• Shibby

Hur får man en katt att sluta bitas (kärleksbett som eskalerat)

Hej, 

Vi har två stycken katter här hemma som båda är jätte sociala och mysiga. 
    Men en av dom har alltid bitits som kärleksbett men nu på senare tiden har det eskalerat och hon biter hårdare och mer än tidigare.
    Det beror inte på att vi håller i henne eller att hon "inte vill" eftersom hon självmant kommer upp/fram och efter en stund börjar bitas. 

Någon som vet varför hon gör så? Och vad kan man göra för att det inte ska fortsätta, för det börjar göra riktigt ont!
    Tacksam för svar! Glad

• Svar på tråden Hur får man en katt att sluta bitas (kärleksbett som eskalerat)
  • mila000

Åh det hade jag med behövt hjälp med. Min katt tjej bits också, i början var det lite halvlöst på skoj men nu gör det ont. Men hon är inte speciellt kelig av sig heller :( 

• Whitetrash86

När min katter gör något jag inte tillåter så stöter jag till dom med fingret och säger fy. Glad Tränar dom precis som man skulle träna en hund, funkar jätte bra även om dom är lite mer envisa Flört

• Marie0201

Vi har en katt på ca 1,5 år, kastrerad.

Vår katt har började nafsa på min sambo för en tid sedan, dock inte på mig eftersom jag aldrig tillåtit det.

Det är väl egentligen ingen fara i dagsläget då han inte biter speciellt hårt, men jag har nu övertalat min sambo om att inte tillåta det så att det inte eskalerar. När det sker knäpper han helt enkelt med fingrarna och säger "sluta" så att katten hoppar iväg. Det fungerar på vår katt än så länge och jag tycker inte att det sker alls lika ofta längre. Han är en oerhört snäll och kelig katt i övrigt, så det är bara något knasigt han har fått för sig. Sedan får man vara försiktig så att man inte råkar provocera fram beteendet genom att på något sätt "reta katten" till att börja försvara sig eller så, om du förstår vad jag menar - dömer dig inte, men man kan tänka på det! (:

Kattbett ska man vara observant på! Går det hål på huden ska man alltid kontakta sjukvården/ringa sjukvårdsupplysningen då katter har mycket bakterier i munnen som kan skada mer än vad man tror. Det har hänt mig tidigare med en annan katt, dock var detta inget "svårt" sår och det läkte av sig själv - men konsultera alltid med läkare.

Lycka till med din lilla katt!

• Shibby

Tack för tipsen! Glad jag får testa att säga ifrån till henne 

• nemo1

Äh, man behöver absolut inte kontakta sjukvården för att det går hål på huden. Jobbar själv inom sjukvården och vet. Räcker med att vara observant på att det inte blir infekterat.
    Aldrig skälla på en katt utan håll handen stilla när den biter och ta sedan bort handen och gå därifrån för att visa att det är färdig"gosat"eller avled.

• Arbetsvegan
    Marie0201 skrev 2014-01-12 16:55:59 följande:
    Kattbett ska man vara observant på! Går det hål på huden ska man alltid kontakta sjukvården/ringa sjukvårdsupplysningen då katter har mycket bakterier i munnen som kan skada mer än vad man tror. Det har hänt mig tidigare med en annan katt, dock var detta inget "svårt" sår och det läkte av sig själv - men konsultera alltid med läkare.

Lycka till med din lilla katt!

et där är en seglivad myt.
    Tvål och vatten räcker långt. Sjukvården kontaktas om man misstänker infektion.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hund--och-kattbett/

De som har mest bakterier i munnen är människor men få drömmer om att kontakta sjukvården så fort de fått bett som blöder av tex småbarn...

• Westman011

Avliva, katter är äckliga och stinker. Kör över dom här ute på gatan så fort jag får chansen.

