• Johan70

Vilken frihet ger du dina barn att röra sig?

Många barn är väldigt övervakade av sina föräldrar i dagens samhälle och tillåts inte förflytta sig själva. I stället skall de skjutsas överallt, vilket inte är bra för barnens hälsa och inte bra för föräldrarnas tidsplanering. Ändå kan det finnas skäl att vara orolig, om man tror att det finns fula gubbar eller andra onda människor i grannskapet.

Barn vill ändå träffa sina kompisar och umgås. Det gör de numera i stor utsträckning via elektroniska media i stället, se t.ex. www.ystadsallehanda.se/opinion/gastkronikor/article2062739/Foraldrar-farligare-an-skarmen.html

Hur låter du dina barn röra sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-15 22:42
    Eftersom ett förtydligande om vilken ålder som avses i omröstningen har efterfrågats, så kan jag säga att jag tänkte på det här avsnittet i den länkare artikeln:

"Härom året uppmärksammade den brittiska tidningen Daily Mail hur rörelsemönstret förändrats under fyra generationer för familjen Thomas i Sheffield.

Som åttaåring hade farfarsfar George Thomas tillåtelse att gå en mil från hemmet för att fiska. I samma ålder fick farfar Jack röra sig ett par kilometer i olika riktningar. Hans dotter, Vicky, fick som åttaåring röra sig fritt i närområdet ? gå på egen hand till parken eller skolan. Fjärde generationen, åttaåringen Edward, rör sig knappt utanför den egna trädgården på egen hand."

Ålder är alltså 8 år. Hur stor frihet ger du din åttaåring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken frihet ger du dina barn att röra sig?
  • lennartsdotter

Min äldsta är 5 år och han får gå som han vill till sina kompisar här på gården. Ut i trafiken får han inte bege sig utan vuxet sällskap. 

• Majsan70

Alltså dottern rör sig till skolan och tillbaka vilket innebär de närmsta kvarteren i området. Ca 2 km totalt. Hon är 10 år och har lix inget behov av att fara runt på egen hand. 

• Pirum

Från 5-6 år har de fått vara ute på gården med öppet fönster så man hör om någon gör illa sig, och med regelbunden tillsyn. Vår åttaåring får gå till kompisar i närområdet själv. Till skolan ska man gå över tre gator varav en trafikeras med 5 busslinjer så där är jag lite nojjig med att släppa iväg åttaåringen. Nu måste vi ju ändå följa sexåringen till fskoleklassen så vi har inte behövt ta ställning till det ännu.

• Whitetrash86

Det är ju väldigt svårt att rösta eftersom det inte finns någon ålder med i detta.

Min dotter som är 5år får röra sig på stora delar på gården (mycket stor avlång gård) Allt eftersom hon blir äldre och visar sig mogen så kommer hon få röra sig mer och mer tillslut kommer hon få röra sig över hela staden och även utanför.

• kaffeamanda

Har inte röstat, beror ju på vilken ålder och vart man bor. Vi bor på landet så nästa kvarter?

• Butterscotch

Mina barn får inte gå ut själva någonstans, men så är de bara 3 och 6 år och vi bor mitt i Stockholm med all trafik det innebär

• CeeJay

Klickar i sista alternativet. Hela "byn" där vi bor och sen tätorten lite längre bort funkar bra att dom rör sig i själva, åker buss osv. Går och cyklar till skolan och kompisar.

Däremot har dom inte åkt tåg själva ännu, barnen är 8 resp 9,5 år.

• Mandel

Vi bor på landet knappt 2km ifrån skolan så vi bor för nära för att få skolskjuts dit så jag kör dem. 
    De är 6 och 9 år gamla och vägen är en 70-väg utan mittlinje med en feldoserad kurva där det kör i bilar lite titt som tätt och självklart inte en gatlykta=kolsvart. Sedan är det flitig lastbilstrafik med. 
    Knappt så jag skulle gå där vissa tider på dygnet...

Hade vi bott i byhålan så hade de fått gå både till skolan, fritidsaktiviteter i byhålan och kompisar som bor i byhålan. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • pigglet

Från 4 år - på gatan.
    Från 6 år - några kvarter.
    Från 8 år - till skolan odyl, ca 1 km.

Beror ju helt på trafiksituation och ålder på barnet. Men ungefär så.

• Mrs Green

Några kvarter bort skulle jag nog säga... hon är 8 år, men det finns bara en gång/cykelväg från vårt hus som inte passerar en stor väg där bilarna bara stannar om de känner för det :-/ Så hon får gå eller cykla t.ex. till affären som är ca 600 meter bort, men inte åt något annat håll. Vi följer henne en bit på vägen till skolan (över stora vägen), sen går hon själv eller med kompisar sista biten. 

Men skjutsar gör vi inte heller eftersom vi inte har någon bil. 

• Johan70
    Dixie skrev 2014-01-11 15:10:05 följande:
    Vilken ålder syftar du på?
    8 år, som i jämförelsen i den länkade artikeln.
  • Johan70

Jag trodde att fler skulle vara intresserade av att diskutera den här saken. Man vet visst aldrig vilka trådar som blir populära på Familjeliv...

• cosinus

Min äldsta går i trean och har gått hem varje dag (nästan) från skolan sen i höstas. Det är 2 km.

Hon skulle självklart få gå motsvarande sträcka även till annat men alla kompisar bor väldigt nära och aktiviteterna är för långt bort så det blir inte så mycket mer än så. Sommartid cyklar de ibland runt bland lekparker.

• NoOx

Så långt mitt öga kan nå, släpper inte mina små.

For Ze LuLz
  • En blå giraff

8 år då skulle jag släppa barnet själv till skolan. Det är ca 1 km bort i villaområdet. Även till kompisar som bor i närområdet skulle han få ta sig själv.

Svar på tråden Vilken frihet ger du dina barn att röra sig?