• Anonym (vecka 26+4)

Följde med anhörig till röntgen, jag är gravid

Hej! Idag följde jag med min farmor till röntgen. Hon gjorde en lungröntgen och en röntgenbild/plåt togs. Jag tänkte inte på att säga till personalen att jag är gravid, så jag var i samma rum som farmor hela tiden, stod ungefär 5 meter från hennes säng - utan blyförkläde. Strålningen riktades inte mot mig, men jag var ju i samma rum..

Jag är gravid i vecka 26+4, första barnet. Haft upprepade missfall och är nu väldigt orolig att något ska ha gått fel eftersom jag befann mig i samma rum som röntgenundersökningen utfördes i... Är väldigt orolig att jag ska mista denna graviditet också...

Finns det någon risk att barnet blir missbildat, får inlärningssvårigheter etc? När jag läser på internet så verkar det som att röntgen trots allt inte är såå farligt.. Men man vet ju aldrig..

Bebisen har sparkat och varit lika aktiv som vanligt hela dagen, men jag är väldigt orolig..

• Svar på tråden Följde med anhörig till röntgen, jag är gravid
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Man ska inte göra onödiga undersökningar under graviditeten. Man vet inte exakt hur det påverkar. Men jag gjorde själv två olika röntgenundersökningar och var lite nojjig över det, men överläkaren bara skrattade åt mig. Så jag antar att det inte påverkar så mycket som man kan tro.

Med vänlig hälsning Jenny

Svar på tråden Följde med anhörig till röntgen, jag är gravid