• MissLiia

Min son "kan" inte svälja/äta

Helt plötsligt har min son (4 år) fått för sig att han inte kan svälja. Nu har detta pågått i fyra dagar o som mest har han fått i sig yoghurt o välling. Han säger att han inte "kan" svälja o alla matsituationer har blivit väldigt jobbiga för honom. Vi har valt att inte gör någon stor grej av det hela i hopp om att det ska gå över lika fort som det dök upp. Så lite press kring mat som möjligt är planen just nu.

Han försöker äta, tuggar o tuggar, men till slut slutar det alltid med att han vill spotta ut maten då han känner att han inte kan svälja. Han blir väldigt ledsen.

Är det någon som känner igen detta? Att inte äta fungerar ju ett tag men inte hur länge som helst.

• Svar på tråden Min son "kan" inte svälja/äta
  • Ramborg

Ta honom till BVC och låt dem kolla honom i halsen. Det är inte normalt att en fyraåring svälter sig sådär länge och jag tycker du är lite väl avfärdande, som bara tar för givet att han fejkar.

42.
  • kiki

Kan vara "på hitt", men ta honom till en läkare. Han kanske ändrar sig om någon annan tittar på honom och "konstaterar" att allt är som det ska och att han kan äta. Eller så är det som han säger, han kan inge, och då kan det ju vara bra och söka hjälp i tid. Hoppas det löser sig för grabben och er

• Veliga Mamman

Tycker ni ska ta kontakt med läkare, min son hade en körtel på sidan av halsen som svällde lite då och då när han var liten och när den svällde kunde han inte äta.
    Läkarna trodde inte på mig för på utsidan såg den inte speciellt svälld ut men till slut opererade de bort den och efteråt kom läkaren och bad om ursäkt för den var större än de trott så han förstod att sonen inte kunde äta...

Det behöver inte vara någonting men för säkerhets skull så hade jag gått och fått det kollat.

• MissLiia

Hej igen!

Jag märker att det hela verkar ha kommit ut lite fel här. Det är verkligen inte så att jag avfärdat det han säger o utgår från att han "fejkar". Det skulle jag aldrig göra. Vi har naturligtvis tagit det på allvar o han har från början berättat om varför han känner så o vi har pratat om det hela. Jag har inte utgått från att han "hittar på", det låter bara hemskt.

Han mår iaf bra nu o äter.

• Sonja123

Hej!

Skönt att det löst sig, men om du fortfarande funderar över det så undrar jag; När han sover, andas han med munnen eller näsan? Snarkar han? 

• Filosophia

Hej! Jag vet att detta är en gammal tråd men det är bara det att detta är den enda tråden som verkligen stämmer in på vår situation; vår son har helt plötsligt fått för sig att han inte kan äta för att han inte vågar svälja. Jag måste bara fråga: Hur löste det sig för er? Hur gjorde ni?

• Spaq

Sök hjälp antingen hos psykolog eller logoped beroende på om. I misstänker psykologiskaceller fysiologiska orsaker. Och ni gör helt rätt som inte sätter press.

Det ni kan göra är fråga hur det känns när han inte " kan", är det skrämmande, trångt, gör det ont, hat han satt i halsen och blivit rädd?

Sen kan ni beroende på svar bekräfta att han kan svälja, att det kan kännas otäckt men han klarar det, att han får prova med något som känns lite lättare.

Om ni går till sjukvården kan ni få mer hjälp och stöd och han också.

Svar på tråden Min son "kan" inte svälja/äta