• skogsbär

Äter han för lite?

Är så osäker på om min lilla kille får i sig tillräckligt. Då min mjölk inte räcker till längre har jag börjat ge han ersättning ( ca 5 månader och en vecka gammal är han). På paketet står det att en 5-6 månader bebis ska äta 140-200 ml / måltid 4-5 gånger om dagen vilket han inte gör. Har jag tur äter han 120 ml men brukar oftast bli 90-100 ml / måltid.

En dag kan se ut så här:

Vaknar kl 6-7 och amma, kl 9 ersättning, kl 12 smakportion puré och ca en halvtimme efter ersättning, ca kl 14 ersättning, kl 17 ersättning, kl 19.30 ersättning. Brukar bli lite "mellanmål" också med amning.

När han föddes vägde han 2.2 kg och nu ligger hans vikt på 5.6 kg så kanske klarar inte magen av mer än ca 100 ml åt gången? Men sedan så "SKA" ju bebisen äta MINST 140 ml vid 5 månaders ålder, jag kan ju inte tvinga i honom maten..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Äter han för lite?
  • The Fugly

Det finns ingen mängd en bebis "ska" äta per gång, det är bara en fingervisning om ungefärlig mängd. Min dotter drack som regel 90-120 ml i den åldern. Det intressanta är att barnet fortsätter få upp i vikt i bra takt men man tjänar inget på att försöka trycka in mer ersättning per gång än barnet vill ha.

• strojes

Rekomendationerna och måtten på paketen är ju för "normalstora" bebisar som var "normalstora" vid födseln (3-3,5 kg). Din son var ju mindre när han föddes och är ju fortfarande kanske lite mindre än normalkurvorna så det är ju inte så konstigt att han äter lite mindre.
    Om du fortsätter att fylla på med ersättning så kommer han förmodligen snart att äta mer vid varje måltid.
    Om du vill forsätta amma så mycket som möjligt rekomenderar jag att du erbjuder bröstet först varje måltid det är dags för amma/ersättning. Och när han sugit "slut" så erbjuder du ersättning. Du kan blanda till en större mängd på morgonen och förvara i kylen och sedan hälla upp mindre mängder i taget på flaska och värma till varje måltid.

• isolande

Min son var oxå sådär, åt kanske 60 ml ena målet, nästa 150 ml. Tycker det låter helt normalt :)

Svar på tråden Äter han för lite?