• Mollys Mamma

Gå ut med barnvagnen i -20 grader?

Hallå familjeliv!

Jag har en dotter på drygt 3 månader, mitt första barn.

Efter förlossningen så har jag och min sambo varit ute med barnvagnen så gott som varje dag, och då är vi ute i 60-80 minuter.
    Men nu börjar ju graderna att sjunka och det ryktas om riktig vinter.
    Självklart har vi åkpåse och en varm och go overall, mössa osv. Det som bekymrar oss är tösens kinder!
    Jag har själv förfrysningar på kinderna som syns när jag blir kall och vill inte att min dotter ska få likadana.

Hur gör ni? Stänger ni igen så ni inte ser varandra, finns det något klädesplagg som skyddar eller ger ni helt enkelt f*n i att gå ut när det är för kallt? Och vad räknas i så fall som för kallt?

• Svar på tråden Gå ut med barnvagnen i -20 grader?
  • NLAL

Vi har en voksi påse och den drar jag åt runt huvudet så det blir som en hög kant runt huvudet. Så han blir aldrig kall i ansiktet då. :)

• Maroschka

Tänk också på att i vagnen är hon mycket mer skyddad än vad du är. Hon har ju sufletten och åkpåsen och så. Tror aldrig mina varit kalla runt ansiktet när dom varit så små och bara kunnat ligga ned i vagnen.
    Här uppe är ju -20 en normal vinter och inte struntar folk att gå ut med vagnen inte. När det börjar vara runt -25 brukar jag försöka hålla mig inne

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • momomo

Prova att lägga en digitaltermomerer bredvid huvudet i vagnen och se vad det är för temperatur där. Vid -10 utomhus tycker jag att det brukar vara plusgrader i alla fall i vagnen, utanför åkpåsen, så det är inte så stor risk att det blir för kallt.

• pigglet

Se till att det är varmt underifrån i vagnen - ett fårskinn eller liggunderlag. Då kommer man långt.

Våra barn har sovit ute i alla väder, de har inte förfrusit kinderna ens när de legat ute i flera timmar i -30. Som sagt: det är varmt under suffletten. När det är kallare än -20 har jag hängt en filt över suffletten, så den hänger ner någon dm. Den täcker alltså inte öppningen, utan hjälper bara till att behålla den varma luften i suffletten.

• momomo

Mätte temperatur bredvid huvudet på bebisen häromdagen, i liggkorgen, men utanför filt m.m.

Det höll sig stabilt på +9 grader vid -12 utomhus i ca en timme.

Hon kändes lagom varm när jag packade upp henne.
    Vagnen (bugaboo cameleon liggdel) var bäddad med originalmadrass + fårskinn, och hon var omstoppad med en ganska tjock yllefilt. Sedan en dubbelvikt fleecefilt ovanpå/omkring liggdelen.
    Hon var klädd i innekläder + tunn ylleoverall, tossor, handskar, fleecemössa och halsduk

Svar på tråden Gå ut med barnvagnen i -20 grader?