• bönan32

    Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??

    hej hopp.

    tänkte lära mig dricka vin.. vilka sorts viner ska man börja med om man vill ha nåt lättdrucket??? då måste väl druvan vara avgörande va??

    Tips emottages gärna dels på viner som finns att handla men främst vilken sort/druva man ska beställa in på resturang... ska ut o äta ikväll o behöver veta...

  • Svar på tråden Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??
  • babypower
    bönan32 skrev 2014-01-11 16:03:35 följande:
    hej hopp.

    tänkte lära mig dricka vin.. vilka sorts viner ska man börja med om man vill ha nåt lättdrucket??? då måste väl druvan vara avgörande va??

    Tips emottages gärna dels på viner som finns att handla men främst vilken sort/druva man ska beställa in på resturang... ska ut o äta ikväll o behöver veta...
    Tycker vitt är lättast att börja med, och då funkar oftast rieslingviner då de ofta är lite sötare och inte så "sura" :) 
  • bönan32

    Vill varken dricka rose eller vitt vin ikväll.. men tack ändå

    Vil ha tips på röda viner

  • kvinnan03

    chill out? tror jag det heter ganska populärt vin, röd vin 

  • bönan32

    Men kan man inte säga att nån druva e merlättdrucken en en annan , på ex restaurang.. sk aman beställ merlot? pinot noir? ceberente savignon?? ska ju ut o äta ikväll

  • frökenelisabeth

    Är nog bäst att be kyparen rekommendera något lättdrucket, jag vet inte om man kan säga att vissa druvor är lättare än andra. Tror italienska rödviner ofta är lite "lättare" i smaken än många andra, men bäst att fråga, det kan variera stort! 

  • blåttmoln

    "Lättdrucket" rödvin kallas för mjukt och bärigt. Det går att få i mängder av olika viner ett exempel är det "klassiska" JP Chenet

    Bättre att fråga er servitör ikväll om ett mjukt vin som inte är så tungt och strävt.

  • Dina08

    Jag tycker att il Conte är lättdrucket. Det är montepulciano d'abruzzo. Ekologiskt, kostar 66 kr.

  • Tjohalia

    Jag har ett favoritvin som jag tycker är lättdrucket. Det heter Jacobs crek, riesling. Det är fruktigt och lite sött. Jag lärde mig dricka vin när jag hittade det vinet....


    Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??