• Little Ms Chatterbox

Ang. sk "Dumpning" vid GBP, har lite frågor.

Hej!
    Jag ska börja med att säga att min dator är lie trasig, ibland. Det händer att den missar bla bokstaven T. Så om det förekommer et ord eller en mening som inte verkar klok så testa att sätta in T någonstans, för då har jag missat det när jag läst igenom.

Det är ca 2,5 år sen jag gjorde en GBP. Har gått bra, gick ner nästan 40 kg, sen gjorde jag några andra operationer i magen i jan förra året och blev liggandes fastande länge och mycket påfrestande på kroppen så jag gick ner ca 10 kg till. Nu har jag BMI ca 23.

Nu till mitt problem och fråga.

Ibland har jag fått "anfall", jag har inte tolkat det som dumpning för att det har oftast kommit ca 2 h efter en måltid och det enda som går att göra för att häva de här anfallen är att äta, helst proteiner. 
    Jag blir oerhört fort varm, hjärtklappning, "tappar förståndet", oerhört darrig i hela kroppen men framför allt i händerna, susar i öronen. Jag känner att det är något med blodsockret men de hjälper inte med druvsocker. 
    Har en blodtrycksmätare, kanske något förhöjt blt och antal slag/minut men inget allvarligt de gångerna som jag har testat. 

De gånger som jag kan komma på at jag fått de här anfallen har jag bla ätit, potatismos och fisk; några skivor kassler som mellanmål; söt och fet efterrätt som har varit mättande, andra tillfällen har jag ingen aning vad som har utlöst det men "slarvdagar" med måltider där jag själv inte har kunnat påverka så mycket vad som som är på tallriken kan anfallen komma senare under dagen. Tex om man är bortbjuden så kommer det ofta senare på kvällen, natten. 
    Efter anfallen blir jag oftast jättetrött, inträffar det så måste jag sova och ofast blir det komaliknande sömn, otrevlig när jag är ensam med barnen när sambon jobbar kväll varannan vecka.

Jag googlade lite och hittade en sida:
    http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/dumping-syndrome

Där stod det något helt annat! Man kan få dumpning senare, sk sen dumpning och det stämmer ganska väl med vad jag upplever. Den här sidan är nog översatt av Google translate eller något för vissa meningar verkar helt ologiska. 

Kan jag få lie feedback?

Under det andra stycket, Definition De symtom som är förknippade med sena dumpning oftast beroende på sänkta nivåer av blodsocker. Hur skulle du tolka den meningen?

I det 4:e sycket, Beträffande behandling, ...små måltider bestående av enkla kolhydrater och hög protein? Vad menas med enkla kolhydrater?

Sista stycket, Treatment, Läkemedelsbehandling (oktreotid) kan ges för att inhibera insulin och intestinala hormonfrisättning, fördröja magtömning tid, och inhiberar mat-inducerade förändringar blodcirkulationssystem. Vad menar de med att insulinet ska göra?

Jag förstår ju att de här anfallen hänger på hur jag äter, de är otrevliga och man mår dålig men det är inte farliga. Jag måste lära mig att äta bättre men när man inte ve vad det är som orsakar det så är det lite av ett detektivarbete. Men från länken som jag hittade igår så förstod jag något som jag inte har satt i samband idigare, at dricka för mycket ihop med måltid är inte bra. 
    Jag hade diabetes typ 2 innan min GBP men det försvann strax efteråt så jag vill inte at det ska vara något sånt, jag är "friskförklarad" av diabetes ssk på min VC men om de fortsäer sån här så får jag väl prata med ssk eller läkaren om de påverkar insulin och sånt. 

Hoppas ni orkade läsa enda hit och kan bolla lite med mig

• Svar på tråden Ang. sk "Dumpning" vid GBP, har lite frågor.
  • Philippa

Jag har precis som dig och jag är oxå GBP-opad.

Jag ringde min dietist och hon sa att en del får så och det är helt normalt.... 

• Little Ms Chatterbox
    Philippa skrev 2014-01-15 11:26:26 följande:
    Jag har precis som dig och jag är oxå GBP-opad.

