• luspudel

    Plugga till farmaceut/receptarie

    Äntligen har jag kommit fram till vad jag vill göra i livet - jag vill jobba på apotek! Jag gillar att jobba med människor, gillar matte, har alltid älskat läkemedel (låter ju stört men ni fattar ) och jag är intresserad av hälsa/egenvård osv.
    Jag vill läsa på distans, då verkar det vara Karlstad/Kalmar/Umeå att välja på. Jag bor utanför Göteborg så Umeå går bort. Erfarenheter? Vad är skillnaden mellan farmaceut och receptarie? Skulle det fungera att läsa en termin som mammaledig, tror ni? Jag väntar mitt tredje barn i maj så det dröjer länge innan jag annars kan dra igång.
    Ni som läst till farmaceuter, jag vill veta allt!

  • Svar på tråden Plugga till farmaceut/receptarie
  • Severus

    Farmaceut= receptarie eller apotekare

    Rätt enkel utbildning.


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • bohan85

    Jag läste i Uppsala 2004-2007. Utbildningen var superkul, gillade ämnena som ingick. Trivdes dock inte sedan lika bra på apotek, blev lite monotont och jag insåg att jag ville bli barnmorska. Nu har jag ett halvår kvar till barnmorskeexamen och kommer att jobba både som barnmorska och farmacevt sedan.

  • luspudel
    Severus skrev 2014-01-11 19:39:44 följande:

    Farmaceut= receptarie eller apotekare

    Rätt enkel utbildning.


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
    Jaså är det samma sak menar du? Undrade just om det var någon skillnad
  • luspudel
    bohan85 skrev 2014-01-13 17:33:21 följande:

    Jag läste i Uppsala 2004-2007. Utbildningen var superkul, gillade ämnena som ingick. Trivdes dock inte sedan lika bra på apotek, blev lite monotont och jag insåg att jag ville bli barnmorska. Nu har jag ett halvår kvar till barnmorskeexamen och kommer att jobba både som barnmorska och farmacevt sedan.


    Du läste inte på distans då förstår jag? Låter ju bra att du åtminstone gillade utbildningen även om det nu inte blev riktigt rätt ändå

    Tror du att man fixar att plugga tex 50% på distans som mammaledig?
  • bohan85

    Nej jag läste inte på distans då jag tycker om föreläsningar och jag lär mig bra där, Man "serveras" ju liksom det viktigaste då.
    Jag tror du fixar det, och gör du det inte så har du väl inte tagit något studiebidrag och har väl inte "förlorat" något.

    Ja utbildningen är superkul!!!

  • Cava

    Ni som läst utbildningen. Hur mycket matte och kemi behöver man ha färskt i minnet om det var länge sen man läst gymnasiet?

  • Anonym (Apotekstekniker)

    Angående fråga om det är någon skillnad..

    Farmaceut är ett samlingsnamn för både receptarie och apotekare.

    Apotekare - 5 års utbildning och du kan jobba både på apotek och inom läkemedelsindustrin

    Receptarie - 3 års utbildning och du kan endast jobba på apotek

    Det går dock som receptarie att läsa upp till apotekare senare om man vill. 

Svar på tråden Plugga till farmaceut/receptarie