• En blå giraff

Bara vi som har reflexer

Brukar gå med min son till skolan på morgonen. Och det är ju riktigt mörkt ute nu på vintern. Ändå har jag inte sett ett enda annat barn eller vuxen med reflex! Vi har alltid reflexväst både jag och sonen. Det går massor med barn till skolan i mörkret i mörka kläder och de syns knappt. Massor av bilar utanför skolan också eftersom många skjutsar sina barn. Väldigt dåligt tycker jag att inte ordna med reflex eller reflexväst åt sina barn. Kostar typ 10 kr att köpa. Det är ju livsfarligt utan.

• Svar på tråden Bara vi som har reflexer
  • Kakmonster

Håller med dig! Att folk inte förstår hur dåligt dom syns i mörkret!! Vuxna och ungdomar speciellt. Och särskilt då 90% har svarta ytterkläder. En liten reflex gör STOOOOR nytta!

• Duckan

Vi bor i stan, upplysta gator, men vi har reflexer på oss. På landet har vi en reflexäst till dottern.

• Jacqueline

Jag undrar detsamma!!!Båda barn har reflexväst och hundarna har reflextäcke medan vi möter folk som väljer att korsa stora vägen utan att synas ,en man och kvinna med barnvagn och en stor mörk hund och inte en enda reflex?!?!

• sallybuse

Reflexer är en billig livsförsäkring som alla borde ha.... Man syns inte nu när det är mörkt ute både morgon och kväll.

• IsDimma

Jag har alltid tyckt att reflex har varit jobbiga, snörena trasslar in sig i allt men nu har jag en reflexväst och den är verkligen toppen

• Natulcien
    IsDimma skrev 2014-01-15 10:25:35 följande:
    Jag har alltid tyckt att reflex har varit jobbiga, snörena trasslar in sig i allt men nu har jag en reflexväst och den är verkligen toppen
    Precis! Jag minns barndomens reflexer som hängde, slängde, klonkade och trasslade.
    Reflexvästen kränger man på sig på en sekund och sen tänker man inte på den. Både jag, sambon och sonen använder reflexväst under den mörka årstiden.
    Men där vi bor är det ganska många som använder det, faktiskt.
  • lyckligmamma87

Vi har reflex jacka västar lampa som blinkar o sen reflexer på kläder o skor o vi bor på landet o väldigt sällan bilar o andra fordon kommer men hellre massa reflexer än o bli på körd pga att dom ej ser oss...... Även vagnen är det reflexer på..... När jg kör inne i stan så är det ofta jag håller på o köra på folk...... Pga att dom är för mörktklädda el bara dyker upp o går rätt ut i trafiken

• Whitetrash86

vadå, bilen har väl lysen.. annars har dom inget på trottoaren att göra! (ironi)

Eftersom jag bor i staden så är så gott som allt upplyst samt att vi inte går ut så tidigt eller sent så att det hinner bli jätte mörkt.
    Barnen har trots det overaller med reflexer fastsydda på båda benen, ena armen och ryggen. Har reflexväst om det behövs.
    Hunden har täcke med reflex över hela, halsbandet är reflex, har 2 reflexer på kopplet samt en lampa. Hon har även reflex på sina skor när hon använder dom. (kan man lysa upp mer?)

Själv är jag "dåligt" och har bara 1 som hänger från fickan, om jag inte är ute på kvällspromenader med hunden så har även jag väst.

• Gizmo

Håller med dig ts! Folk är jättedåliga på att använda reflex tyvärr. Själv använder hela familjen det, även hundarna!

• En blå giraff

Ja jag skulle inte ens våga släppa ut mitt barn att gå ensam till skolan i mörkret helt utan reflexer som en del gör Rynkar på näsan Är livrädd att köra på ett barn utanför skolan också de dagar jag skjutsar min son med bilen (gör detta då jag ska direkt till jobbet sen). Verkar inte bara vara jag som reagerar på detta i alla fall. Kanske någon utan reflex till sina barn också tänker efter lite om ni läser den här tråden. Hoppas det innan tragedier inträffar Rynkar på näsan

• momomo

Där vi bor använder de flesta reflexväst, trots väl upplysta gator m.m. Praktiskt, men det är nästan så man skäms om man glömmer att ta på den.

Jag är noggrann, framförallt vad det gäller ytterkläder och regnkläder till barnen, att det ska finnas fasta reflexer och vara så färggrannt som möjligt för att de ska synas även om vi glömt ta på västen, eller gått ut i dagsljus och det blivit mörkt innan vi går hem.

Och det här med svarta barnvagnar... Jag förstår inte hur folk törs gå på obelyst landsväg med mörk barnvagn utan reflexer. Finns fina reflexöverdrag att sätta på suffletten, vi har sådana, men helst skulle jag velat hitta den signalorangea barnvagnen där man slipper krångla med extra tillbehör.

Svar på tråden Bara vi som har reflexer