

Skaffa roliga saker till katten, ett stort klösträd till exempel och gärna "katthyllor" på väggen.

Lek med honom mycket, så att han blir trött.

Katter fattar inte det här med bestraffningar, alltså är det helt meningslöst att försöka uppfostra dem på det sättet. Ge istället uppmuntran när han gör rätt och massor av uppmärksamhet.

Ja, det är jag på bilden
  • Cookies

När katter klöser så doftmarkerar dom även och det kan därför vara sjukt svårt när dom väl har börjat klösa på ett otillåtet ställe. Det luktar ju som om man får klösa där för honom. Ungefär som det kan vara helt hopplöst att få en katt att sluta kissa inne om den har valt en specifik plats, det luktar toalett där numer helt enkelt. Sen är tyg ofta väldigt tacksamt att markera på.

Man kan testa att ställa trädet där han klöser och sen flytta det några centimeter dag för dag och se om han då har lärt om och fortsätter klösa på trädet. Och så finns det speciell antiklös tejp man kan sätta upp som gör att katten inte tycker att det är skönt att klösa längre. Och som sagt flytta till trädet om ni ser honom klösa fel och beröm när han klöser rätt. Själv har jag gett upp och offrat ena armstödet som lillkatten effektivt märkt upp så även den stora har börjat klösa där.

• Kejkej91

Tack för alla tips :) 
    Skall åka och köpa ett stort klösträd så fort jag har möjlighet. 
    De senaste dagarna har det varit bättre, min gamla glada & mysiga katt är tillbaka, inser nog nu att det är för att jag skällt på honom innan i typ en vecka som han betett sig dåligt, innan skällde jag aldrig på honom och då hade vi inte dessa problem. 
    Ska aldrig bestraffa min skönhet mer med skäll och fyande

Svar på tråden Katt klöser som en glaning.