• Linda 315

Meny 5,5 månader

06-amning 08-amning, snuttar innan tupplur 10-amning 12- havregrynsgröt med frukt å blåbär 15-amning 17-mat, samma som vi eller rester sen dagen innan+ev amning 19- havregrynsgröt med frukt och blåbär/mango Sen sova. Sen 60ml ersättning utspätt med lite extra vatten 2ggr/natt. Minskar och håller på att avvänja nattmaten. Någon annan som har liknande? Vår är väldigt glad i mat och ska börja ge lunch och gröt till frukost om någon dag. Självklart vatten till mat och gröt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-13 20:16
    Blev svårt att läsa hoppas ni kan tyda det:)

• Svar på tråden Meny 5,5 månader
  • LindaLo

Här kör vi ersättning 6.00, gröt 8-9, ersättning +fruktpure innan långvilan mitt på dagen. Mat med frukt(ibland) vid 2-3 ( detta mål ska jag flytta till lunch istället alltså byta plats på ersättning och mat) gröt och lite ersättning innan nattning, ibland äter han på natten men inte ofta. Min lilla kille är snart 6månader och är oxå glad i mat, har inte ratat något än.

• Lilla Fjun

OJ meny redan?? Min 5,5 mån smakar en eller två teskedar gröt, mango, palsternacka eller majs. Ingen ersättning alls utan enbart amning. Kommer dröja länge innan det blir tal om meny här. Mitt tredje barn och tar det väldigt lugnt med smakisarna, tids nog äter de ändå.

• Ox2

Meny: amning x flera, spec nattetid. Lite små tuggande på vällingflaskspipen. Någon droppe når väl ner i magen. Sugit på lite frukt och grönsaker samt något rån.

• Solen11

Min 5-månaders äter enligt följande:
    07:30 - Vaknar
    08:00 - Ersättning ca 100 ml (inte speciellt hungrig på morgonen).
    11:00/12:00 (beroende på sovtid) - Gröt (4-månaders) med fruktpuré + ibland en slurk ersättning.
    14:00 - Ersättning ca 120 ml
    17:00 - Ersättning ca 120-150 ml (äter som mest sen eftermiddag/tidig kväll).
    20:00 - Ersättning ca 120 ml
    22:00 - Sängfösare… ersättning ca 100 ml.
    Han somnar ca 20:00 så vi väcker honom för maten 22:00 innan vi går och lägger oss är för att skjuta så länge som möjligt på nattamaten (och förhoppningsvis snart fasa ut den helt).
    04:00 (varierar mellan 03:30 till 05:30)- vaknar och vill ha ersättning ca 120 ml (somnar sedan om direkt efter maten).

Skall snart börja köra på mer pureér för att prova oss fram vad som slinker ner. 
    Min dotter som snart är 2,5 år åt ungefär såhär också vid samma ålder.

• pigglet

Vid den åldern har jag inte haft någon aning om huruvida barnen varit glada i mat - de har ammat.
    Rekommendationen före 6 månader är ett kryddmått - om barnet vill.

• klarabella87

Meny för min 5 månaders består bara av amning och ersättning, nån majskrok som bara består av lite klet in i munnen. 

07 Äta, Amma
    10 äta, Amma
    13:30 Äta, Amma
    16:30 Äta, Amma,
    19 Äta Natt slurk, Amma + Ersättning som sista slurk
    Godnatt

• Natulcien

Vår son helammades när han var 5,5 månader. Ammades ca varannan timme, dagtid. Ingenting på natten.
    Han åt nog som din bebis när han var 8 månader ungefär.
    Men han har alltid varit väldigt glad i mat.

• Papricorn

Menyn för barn under 6 månader ska bestå av amning eller ersättning och inget annat! Fy så opåläst!

• LindaLo

"En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerarmed amningen." (Bra mat för spädbarn under ett år, livsmedelsverket reviderad upplaga 2013) Min bvc sköterska sa att jag kunde börja ge mitt barn smakisar, jag gick hem samlade på mig lite info och tog ett beslut. Bara för att vi inte valde att ev göra som du Papricorn betyder inte att vi är "opålästa" . "Alla som inte gör som jag, gör fel" mentaliteten är bara såååå tröttsam. Alla gör väl det som passar sin familj och situation. Jag hade hoppats på en tråd om mat med tips och ideer för våra barn, vare sig man väljer amning, ersättning, mat eller lite av varje.

Svar på tråden Meny 5,5 månader