Jag ringde min dietist och hon sa att en del får så och det är helt normalt.... 
    Ja, det förstår jag men jag vill kunna undvika det så ofta jag kan. Eftersom jag nästan går in i ett komaliknandet tillstånd efter ett sånt här anfall vill jag inte at det ska vara något allvarligt med tanke på hur man kan må efter blodsockret har svajat riktigt ordentligt. Det kan på sikt ge skador om det inte är under uppsikt.
  • bull bakerskan

Är själv gbp opad och får såna "anfall" lite då å då. Men då är det enbart kopplat till att jag är extremt låg i blodsockret. Alltså ingen dumping då ja kan få det utan att ätit nåt.jag blir också sjukt trött efteråt. Det enda som funkar är att äta en macka med ost på. Har typ 2 diabetes men mina symtom försvann 2 mån efter op men jag står fortfarande kvar som diabetespatient på vc.då de talat om för mig att det är bäst så.

• Little Ms Chatterbox

Jag känner ingen förvarning innan det kommer. Igår var vi på affären. Jag skulle ta potatis som bar i lösvikt, sådana där stora lådor och det var en bit ner. Jag kände absolut ingenting när jag började att plocka, efter att jag hade lagt i 5-6 potatisar så kom det, klarade bara av att lägga i 1 potatis till sen fick jag resa mig upp, påsen låg kvar.i lådan och höll på att svimma, slet av mig mössan, halsduken och öppna jackan. Tog mig till kassan och betalade menade var allt. Tur att sambon var med och vi hade bilen. Jag tog ett päron som vi hade handlat och en macka när vi kom hem, sen gick jag och la mig, sov i flera timmar.

• bull bakerskan

Det låter även som om ditt bt är ojämnt.tror inte det bara är att skylla på dumping.

Jag får vissa förvarningar ibland.kan känna mig konstig och onormalt rastlös.Eller så känner ja att ja blir "varm" i ansiktet på nåt vis.

Men bryter det väl ut ordentligt så sitter det i minst 45 min innan det börjar släppa.

• Felidae

Jag kan inte heller bidra med någon förklaring, utan bara bekräfta att även jag har samma symptom. Hos mig uppkommer de om jag väntar för länge med att äta, samt ett par timmar efter för högt sockerintag. Det har hänt någon gång när jag varit på resande fot, och då har jag fått vingla in i närmaste livsmedelsaffär och köpa påläggsskinka som jag sedan har mumsat i mig på någon parkbänk utanför.

Jag vet att jag läste om detta på viktop.se innan min operation för tre år sedan, så kanske hittar du mer info där.

• Little Ms Chatterbox

Det är inte fenomenet i sig som jag är så jätteintresserad av att få förklarat, jag har aldrig haft det innan min GBP och har det ofta efter. Så jag förstår att det kommer därifrån.
    Jag trodde bara att det inte var just en "dumpning" Eftersom jag bara hade fått höra att dumpning kommer ca 30 min efter en måltid, mitt anfall kommer som sagt efter ca 2 h och går bara att häva om jag äter så de har klart och tydligt med blodsockret att göra.

Det jag är mest intresserad av är att få klarhet på mina frågor om texten som jag länkade till.

http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/dumping-syndrome

Under det andra stycket, Definition De symtom som är förknippade med sena dumpning oftast beroende på sänkta nivåer av blodsocker. Hur skulle du tolka den meningen?

I det 4:e sycket, Beträffande behandling, ...små måltider bestående av enkla kolhydrater och hög protein? Vad menas med enkla kolhydrater?

Sista stycket, Treatment, Läkemedelsbehandling (oktreotid) kan ges för att inhibera insulin och intestinala hormonfrisättning, fördröja magtömning tid, och inhiberar mat-inducerade förändringar blodcirkulationssystem. Vad menar de med att insulinet ska göra?

• Little Ms Chatterbox
    bull bakerskan skrev 2014-01-15 22:37:52 följande:
    Det låter även som om ditt bt är ojämnt.tror inte det bara är att skylla på dumping.

Jag får vissa förvarningar ibland.kan känna mig konstig och onormalt rastlös.Eller så känner ja att ja blir "varm" i ansiktet på nåt vis.
    Men bryter det väl ut ordentligt så sitter det i minst 45 min innan det börjar släppa.
    Jag har hög blodtryck, medicineras för det. Det är under kontroll. Just under anfallen är det något förhöjt än till skillnad mot vad det kan vara under dagen men inte så mycket att det är något att anmärka på utslaget över tid.

