• ferroflare

Ni som röker och inte kan sluta, varför?

Tjena! 

Jag röker då och då och har gjort i en längre period.. Röker kanske ett paket i veckan, men jag är inte beroende!

Visst jag kan ligga och vara sugen på att ta en cigg men ALDRIG att jag känner mig tvungen eller får abstinensbesvär. Har ibland hänt att jag har varit utan cigg i en månad utan att ens tänkt på det. Brukar köpa ett paket när jag drar ut för jag tycker att det är 'socialt' att röka. Sedan röker jag det som är kvar resten av veckan för jag tycker det är gott, och är man ute och tar en promenad så är det ganska chill att ta en cigg.

Iallafall... Min fråga är! Ni som jätte gärna vill sluta röka, varför gör ni inte det? Kalla er beroende och sånt men går det inte bara att säga nej!?

Min mamma rökte i 20 år och bara slutade helt så bara en dag utan hjälpmedel, och hon har aldrig varit sugen på att ta en cigg efter det, kanske har ärvt det från henne.

Hur känns det för er? När ni inte kan stå emot?

Har alltid tänkt vill man så kan man.. Ni kanske inte vill sluta?

• Svar på tråden Ni som röker och inte kan sluta, varför?
  • korralin

Du vet uppenbarligen inte särskilt mycket om beroenden. 
    Nikontin är fysiskt beroendeframkallande och de gånger jag försökt sluta har jag mått fysiskt och psykiskt dåligt. 
    Givetvis inte på samma nivå som abstinensbesvär av tyngre droger, men nog har det varit jäkligt jobbigt ändå. 
    Visst hade jag absolut kunnat sluta om jag hade gett mig fan på det, men då ska jag ju verkligen VILJA samt känna att det är värt att må psykiskt och fysiskt piss ett tag - och det gör jag inte i dagsläget. 

• Queenie70

Själva definitionen av att vara beroende är att den fria viljan i olika grader är satt ut spel. Har man inte upplevt det kan man aldrig riktigt förstå. Sluta röka innan det händer dig. Jag kunde röka som dig under bra många år. Jag hatar att röka, skäms för att röka, är rädd för att dö, har inte råd att röka... Ändå, är jag nästsn beredd att gå över lik för en cigg när det är illa.

• ferroflare
    korralin skrev 2014-01-11 00:14:27 följande:
    Nikontin är fysiskt beroendeframkallande och de gånger jag försökt sluta har jag mått fysiskt och psykiskt dåligt. 
    Givetvis inte på samma nivå som abstinensbesvär av tyngre droger, men nog har det varit jäkligt jobbigt ändå. 
    Visst hade jag absolut kunnat sluta om jag hade gett mig fan på det, men då ska jag ju verkligen VILJA samt känna att det är värt att må psykiskt och fysiskt piss ett tag - och det gör jag inte i dagsläget. 
    Okej! Nä exakt vet inte alls så mycket om beroenden. Därför jag skrev denna tråd.
  • ferroflare
    Queenie70 skrev 2014-01-11 00:22:50 följande:
    Själva definitionen av att vara beroende är att den fria viljan i olika grader är satt ut spel. Har man inte upplevt det kan man aldrig riktigt förstå. Sluta röka innan det händer dig. Jag kunde röka som dig under bra många år. Jag hatar att röka, skäms för att röka, är rädd för att dö, har inte råd att röka... Ändå, är jag nästsn beredd att gå över lik för en cigg när det är illa.
    Jaha okej. Attans ;) Trodde nästan att jag inte kunde bli beroende! Men när du nu skriver att det var lika dant för dig, så är det väl ganska vanligt kanske. Ska sluta! Har dig att tacka!
  • volvo142

alla kan sluta röka som vill det mycket då man INTE víll röka lägre slutar man.

• ferroflare
    bitterkopp skrev 2014-01-11 00:32:01 följande:
    Du röker knappt ett paket i veckan, det är lätt att säga då.
    Ok.
  • ferroflare
    volvo142 skrev 2014-01-11 16:39:36 följande:
    alla kan sluta röka som vill det mycket då man INTE víll röka lägre slutar man.
    Ok.
  • timmy97
    ferroflare skrev 2014-01-11 00:08:46 följande:

Tjena! 

