• susannapanna

Vill få sonen att somna "ensam" utan amning! Hur?

Min son är 6 månader och generellt ett nöjt barn, oftast nyfiken och på glatt humör. Det enda som kärvar är sömnen. När det är dags för nattsövning eller dagstupplurerna är det alltid samma sak. Han kan inte slappna av utan att ammas. Napp tar han inte gärna. Vi har provat att introducera gosedjur - utan framgång. Han somnar bara vid bröstet. Resultatet är att han alltid sover middag i min famn (avdomnad rumpa efter 45 min...) samt nattsover bredvid mig (jag sover då inte alls bra själv...). Försöker man lägga ned honom när han somnat vaknar han direkt och blir hysteriskt ledsen. 

Normalt sett är han inte särskilt "tuttig", utan just bara när det skall sovas. I vaket tillstånd har han lätt att bara "äta klart" och sedan släppa för att leka vidare. 

Några tips?

• Svar på tråden Vill få sonen att somna "ensam" utan amning! Hur?
  • susannapanna
    AAS10 skrev 2014-01-12 16:17:06 följande:
    Låt pappan lägga barnet ett tag o i eget rum
    Känns lite taskigt när han gallskriker... men det kanske är man själv som måste stålsätta sig...?
  • AAS10
    susannapanna skrev 2014-01-13 17:14:04 följande:
    Känns lite taskigt när han gallskriker... men det kanske är man själv som måste stålsätta sig...?

Precis pumpa o låt pappan kämpa. Du luktar mat så du kommer inte lyckas.
  • Alexi

Men om du ammar honom till sömns liggandes på en säng och sen smyger iväg, dvs inte behöver lägga ner honom? Och kanske ersätter värmen från dig med en varm vetekudde eller liknande?

Eller kan han sova dagtid i vagn?

• Ox2

Ett alt är ju att stå ut. Han är ju trots allt påväg in i sepationsfasen ganska snart. Är det första barnen och du inte behöver passa syskon under tiden han sover så varför kan han inte få ligga i famnen. Min första sov på oss el rullande i vagn hela första året. Vissa barn behöver det... Mitt tips lägg dig på soffan med honom i famnen när han sover och sov själv om du sover dåligt på natten.

• Natulcien
    Alexi skrev 2014-01-13 20:37:51 följande:
    Men om du ammar honom till sömns liggandes på en säng och sen smyger iväg, dvs inte behöver lägga ner honom? Och kanske ersätter värmen från dig med en varm vetekudde eller liknande?
    Precis så gjorde jag. Funkade jättebra, för oss i alla fall.
Svar på tråden Vill få sonen att somna "ensam" utan amning! Hur?