Förbannad föräldrer!!! Barn boende
Jag har precis förlorat ljuset i mitt liv och behöver råd och stöd ifrån andra med liknade upplevelser, Jag behöver ingen kritik, isf behöver ni inte fortsätta läsa.
Kortfattat
I våras blev jag stämd av på boendet av vårt gemensamma. Vi kallar den personen *
Historiken. Jag har alltid varit boende förälder. När barnet var 1 år så separerade vi och när barnet fyllde 3 flyttade jag till en annan kommun enligt överenskommelse med * pga av hög arbeteslöshet i barnets födelseort. Dom kommunerna ligger ganska långt ifrån varandra. Vi valde att ha växelvis 2v/2v fram till * hittat jobb och kunnat flytta också. Medan så valde * att bo kvar och fortsatt arbeteslös.
Vi bestämde att ställa barnet i kö till en specifik skola i den nya bostadorten då vi var väldigt engagerad att barnet skulle gå just en skolan. Nu när det börjar närma sig start till förskoleklass så har * under tvistens gång ändrat sin uppfattning med motiveringen att "skolan är inte viktig de första åren, det är viktigare att barnet få gå där de vuxit upp" Detta motsatte jag mig då den enda skolan som finns i * ort är rankad enligt skolverket till en av Sverige sämsta resultats mässigt.
Pga av att * har dålig ekonomi en lång tid så kunde inte * hjälpa till ekonomisk eller praktiskt med umgänges resor så det slutade mer att det blev mer umgänge hos mig under nästan 2 års tid.
Helt plötsligt i våras när jag drog upp ämnet att prata om skolval samt att jag behövde honom att hjälpa till umgängesresorna då han äntligen hittat ett hyfsat jobb. Då stämde han mig på boendet.
Vi har suttit i medling nu i höstas och det lede ingenvart. Så det blev dessvärre domstol.
Jag och mitt ombud bevisade skriftligen hur grundplanen såg ut men gemensam flytt och specifik skolgång. vi bevisade med rapporter ifrån förskolan att barnet hade över 70 % närvaro hos mig (månadsvis) Vi bevisade att barnet hade stark övervägande umgänges krets samt familje krets i min bostadort. Alla viktiga punkter hade vi överlägset trots att det inte var barnets födelseort. * lever ensam och har nu skaffat jobb och jobbar långa dagar. När barnet vistas hos * så tillbringar barnet ca 48 timmar veckan på förskolan.(barnet går dubbla förskolor och trivs jätte bra med det) Barnet är trött och har fått märkliga eksem flertal gånger efter tiden hos *. Där jag bor har barnet en hel familj med blivande syskon och en styv förälder som älskar barnet mer än livet själv.
Detta bevisade vi och domaren tog emot det. Trots det fick jag den fällande domen. Motivering, "det är vanligt att ungdomar flyttar ifrån mindre orter idag till större städer, därför tycker vi att trots barnet har större anknytning till TS att barnet ska få ta del av båda föräldrer världar. Därför blir * boende föräldrer då barnet troligtvis kommer söka sig närmare TS senare i livet."
Jag blev helt förtvivlad är jag läste detta och både mig och min advokat firma som jag anlitat hade aldrig stött på liknande. Jag börjar kolla upp domaren och såg att han var ifrån samma lilla ort som *, känner dom varandra, bekant, vän som känner en vän? Jag och mitt ombud föreslår starkt att anmäla domaren till JO. Dom hade gemensamma vänner på FB.
Jag överklagade men det är väldigt svårt att få upp dessa i hovrätten och jag tror inte ens dom kollade på fallet för jag fick bara tillbaka ett papper där det hänvisadetillbaka till domen. Inte varför överklagan inte gick igenom.
Min advokat tror inte alls det är över. Men såklart så har * vunnit makten över mig nu.
Nu vill * inte berätta för barnet att barnet kommer få träffa mig mycket mindre.* tycker det är bättre att bara låta det va. Jag har fått umgänges rätt till 1 helg i månaden. Jag tycker det är helt fruktansvärt att vilseleda barnet på det viset då barnet kommer märka det själv. och jag tror att * har sådan rädsla av att själv få höra barnet mot reagerande till detta tillfälliga beslut.
Vad gör jag nu? Hur kan man någonsin få detta vänt? någon som varit med om något likande? Ska systemet verkligen vara så orättvisst? Vad kan man göra? Jag kommer aldrig ge upp!
/Förtvivlad föräldrer