• Anonym (Planerar)

Heltidsjobb och ta ut föräldrapenning

Hej!

Jag har en heltidstjänst, men har jobbat deltid i lite olika omfattning ett tag. Under "deltidstiden" har jag inte behövt ta ut VAB eller annan ersättning, så min SGI står som 100%. Nu planerar vi barn igen, och jag vill gärna ha min SGI på 100%. Jag vet att jag måste jobba 100% i minst 6 månader för att få detta. Jag har föräldradagar kvar för mitt äldre barn. Kan jag gå upp till heltid på jobbet och vara delvis föräldraledig under dessa 6 månader och ändå få SGI på 100%? För jag kan väl inte fortsätta jobba deltid och bara fylla ut med föräldrapenning under 6 månader för att få räkna detta som heltidsarbete?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Heltidsjobb och ta ut föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är rätt som du skriver, för att kunna höja din SGI till 100 % måste du ha för avsikt att arbeta heltid under minst sex månader i följd. Under 6 månaders-perioden kan du då inte vara delvis föräldraledig. Man bedömer det då som att man inte har för avsikt att jobba heltid i minst sex månader i följd.

Det går inte att höja sin SGI genom att fortsätta jobba deltid och bara fylla ut med föräldrapenning under 6 månader. Det räknas inte som heltidsarbete.

Hälsningar
    Louise, handläggare

Svar på tråden Heltidsjobb och ta ut föräldrapenning