• skogsbär

Orkar snart inte mer!

Nu mår jag riktigt dåligt när det gäller matningen av min 5 månaders bebis! Snälla, nån som kan säga vad som är fel? Han äter bara 50 ml ersättning åt gången varannan timme ca. Det är ju på tok för lite! Han är väldigt liten för sin ålder så att han ska äta 150-250 ml är inget jag räknar med men 110-130 ml åtminstone. Problemet började för kanske fem dagar sedan. Och eftersom han föddes väldigt liten och har varit seg i viktökningen vill jag verkligen att han får i sig det han behöver. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen längre, känner mig så misslyckad!

• Svar på tråden Orkar snart inte mer!
  • purple box

Vad är det för storlek på nappen?

Båda mina har krånglat vid den tiden. Ena ville ha större napp, andra ville ha annan ättemp. Dessutom tror jag de går igenom en fas då.

• skogsbär
    purple box skrev 2014-01-12 14:31:07 följande:
    Vad är det för storlek på nappen?
    Båda mina har krånglat vid den tiden. Ena ville ha större napp, andra ville ha annan ättemp. Dessutom tror jag de går igenom en fas då.
    Jag pendlar mellan 1 och 2 på nappstorlek hela. Ibland funkar 1 bättre ibland verkar han vilja ha 2. Än så länge verkar han bara velat ha varm ersättning, nästan så det bränner. Brukar få värme det en gång till efter halva tiden för att han ska fortsätta äta. Matningen har krånglat nästan från dag 1 men nu är det extremt och jag är verkligen nära brytpunkten!!
  • TelmaGudbjorns

Har du börjat med smakportioner? Vad jag har hört så kan det hjälpa att bebis får i sig mera näring. Fast det är ju alltid bäst att rådfråga med BVC, även om dom ger lite konstiga svar ibland. Alla bebisar är sååå olika :)

• skogsbär
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-12 14:48:34 följande:
    Har du börjat med smakportioner? Vad jag har hört så kan det hjälpa att bebis får i sig mera näring. Fast det är ju alltid bäst att rådfråga med BVC, även om dom ger lite konstiga svar ibland. Alla bebisar är sååå olika :)
    Ja sedan en månad tillbaka, men det var inte länge sedan jag slutade med att amma dagtid (gör det fortfarande ibland nu när han är så himla dåligt) så jag vill verkligen att flaskan ska fungera problemfritt, därför tänkte jag avvakta lite med smakportionerna lite så att han är hungrig och vill ta flaskan och lära sig det till 100%. Kanske är det helt fel, men han måste ju få i sig ersättning än så länge så får man väl testa välling sen när han är gammal nog för det.
  • TelmaGudbjorns
    bellabellan skrev 2014-01-12 14:59:33 följande:
    Ja sedan en månad tillbaka, men det var inte länge sedan jag slutade med att amma dagtid (gör det fortfarande ibland nu när han är så himla dåligt) så jag vill verkligen att flaskan ska fungera problemfritt, därför tänkte jag avvakta lite med smakportionerna lite så att han är hungrig och vill ta flaskan och lära sig det till 100%. Kanske är det helt fel, men han måste ju få i sig ersättning än så länge så får man väl testa välling sen när han är gammal nog för det.
    Kan du inte pumpa och ge bröstmjölk i flaska ist? Jag har en medela maxi swing och den funkar jätte bra! Använder den dock inte så mkt, för när jag ger i flaska så krånglar sonen vid bröstet. Men det är ett tips iaf :) Min son är strax innan 4 månader och den enda som funkar här är bröstet. Flaskan funkar också med bara med bröstmjölk i, han vägrar ersättning. Och då är det bara flaska i nöödfall.
  • skogsbär
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-12 15:13:28 följande:
    Kan du inte pumpa och ge bröstmjölk i flaska ist? Jag har en medela maxi swing och den funkar jätte bra! Använder den dock inte så mkt, för när jag ger i flaska så krånglar sonen vid bröstet. Men det är ett tips iaf :) Min son är strax innan 4 månader och den enda som funkar här är bröstet. Flaskan funkar också med bara med bröstmjölk i, han vägrar ersättning. Och då är det bara flaska i nöödfall.
    Det går tyvärr inte. Har inte mjölk så det räcker. Skulle jag pumpa får jag bara ut MAX 10 ml om ens det. Han har alltid varit krånglig vid bröstet, till sist var det bara ena som fungerade så det ammade jag honom på i 3 och en halv månad tills för några veckor sedan då det visade sig att han inte gick upp i vikt som han skulle så BVC rådde mig att börja med flaska.
  • TelmaGudbjorns

Oki, jag fick ut max 10 med handpump, 20 ml om jag mjölkade mig, 70-130 ml efter amning med medela maxi :P ibland bara 30-40 dock, beror på hur mkt han dricker innan. Men annars så vet jag inte hur du bör göra. Men det finns nog en massa olika råd att få :)

• TelmaGudbjorns
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-12 18:09:17 följande:

Oki, jag fick ut max 10 med handpump, 20 ml om jag mjölkade mig, 70-130 ml efter amning med medela maxi :P ibland bara 30-40 dock, beror på hur mkt han dricker innan. Men annars så vet jag inte hur du bör göra. Men det finns nog en massa olika råd att få :)

Ps, den pumpen hjälper till att öka mjölkproduktionen med :) För vissa då asså. För mig, men kan inte svara för alla :/
  • Sultana

När min son har perioder då han strular brukar jag sätta på musik och gå runt med honom i famnen samtidigt som han äter. Han fungerat bra. Lycka till !

• purple box

Ja, alla krånglar mer eller mindre vid den åldern. Men antar att du provat andra flaskor? Annan ersättning?

• skogsbär
    purple box skrev 2014-01-14 19:42:36 följande:
    Ja, alla krånglar mer eller mindre vid den åldern. Men antar att du provat andra flaskor? Annan ersättning?
    Har provat det mesta.. Men börjar misstänka mjölkallergi. Igår efter han ätit kom jätteröda utslag på hans ena kind och bröstet var helt rödflammigt. Håller lite koll nu, hoppas verkligen det var nåt annat så det inte är allergi. Tyvärr har man ju hört att det ska vara rätt svårt att få sånt kollat med vilket är helt sjukt.
  • purple box

Vad jag har förstått så visar inte alltid proverna rätt vid den åldern. Prata med bvc om dina tankar. Ibland får man köpa 1-4 burkar själv och testa och får sedan recept (fast det kan vara svårt att få dem att lyssna ibland).

Svar på tråden Orkar snart inte mer!