Ang. sk "Dumpning" vid GBP, har lite frågor.
Hej!
Jag ska börja med att säga att min dator är lie trasig, ibland. Det händer att den missar bla bokstaven T. Så om det förekommer et ord eller en mening som inte verkar klok så testa att sätta in T någonstans, för då har jag missat det när jag läst igenom.
Det är ca 2,5 år sen jag gjorde en GBP. Har gått bra, gick ner nästan 40 kg, sen gjorde jag några andra operationer i magen i jan förra året och blev liggandes fastande länge och mycket påfrestande på kroppen så jag gick ner ca 10 kg till. Nu har jag BMI ca 23.
Nu till mitt problem och fråga.
Ibland har jag fått "anfall", jag har inte tolkat det som dumpning för att det har oftast kommit ca 2 h efter en måltid och det enda som går att göra för att häva de här anfallen är att äta, helst proteiner.
Jag blir oerhört fort varm, hjärtklappning, "tappar förståndet", oerhört darrig i hela kroppen men framför allt i händerna, susar i öronen. Jag känner att det är något med blodsockret men de hjälper inte med druvsocker.
Har en blodtrycksmätare, kanske något förhöjt blt och antal slag/minut men inget allvarligt de gångerna som jag har testat.
De gånger som jag kan komma på at jag fått de här anfallen har jag bla ätit, potatismos och fisk; några skivor kassler som mellanmål; söt och fet efterrätt som har varit mättande, andra tillfällen har jag ingen aning vad som har utlöst det men "slarvdagar" med måltider där jag själv inte har kunnat påverka så mycket vad som som är på tallriken kan anfallen komma senare under dagen. Tex om man är bortbjuden så kommer det ofta senare på kvällen, natten.
Efter anfallen blir jag oftast jättetrött, inträffar det så måste jag sova och ofast blir det komaliknande sömn, otrevlig när jag är ensam med barnen när sambon jobbar kväll varannan vecka.
Jag googlade lite och hittade en sida:
http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/dumping-syndrome
Där stod det något helt annat! Man kan få dumpning senare, sk sen dumpning och det stämmer ganska väl med vad jag upplever. Den här sidan är nog översatt av Google translate eller något för vissa meningar verkar helt ologiska.
Kan jag få lie feedback?
Under det andra stycket, Definition De symtom som är förknippade med sena dumpning oftast beroende på sänkta nivåer av blodsocker. Hur skulle du tolka den meningen?
I det 4:e sycket, Beträffande behandling, ...små måltider bestående av enkla kolhydrater och hög protein? Vad menas med enkla kolhydrater?
Sista stycket, Treatment, Läkemedelsbehandling (oktreotid) kan ges för att inhibera insulin och intestinala hormonfrisättning, fördröja magtömning tid, och inhiberar mat-inducerade förändringar blodcirkulationssystem. Vad menar de med att insulinet ska göra?
Jag förstår ju att de här anfallen hänger på hur jag äter, de är otrevliga och man mår dålig men det är inte farliga. Jag måste lära mig att äta bättre men när man inte ve vad det är som orsakar det så är det lite av ett detektivarbete. Men från länken som jag hittade igår så förstod jag något som jag inte har satt i samband idigare, at dricka för mycket ihop med måltid är inte bra.
Jag hade diabetes typ 2 innan min GBP men det försvann strax efteråt så jag vill inte at det ska vara något sånt, jag är "friskförklarad" av diabetes ssk på min VC men om de fortsäer sån här så får jag väl prata med ssk eller läkaren om de påverkar insulin och sånt.
Hoppas ni orkade läsa enda hit och kan bolla lite med mig