• LilMommy1

Flytta till SaudiArabien med mina barn???

Hej! Jag har ett stort dilemma och behöver verkligen lite rådgivning från någon klok själ! Läget är så att jag har fått ett jobb där jag får betyligt mer betalt än jobbet jag har i nuläget. Detta jobb ligger dock i saudarabien. Pengarna lockar mycket men kan jag lämna mina 2 skatter hemma? Eller kan jag sätta barnen på en skola/dagmamma i Saudarabien? Vad skulle NI gjort?
  • Svar på tråden Flytta till SaudiArabien med mina barn???
  • Tealhawk

NEJ?!?!?! Jag antar att du som skriver är kvinna och Saudiarabien är ett SKITKASST land att vara kvinna i. Att din arbetsgivare ens kan föreslå att du flyttar till ett land där du inte ens kan röra dig fritt.

These are not the droids you're looking for
  • EnLitenSvamp
    Tealhawk skrev 2014-01-12 00:40:02 följande:
    NEJ?!?!?! Jag antar att du som skriver är kvinna och Saudiarabien är ett SKITKASST land att vara kvinna i. Att din arbetsgivare ens kan föreslå att du flyttar till ett land där du inte ens kan röra dig fritt.
    TOUCHE!!!!!!

Fuck it DONT go. Skulle inte flytta dit om jag så erbjöds en miljard.
    I Love Cats
  • Queenie70

Om det var för en begränsad tid och bra betalt så skulle jag överväga det, även om det innebar inskränkningar för mig i egenskap av kvinna. Som västerländskvinna anställt på en särskild tjäns på ett etablerat företag tror jag nog inte att du personligen kommer att inskränkas så fasligt som de kvinnor som faktisk lever där gör. Skulle ta med barnen och låta dem skolas där under tiden. Det är berikande och spännande att få chans att under en period få leva med en helt annan kultur. Men begränsa det till ett år.

• cupiditas

Saudiarabien är inte världens bästa land, nej, men seriöst TS här lär du inte få några vettiga råd från människor som aldrig i sitt liv bott i eller besökt Saudi och enbart talar utifrån vad de tror och har hört. Prata med någon som har erfarenhet. Kvinnorna i Saudi är inte så förtryckta som alla tror, de är bortskämda och de vill inte jobba, de vill vara hemmafruar, vältra sig i lyx och gå i shopping hela dagarna. Så enkelt är det.

Fanns en svensk kvinna som bloggade som bodde i Saudi med man och barn då hennes man fick ett jobb där. Försök hitta den bloggen.

Men lämna barnen hade jag aldrig gjort, vart jag än hade gått i världen så hade barnen följt med alternativt så hade jag inte åkt.

• kvinnan03

Jo det kommer bli ganska tufft

bodde hos en muslimsk familj i Israel oj vilken kultur krock man satt mest hemma 

• elyse

Är du ensamstående? Hur hade du i så fall tänkt ta dig till jobbet? Du får inte köra bil...

Det finns områden för västerländska människor som jobbar i Saudiarabien och där finns också skolor (förskolor vet jag dock inte, men det borde finnas) och fritidsanläggningar så generellt sett behöver du inte röra dig särskilt mycket utanför området förutom till och från jobbet.  

• Saudi

Hej ! 
    Det finns många spekulation om livet i Saudiarabien och bilden som man har inte alltid rätt men jag kan ge dig mitt råd. Jag är själv en Saudi medborgare bott I Sverige tre år anledning jag säger det är att förmedla till dig att jag förstår hur ni lever i Sverige. 
    om arbetsgivaren skulle betala dina barn skolning, dagis osv  ta barnen med dig.
    kommer du att bo i ett compound  för västerländska eller ett egen lägenhet för förstaget anställda både är lika bra.
    Vädret, natur och människor är mycket mycket annorlunda är en typ som vill gå ut varje dig då är det inte för dig ! dessutom där kan en västerländska person betraktas som en intressant och trevligt person så det blir inte så svårt att bygga ditt sociala nätverk.
    Det finns alltid tre månader kontrakt innan du skriver in ett år kontrakt ändra du dina tänker för du gratis biljett till Sverige. Sist tänk på att pengar är inte allt som finns i livet men oftast i livet är det bra att vara modig och ha stört utmaning

Lycka till 

Svar på tråden Flytta till SaudiArabien med mina barn???