Jag fick ett sånt här anfall en gång framför en ssk hon blev orolig för att det var en propp eller liknande men fick lugna henne med att det var hel ok med mig

Har du väntat ut det alltså?! Bara lagt dig nr och väntat på att det ska gå över? Jag får "panik" om jag bara ska vänta, utan mat vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Kanske en fingervisning om at jag hade ätit mig till alla de kg som jag gick och bar på. "Hmm... Ett problem, -Det försvinner nog om jag äter" Drömmer
  • bull bakerskan

Ja har väntat ut det en gång för att se hur lång tid det höll i sig.för att kunna tala om för läkaren. Tro mig de sitter i länge och du blir ännu tröttare och helt medtagen. Mina tar 45 min att häva när ja har ätit en macka.

Ang att ja fråga bt är att ja trodde du blev låg i det. För på mig som är lågtryckare så sjunker blodtrycket rejält när ja får "anfall".

Självklart beror detta fenomen på gbp op men jag har fått förklarat för mig att det beror på blodsocker nivåerna och har inget med dumping just för att jag kan få det på fastande mage. Och att ja fått de framför pappas sambo som är sköterska och har en dotter med diabetes typ 1 så hon säger att det är exakt som en blodsockerfall och nånting med insulinet i kroppen hinner inte med.

Och enkla kolhydrater är typ banan.

• Little Ms Chatterbox

Enkla kolhydrater, en banan. Det ska jag komma ihåg. 
    Är det så då att kroppen har lätt för att ta upp dom här kolhydraterna tro, och omvandla det så kroppen kan nyttja dom?
    För det kan ju inte likställas (dålig översättning) med snabba kolhydrater, det är ju socker, godis och sånt som går fort ut utan att det är något just mer än det. När jag har testat att ta dextrosol så har det inte hjälpt. Mår konstigt resten av dagen och får förmodligen ett anfall till. Nu låter det som om jag knaprar några paket i veckan men det gör jag inte. Har inte ens ätit upp ett helt sen min GBP, alltså 2,5 år. 

• bull bakerskan

Banan ger energi snabbt men försvinner inte lika fort som dextro gör. De menar nog mer att de ska ge energi men samtidigt inte gå ur kroppen för fort.

Har du någon koll på blodsockret själv? Å vet du ditt långvärde?

• Little Ms Chatterbox
    bull bakerskan skrev 2014-01-16 14:21:45 följande:
    Banan ger energi snabbt men försvinner inte lika fort som dextro gör. De menar nog mer att de ska ge energi men samtidigt inte gå ur kroppen för fort.

Har du någon koll på blodsockret själv? Å vet du ditt långvärde?
    Har ingen sockermätare eller så hemma. Jag fortsätter och gå hos diabetessköterskan i alla fall, går någon eller några gånger om året. Senast så hade jag helt perfekta värden på både faste och långtidsvärdet. Har nog inte kvar pappret men har för mig att långtids var lägre än riktvärdet/normal eller vad de nu mäter det i. 

Jag har inte gjort någon glukosbelastning på flera år, ack och lov. Mår fruktansvärt dåligt av att göra sånt. känner mig som påverkad av något gift eller annat konstigt. JätteäckligtKräks
  • bull bakerskan

Långtidsvärdet ska vara lägre än korttids.

Jag ligger väldigt lågt nuförtiden (är gravid) sist låg korttids på 2,8mmol.

Fast ja hade ätit.

Har aldrig gjort glukosbelastning, hur går de till?

• Little Ms Chatterbox
    bull bakerskan skrev 2014-01-17 23:40:10 följande:
    Långtidsvärdet ska vara lägre än korttids.
    Jag ligger väldigt lågt nuförtiden (är gravid) sist låg korttids på 2,8mmol.
    Fast ja hade ätit.

Har aldrig gjort glukosbelastning, hur går de till?
    Asså, mitt långtids var lägre än vad riktvärdet för vad långtids är. Alltså "bättre" än vad det ska vara.

Fan, har ett anfall nu! Måste äta, beskriver glukosbelastning sen, svetten rinner och hela kroppen skakar!
Svar på tråden Ang. sk "Dumpning" vid GBP, har lite frågor.