• HannaS86

Går det att göra något åt matfixerad katt?

Hej!

MIna föräldrar har två katter som är födda i mitten av juni 2013. Det är två st systrar. De är vanliga bondkatter med nån liten del av norsk skogskatt. Den ena av katterna är extremt matfixerad och tjock och vi vet inte riktigt hur vi ska lösa det. I december kastrerades de och veterinären påpekade att den tjocka (som nu fått smeknamnet Ister haha) var överviktig och att den andra tjejen var lite överviktig men inte så farligt. De var då ca 5 månader gamla och vägde 3.2 resp. 2.85kg. 

Isis som hon heter egentligen älskar mat. Om man går till köket är hon där direkt vid kylskåpet. När de var yngre fick de ibland godsaker men efter vi såg att hon började bli tjock slutade vi med det och hon har inte fått något från kylen på flera månader. Hon går runt i tvättstugan där de äter och letar efter mat och går och stryker sig mot påsen med torrfoder mm.

Förut hade de fri tillgång till torrfoder och så gav vi dem blötmat flera ggr/dag. Våra tidigare katter har skött mängden mat de velat ha själva och varit normalviktiga. Tydligen kan inte Isis hantera detta eftersom hon hela tiden vill ha mer mat. Men det duger inte med torrfoder, det tycker hon är tråkigt utan hon vill hela tiden ha mer blötmat. Veterinären sa att vi helt enkelt inte får låta dem ha fri tillgång till foder och får byta till ett foder som mättar mer. 

Vi har bytt torrfoder och nu har de alltid vatten men det är inte alltid de har varken torrfoder eller blötmat utan om de visar att de är hungriga får de självklart mat men då i begränsad mängd och omväxlande under dagen torr/blötmat. Torrfodret brukar inte gå hem hos dem men särskilt inte hos Isis. Så även om hon är hungrig och får mat tigger hon ändå eftersom maten inte duger. 

Hon går verkligen kring benen på en och jag blir tokig på att hon alltid ska in i kylen så fort jag ska ta ett mellanmål eller liknande. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Jag tycker synd om henne som är så hungrig/fixerad vid mat hela tiden.

Det har aldrig varit så att de inte har fått mat så hon borde inte ha en känsla av att man får passa på för man vet inte när man kommer åt mat nästa gång. Hennes syster är "normal" på så sätt, hon är som våra tidigare katter.

• Svar på tråden Går det att göra något åt matfixerad katt?
  • Fundersam02

Jag tror tyvärr inte att det går att göra något åt. En del katter är väldigt matglada bara. Innekatter har förstås svårare att hålla sig smala än utekatter.

• leexxii

Sluta ge så mycket blöt mat det är inget de behöver de äter kulorna tillslut när inget annat erbjuds alt blanda ner en sked blötmat i kulorna. Ge katten lagom mängd varje dag och inget mer och absolut inget ur kylen då ärdet klart de tigger! Sen så är det aktivering som gäller så de får annat att tänka på, massa ROLIGA leksaker om de är innekatter är de utekatter så borde de kunna aktivera sej själva bara ni låter dem va ute mycket.

• Cookies

Varför inte bara byta till blötmat istället? För många katter ger det en större mättnadskänsla än torrfoder plus att blötmat egentligen är bättre för katter. Det innehåller som regel mindre olika konstiga utfyllnader , mer kött och vatten som katter egentligen bör få i sig via maten då deras törstreflex är dålig.

• Dexter dot com

Jag räddade en utsvulten vildkatt som hetsåt dom första åren oavsett om han fick fri tillgång eller utportionerad mat. Han är idag lite stadig men inte fet. 
    Sen jag började ge Mjau på tetra håller han vikten och är inte hungrig och enligt veterinärerna är blötmat bättre då det ger bättre mättnadskänsla och mer vätska vilket är viktigt då katter oftast dricker för dåligt och riskerar att få urinsten.

• nemo1

Vad ger ni för torrfoder nu och förr? Ge enbart blötmat eftersom det endast innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Tänk på att inte alla blötmatssorter är helfoder och vissa innehåller både spannmål och socker vilket en katt går upp i vikt på. Mjau tex är en av de bästa blötmatssorterna, svensktillverkat och inga konstigheter.
     Nästan alla torrfoder innehåller massor med spannmål och det är det som katterna tjocka.

