• Mejby bejby

Tips inför flygresa/chartersemester med snart 2-årig dotter

Hej alla proffs-semestrare!

I februari ska jag ut och resa för första gången med man och dotter (som fyller två år i april).
    Charter till Gran Canaria, transfer bokad. Inga måltider på hotellet utan vi bor i lägenhet (markplan med utsikt mot barnpoolen, precis som jag blivit tipsad om Glad) där vi fixar eget eller äter på hotell/restaurang beroende på vad vi känner för.

Nu hoppas jag på bra tips inför flygresan (praktiska tips som underlättar resan, t ex hur flyter allt smidigast, äta måltiden i omgångar, roliga appar till surfplattan, praktiska tips för sulkyn/packningen osv). Och kanske lite bra saker att tänka på på plats?

Ett tips som jag har fått är att låta dottern springa av sig ordentligt på flygplatsen innan vi går ombord, dvs inte gå ombord först, så som de erbjuder, utan helst sist av alla så att sitt-tiden (och risken för rastlöshet) blir lite kortare Glad

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips inför flygresa/chartersemester med snart 2-årig dotter
  • Dixie

packa ombyte till alla i handbagaget! inte alltid så lätt att äta och ha en så stor tjej i knät samtidigt - så det händer lätt olyckor! 

trevlig resa!

• Tow2Mater

Vet inte om det är lika stor risk vid charter, men av erfarenhet brukar jag packa mycket snacks, då forseningar ofta kan räknas med. Att lämna gaten eller stanna och kopa mat är inte alltid mojligt då man väntar och sen springer mellan de olika gaterna for att hinna med nästa plan i raden.

• Alexi

Skippa lunchmat på planet till er alla tre, ni ska ju ha barnet i knäet och värdelöst med kladdig flygplansmat. Ta med er bra plockmat, smörgås mm istället.

Ha med lite leksaker till lägenheten. Det är skönt att vara inne i lägenheten och slappa på eftermiddagen och då behöver man lite leksaker mm i dessa oftast rätt spartanska lägenheter.

Ta med en bra vagn, ingen alltför dålig sulky då strandpromenad mm är rätt dåligt underlag på.

• jesslin

Har en ganska bra packlista om du vill ha? Har åkt samma resrutt men med 5 månaders, men också till Cypern med 11 månaders och 15 månaders(inte samma barn). Och även kort efter 2 års ålder men då har de eget säte. När vi åkte fanns det inte smartphones och surfplattor precis(det var 2005 med barn första gången, sedan 2007 men då var det Thailand), men vi hade en bärbar dvd och så ibland finns det underhållning i flygplanet. Nu senast vi åkte var det just de som funkade och så nindeton plus läsa böcker och så. Är hon hemma på surfplatta?
    Min femåring gillar djurspel, lärospel och matspel.   Min andra dotter blir 10 i höst. 
    Lite leksaker är bra men strandleksaker kan man köpa där. Någon mindre leksak eller överraskning kan vara bra att ha med sig. kritor och papper eller målarbok. Favogosedjuret och så etc. 
    Ombyte behövs, olyckor kan hända. Även något ombyte till vuxen. Min äldsta fick huvudvärk och kräktes typ en halvtimme innan landning(det var lite för varmt i planet den gången) på sig själv och lite på oss. Tack och lov för ombytet. När vi kom till Arlanda var hon ganska ok och ville ha bulle. 
    Hojta till om du vill ha listan eller mer tips. 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • Mejby bejby

Snacks, plockmat och leksaker låter bra! Jesslin, jag kollar gärna på din packlista, kan man skicka meddelanden på familjeliv? Tack!

Svar på tråden Tips inför flygresa/chartersemester med snart 2-årig dotter