Går det att göra något åt matfixerad katt?
Hej!
MIna föräldrar har två katter som är födda i mitten av juni 2013. Det är två st systrar. De är vanliga bondkatter med nån liten del av norsk skogskatt. Den ena av katterna är extremt matfixerad och tjock och vi vet inte riktigt hur vi ska lösa det. I december kastrerades de och veterinären påpekade att den tjocka (som nu fått smeknamnet Ister haha) var överviktig och att den andra tjejen var lite överviktig men inte så farligt. De var då ca 5 månader gamla och vägde 3.2 resp. 2.85kg.
Isis som hon heter egentligen älskar mat. Om man går till köket är hon där direkt vid kylskåpet. När de var yngre fick de ibland godsaker men efter vi såg att hon började bli tjock slutade vi med det och hon har inte fått något från kylen på flera månader. Hon går runt i tvättstugan där de äter och letar efter mat och går och stryker sig mot påsen med torrfoder mm.
Förut hade de fri tillgång till torrfoder och så gav vi dem blötmat flera ggr/dag. Våra tidigare katter har skött mängden mat de velat ha själva och varit normalviktiga. Tydligen kan inte Isis hantera detta eftersom hon hela tiden vill ha mer mat. Men det duger inte med torrfoder, det tycker hon är tråkigt utan hon vill hela tiden ha mer blötmat. Veterinären sa att vi helt enkelt inte får låta dem ha fri tillgång till foder och får byta till ett foder som mättar mer.
Vi har bytt torrfoder och nu har de alltid vatten men det är inte alltid de har varken torrfoder eller blötmat utan om de visar att de är hungriga får de självklart mat men då i begränsad mängd och omväxlande under dagen torr/blötmat. Torrfodret brukar inte gå hem hos dem men särskilt inte hos Isis. Så även om hon är hungrig och får mat tigger hon ändå eftersom maten inte duger.
Hon går verkligen kring benen på en och jag blir tokig på att hon alltid ska in i kylen så fort jag ska ta ett mellanmål eller liknande. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Jag tycker synd om henne som är så hungrig/fixerad vid mat hela tiden.
Det har aldrig varit så att de inte har fått mat så hon borde inte ha en känsla av att man får passa på för man vet inte när man kommer åt mat nästa gång. Hennes syster är "normal" på så sätt, hon är som våra tidigare katter.