• HannaS86
    jonaskarp skrev 2014-01-12 01:05:10 följande:
    Makrill i tomatsås.
    Oj, har missat att kolla i min tråd. Hur skulle makrill i tomatsås hjälpa? magert?Men känns rätt dyrt :)
    Fundersam02 skrev 2014-01-12 01:07:43 följande:
    Jag tror tyvärr inte att det går att göra något åt. En del katter är väldigt matglada bara. Innekatter har förstås svårare att hålla sig smala än utekatter.
    De är inne/utekatter som de vill, de får komma och gå som de önskar :) Nu på vintern är de inte ute så mycket. De är lite fega på så vis att om deär ute själva så går de inte så långt bort, oftast inte längre bort än vedboden (15m från huset). De kan gå runt lite men är inte så sugna på att vara ute själva. Om man däremot är ute med dem gillar de att gå långt bort :)
    Grappa skrev 2014-01-12 01:15:13 följande:
    Hon är understimulerad.
    Hon får leka ute/inne så mycket hon vill, precis som sin syster. Hon verkar inte intresserad av att göra så mycket :/
    leexxii skrev 2014-01-12 01:51:45 följande:
    Sluta ge så mycket blöt mat det är inget de behöver de äter kulorna tillslut när inget annat erbjuds alt blanda ner en sked blötmat i kulorna. Ge katten lagom mängd varje dag och inget mer och absolut inget ur kylen då ärdet klart de tigger! Sen så är det aktivering som gäller så de får annat att tänka på, massa ROLIGA leksaker om de är innekatter är de utekatter så borde de kunna aktivera sej själva bara ni låter dem va ute mycket.
    Ska försöka vara ute mer med dem när jag hälsar på mina föräldrar :)
    Dexter dot com skrev 2014-01-12 10:05:32 följande:
    Jag räddade en utsvulten vildkatt som hetsåt dom första åren oavsett om han fick fri tillgång eller utportionerad mat. Han är idag lite stadig men inte fet. 
    Sen jag började ge Mjau på tetra håller han vikten och är inte hungrig och enligt veterinärerna är blötmat bättre då det ger bättre mättnadskänsla och mer vätska vilket är viktigt då katter oftast dricker för dåligt och riskerar att få urinsten.
    Ah, bra tips, tack :)
    Tobby skrev 2014-01-12 10:17:40 följande:
    Bra torrfoder med hög kötthalt , avmaskning ?
    De har inte mask och vi har bytt till ett torrfoder som ska ge bättre mättnadskänsla. Hon är lite märklig på så vis att hon är ett matvrak och finsmakare på en gång. Hon äter hellre blötmat än torrfoder så man ser henne inte äta torrfoder ofta men ändå är hon tjock.
    nemo1 skrev 2014-01-12 17:13:42 följande:
    Vad ger ni för torrfoder nu och förr? Ge enbart blötmat eftersom det endast innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Tänk på att inte alla blötmatssorter är helfoder och vissa innehåller både spannmål och socker vilket en katt går upp i vikt på. Mjau tex är en av de bästa blötmatssorterna, svensktillverkat och inga konstigheter.
     Nästan alla torrfoder innehåller massor med spannmål och det är det som katterna tjocka.
    Bara blötmat? Flera tips är tvärt om mer torrfoder?

• nemo1

Ja blötmat är bra mycket bättre än alla torrfoder. Jag fick inget svar på vad de fick för torrfoder förr och nu? Gå tex in på kattstatus.se så kan du läsa om bla foder.
    Många tror fortfarande att blötmat är skit och ska ges endast som "lördagsgodis" då det borde vara tvärtom, torrfoder som lördagsgodis.