Jag röker då och då och har gjort i en längre period.. Röker kanske ett paket i veckan, men jag är inte beroende!

Visst jag kan ligga och vara sugen på att ta en cigg men ALDRIG att jag känner mig tvungen eller får abstinensbesvär. Har ibland hänt att jag har varit utan cigg i en månad utan att ens tänkt på det. Brukar köpa ett paket när jag drar ut för jag tycker att det är 'socialt' att röka. Sedan röker jag det som är kvar resten av veckan för jag tycker det är gott, och är man ute och tar en promenad så är det ganska chill att ta en cigg.

Iallafall... Min fråga är! Ni som jätte gärna vill sluta röka, varför gör ni inte det? Kalla er beroende och sånt men går det inte bara att säga nej!?

Min mamma rökte i 20 år och bara slutade helt så bara en dag utan hjälpmedel, och hon har aldrig varit sugen på att ta en cigg efter det, kanske har ärvt det från henne.

Hur känns det för er? När ni inte kan stå emot?

Har alltid tänkt vill man så kan man.. Ni kanske inte vill sluta?

Jag är precis som dig TS. Nu har jag dock slutat för gott för sex år sedan. Men vore det så för alla skulle det ju vara väldigt få som rökte i det långa loppet. Tror det är svårt att generalisera. Vet att det finns jämförelse med heroinsug, men kan inte uttala mig vidare om det, men det är känt att nikotinabstinens är rätt jävligt. 
  • DummaMej33

Det måste ju vara psykologiskt?!

Jag har varit rökfri ca 1år och hade rökt nästan 30år när jag slutade. Jag hade satt rökstopp ett datum men den dagen och en vecka fram rökte jag och bara grinade för att jag inte kunde sluta röka. Sen skulle jag Tis efter köpa cigg, men bestämde mej för att inte göra det, sen dess har jag varit rökfri. Så nånstans måste jag ju ha bestämt mej där?!

Jag kan fortfarande känna nån form av sorg efter cigg men det går över på några minuter.

• vampyria2

JAg rökte som dig i ca 10 år innan jag blev fast i skiten, tänkte hela tiden att jag lätt kunde sluta och nu sitter jag här och har ett sug som inte är så lätt att strunta i.
    Vore jag dig så skulle jag sluta medans du kan.

• Bestemor

Rökning är både psykiskt och fysisk beroendeframkallande.

Jag har försökt sluta med jämna mellanrum med aldrig lyckats.

Naturligtvis kan man skylla på dålig karaktär och ingen viljestyrka.

Den psykiska saknade efter en cigg är större det fysiska som går över på ett par dagar. Man drömmer om cigg på natten.

Brukar säga till mina unga arbetskamrater att sluta röka innan det fysiska beroendet är för stort.

Jag har rökt ungefär 40 år och det är längre än vissa levt som håller till på FL.

• Aila
    korralin skrev 2014-01-11 00:14:27 följande:
    DU vet  uppenbarligen inte särskilt mycket om beroenden. 
    Absolut kan man få nikotin abstinens men den fysiska abstinensen är knappt märkbar, man kan möjligtvis känna en liten känsla av tomhet inte mer än så. All annan abstinens du känner över det är mentalt, det största abstinensen sitter i huvudet..  Läs Allen Carrs bok - Äntligen icke rökare.. så kommer du förstå! :)
  • korralin
    Aila skrev 2014-05-05 12:09:37 följande:
    DU vet  uppenbarligen inte särskilt mycket om beroenden. 
    Absolut kan man få nikotin abstinens men den fysiska abstinensen är knappt märkbar, man kan möjligtvis känna en liten känsla av tomhet inte mer än så. All annan abstinens du känner över det är mentalt, det största abstinensen sitter i huvudet..  Läs Allen Carrs bok - Äntligen icke rökare.. så kommer du förstå! :)
    jorå, jag har koll. 
    alltså den fysiska abstinensen går ej att jämföra med fysisk abstinens vid andra droger (precis som jag skrev) men den finns absolut. enorm huvudvärk, svårt att tänka, illamående osv.. 
Svar på tråden Ni som röker och inte kan sluta, varför?