Umgängesfråga - bisarr situation
Jag har en vän som har råkat ut för något helt ofattbart och undrar nu om någon duktig person som arbetar med familjerätt/på familjeenheten socialen eller liknande kan bistå med lite "puckar".
Tyvärr måste jag skriva lite svävande så jag inte vill att någon lämnas ut...
Det hela handlar om ett barn i tioårsåldern som haft typ 60/40 av boendet fördelat mellan sina föräldrar från ca 2 års ålder. Den förälder som barnet bott minst hos har via ombud anmält den andra föräldern till soc. och lät inte barnet komma tillbaka till andra föräldern när det var dennes vecka.
Rådet från soc och andra instanser var att det var sämre för barnet om det blev hämtat av andra föräldern eftersom det skulle bli scener utan att man skulle avvakta och vänta ut.
Stort misstag för sedan kom ett interimistiskt domstolsbeslut som medgav umgänge blott en timme/vecka och som kan ske via Skype eller liknande. Något barnet vägrar.
Med tanke på beslutet skulle man kunna tro att föräldern misshandlat sitt barn, men det är alls inte frågan om sådana saker. Det handlar om att barnet sägs känna sig övervakat och några andra vardagliga konflikter barn/förälder. Barnet har aldrig uttryckt till sin förälder att det kännt sig övervakat så detta kom oväntat.
När släktingar försöker få kontakt med barnet så finns föräldern där barnet befinner sig där som en sköld. Barnet ringer aldrig tillbaka till sina släktingar. Barnet ville också byta skola och uttrycker att det inte vill ha med sin förälder att göra utan vill att partnern till föräldern det befinner sig hos ska ta den biologiska förälderns plats.
Vi tror att det handlar om föräldraalienation dvs att barnet står under stark påverkan av en förälder.
Nu har lång tid gått. Utredning på socialen har varken innehållit barnsamtal eller enligt BBiC modellen. Finns inget fastslaget att föräldern har bristande föräldraförmåga. Man har heller inte sett till att ett övervakat umgänge skett där man observerar samspelet mellan förälder och barn
Nu är det snart dags för rättegång och vi har hört talas om att tom föräldrar som verkligen gjort sina barn illa ändå får umgängesrätt. Kan man referera till detta på något bra sätt i en rättegång?
Har ni några andra tips på vad man kan anföra. Att man måste kritisera utredningen står klart, men finns det annat som kan vara bra att ta upp?
Tacksam för alla råd och tips!