• scanmia

Jag hade också gett blötmat två ggr om dagen i separata rum eller i alla fall övervakat i separata skålar, det ska inte ta mer än en 15 minuter eller så för katterna att  äta. Vill ni minska ner vikten så gör det låååångsamt genom att minska portionen ca 10% (väg på våg) och håll viktminskningen till 1% av kattens vikt per vecka. Det är inte nyttigt för katter att varken vara överviktiga eller gå ner i vikt för snabbt. 

nemo1 skrev 2014-02-24 22:18:19 följande:
    Ja blötmat är bra mycket bättre än alla torrfoder. Jag fick inget svar på vad de fick för torrfoder förr och nu? Gå tex in på kattstatus.se så kan du läsa om bla foder.
    Många tror fortfarande att blötmat är skit och ska ges endast som "lördagsgodis" då det borde vara tvärtom, torrfoder som lördagsgodis.

• Arbetsvegan

Jag fattar faktiskt inte det här med torrfodret och rekommendationerna en del ger.

Både människor och husdjur bör att äta så naturligt som möjligt. Människan ska helst undvika processad mat tex. Därför undrar jag hur en del kan ha fått för sig att det kryllar av kulformade torra råttor ute i naturen som katten jagar. Ja annars borde inte torrfodret vara det bästa!

Vad är det för sorts råttor och möss jag tydligen helt missat? Upplys mig någon!
    Jag vill se en bild på en livs levande bollformat torråtta!

• HannaS86
    Förut var det friskies tror jag, nu är det något från veterinären som jag inte har tittat vad det heter (är hos föräldrarna nån/några ggr/ vecka och ger inte alltid katterna mat när jag är där). Påsen är vit och grå om det kan vara till hjälp :)

Tack för din info, ska lägga fram detta till föräldrarna :)
    scanmia skrev 2014-02-24 22:28:55 följande:
    Jag hade också gett blötmat två ggr om dagen i separata rum eller i alla fall övervakat i separata skålar, det ska inte ta mer än en 15 minuter eller så för katterna att  äta. Vill ni minska ner vikten så gör det låååångsamt genom att minska portionen ca 10% (väg på våg) och håll viktminskningen till 1% av kattens vikt per vecka. Det är inte nyttigt för katter att varken vara överviktiga eller gå ner i vikt för snabbt. 
    Just nu får de dela på 2 eller 3 portionspåsar/dag, det tycker jag är lite lite (sen finns det även torrfoder tillgängligt en del av tiden, och alltid vatten).
    Arbetsvegan skrev 2014-02-24 22:32:35 följande:

Jag fattar faktiskt inte det här med torrfodret och rekommendationerna en del ger.

Både människor och husdjur bör att äta så naturligt som möjligt. Människan ska helst undvika processad mat tex. Därför undrar jag hur en del kan ha fått för sig att det kryllar av kulformade torra råttor ute i naturen som katten jagar. Ja annars borde inte torrfodret vara det bästa!

Vad är det för sorts råttor och möss jag tydligen helt missat? Upplys mig någon!
    Jag vill se en bild på en livs levande bollformat torråtta!

Våra katter hade faktiskt lyckats fånga och döda en mus men trots att de inte var mer än ett halvår när de gjorde det var de ändå redan för kräsna för att äta den ;)

• Arbetsvegan
    HannaS86 skrev 2014-02-24 23:25:10 följande:
    Våra katter hade faktiskt lyckats fånga och döda en mus men trots att de inte var mer än ett halvår när de gjorde det var de ändå redan för kräsna för att äta den ;)

Kräsenhet tror jag inte på utan att katter är extrema vanedjur Är de uppfödda med torrfoder så tror de att det är så det ska vara. Eller möjligen att de inte fattade vad det hela handlade om.

• nemo1

Jag förstår om de behöver gå ner i vikt om de fått ett av de sämsta fodren på marknaden, Friskis. Friskis innehåller nästan bara spannmål = kolhydrater = socker = fetma diabetes mm.
    Att banta en katt på ett veterinärfoder har jag aldrig hört någon lyckas med. Tyvärr innehåller dessa foder även de spannmål. Åter igen, blötmat är det ni ska köra med för att få ner katterna i vikt. Blötmat innehåller bara animaliskt protein och vatten, precis som bytesdjuren. Mjau i tetra är en av de bästa blötmatssorterna på marknaden.

Svar på tråden Går det att göra något åt matfixerad katt?