• Anonym (Lisa)

Forskning på spermier?

Hej!

En liten fundering som jag och  min sambo har....

En del par får ju bara flickor, och andra får bara pojkar. Man säger ju att chansen är 50% för vilket kön man får. Men stämmer det verkligen?

Finns det några studier på om det kan vara så att vissa män har flera andelar pojkspermier tex? Och om det finns studier - vet man då vad det beror på?

I både min mans och min familj föds det nästan bara pojkar. Därför kom frågan upp. Undra om det finns någon biologisk orsak? Läser man om sådant när man utbildar sig till barnmorska? Vore intressant om någon av er vet.

Bara ren o skär nyfikenhet alltså.

Tack!

• Svar på tråden Forskning på spermier?
  • Anonym (Lisa)

petar upp frågan lite

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det finns inga studier på det. Det stämmer att chansen är ca 50% för vilket kön man kommer få. Det finns statiskt på SCB.se Jag har själv fyra flickor och det är ca 6% av alla fyrbarnsföräldrar som har det. De andra 94% har blandade kön. Lycka till

• Anonym (Lisa)

Tack för svar!

Jag tycker någon borde göra en sådan forskning. Det hade varit väldigt intressant =). Ja, man säger ju att det är 50% chans - fast jag tror inte riktigt på det..... Eftersom en del män bara får pojkar och en del män bara får flickor. 

Inte för att könen spelar så stor roll. Inte för min del. Frågan kom upp av ren nyfikenhet. =)

Grattis till fyra flickor =) Härligt! Här kommer snart en pojke vilken dag som helst. Min första och min mans fjärde.

• Anonym (Lisa)

Tack =)

Svar på tråden Forskning på spermier?