• Whitetrash86
    nemo1 skrev 2014-01-12 17:37:28 följande:
    Äh, man behöver absolut inte kontakta sjukvården för att det går hål på huden. Jobbar själv inom sjukvården och vet. Räcker med att vara observant på att det inte blir infekterat.
    Aldrig skälla på en katt utan håll handen stilla när den biter och ta sedan bort handen och gå därifrån för att visa att det är färdig"gosat"eller avled.
    Ingen som har sagt att man ska skälla på katten, men självklart kan man på ett eller annat sätt säga "fy/nej"
    Varför skulle man inte kunna göra det?
  • felicityporter
    Westman011 skrev 2014-01-12 18:15:44 följande:
    Avliva, katter är äckliga och stinker. Kör över dom här ute på gatan så fort jag får chansen.
    Jag skulle med glädje köra över dig om jag ser dig gående på gatan!  
  • Shibby
    Vilken tur för mig att mina är innekatter och slipper sådana människor som dig. Skrattande
  • Westman011
    felicityporter skrev 2014-01-13 03:15:47 följande:

Så du jämför att köra över en katt med en människa? jag hoppas verkligen att du inte har barn och aldrig får det heller, du bör inte uppfostra någon med dom värderingarna.

Det kanske var jag som var en idiot först med att skriva något sådant som jag gjorde, men du är en ännu större idiot, tack!
  • felicityporter
    Westman011 skrev 2014-01-13 13:20:59 följande:

Så du jämför att köra över en katt med en människa? jag hoppas verkligen att du inte har barn och aldrig får det heller, du bör inte uppfostra någon med dom värderingarna.

Det kanske var jag som var en idiot först med att skriva något sådant som jag gjorde, men du är en ännu större idiot, tack!
    Jag värderar människor helt och hållet från deras handlingar och det du skrev i ditt inlägg tyder på att du är en empatistörd, sadistisk och feg människa med en intelligensnivå under genomsnittet. Alla ovanstående egenskaper är i kombination direkt farliga för mänskligheten och det må råda delade meningar om hur vi bör handskas med dessa parasiter i samhället, men det i särklass mest effektiva är - utan tvekan - att eliminera dessa objekt.

Turligt nog brukar kolossalt fega män som du inte vara särskilt lyckade inom reproduktion och tenderar att "skjuta blankt", s.a.s. Har de mot förmodan ett barn är det inte sällan en s.k. "gökunge" som hans - ofta smartare - flickvän fått med en manlig bekant.  Solig
  • Popiolo
    Folk kanske tycker att du är äcklig och stinker, ska de köra över dig och avliva dig också? :)

Tur att min katt är innekatt och slipper såna som dig :)
  • Westman011
    felicityporter skrev 2014-01-13 21:40:28 följande:
    Jag värderar människor helt och hållet från deras handlingar och det du skrev i ditt inlägg tyder på att du är en empatistörd, sadistisk och feg människa med en intelligensnivå under genomsnittet. Alla ovanstående egenskaper är i kombination direkt farliga för mänskligheten och det må råda delade meningar om hur vi bör handskas med dessa parasiter i samhället, men det i särklass mest effektiva är - utan tvekan - att eliminera dessa objekt.

Turligt nog brukar kolossalt fega män som du inte vara särskilt lyckade inom reproduktion och tenderar att "skjuta blankt", s.a.s. Har de mot förmodan ett barn är det inte sällan en s.k. "gökunge" som hans - ofta smartare - flickvän fått med en manlig bekant.  

Hahahahahahahaha det där kan vara det mest iq befriade inlägget någonsin. Hur fan kan du dra någon slutsats om mig bara för att jag tycker att katter är äckliga och borde utrotas? Det är fler än du tror som tycker det. Min pappa "avlivade" säkert tio katter i veckan med sin yxa när jag var liten bara för att dom föröka sig så snabbt på våran gård, tillhör han också gruppen du beskriver?

Bonden på andra sidan sjön la alltid alla kattungar i en sopsäck med en sten och slängde i från bron, tillhör han också den gruppen?

Du är ett skämt, men de vet du ju redan.
  • Spnks
    felicityporter skrev 2014-01-13 03:15:47 följande:

Svar på tråden Hur får man en katt att sluta bitas (kärleksbett som eskalerat)