• Anonym (Undran)

Gemensam vårdnad, boende/umgänges förälder.

Jag och min sambo har gemensam vårdnad, men ska snart separera. Vi kommer ha barnen 50% var. Har då en undran om detta med boende och umgänges förälder. Barnen blir skrivna hos min sambo, då hon har lägre lön, så dagis avgiften blir lite lägre. Jag antar att det betyder att hon då är boende förälder? Har det någon mer innebörd än att post och liknande kommer till henne? Jag tänker om det kan ligga mig i fatet på nåt sätt i framtiden, om gud förbjude det skulle bli någon tvist?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, boende/umgänges förälder.
  • Anonym (Japp)

Det smäller alltid högre om det kommer till tr att vara boförälder om båda är lika bra förälder

• SupersurasunkSara

Nej, det är ingen skillnad, eller det SKA inte vara det men tyvärr är det så ibland ändå.

Du har rätt att få samma info som mamman, men jag vet att tex vårdcentralen krånglar om det rätt ofta.
    Skola/förskola är skyldiga att skicka all info även till dig om du ber om det.

Ni kan få delad barnomsorgsavgift om ni vill, dvs du betalar för din tid, hon för sin. Din tid blir då lite dyrare. Att de är skrivna hos henne ger henne högre bostadsbidrag, även om de bor lika mycket MEN jag har hört att det ska ändras så det kan det ha gjort om det stämmer, det kan du kolla upp.

Se dock till att få ALLT på papper, som ska vara underskrivet av er båda, ta hjälp av familjerätten om ni inte kommer överens.
    Se till att umgänget står med, hur ni ska göra vid lov, vem som hämtar/lämnar, när hämtning/lämning ska ske, var hämtning/lämning ska ske, om ni ska dela på ev aktiviteters kostnader (men se till då att det står att ni ska vara överens om det innan det bokas in), vem som står för vad av kläder etc. Lika mycket umgänge brukar betyda att var och en köper det som används hos dem, men att man delar på ytterkläder och skor tex. Man gör som man vill där.

Om bara en av er ska ha barnbidraget kan ju denne stå för tex försäkringsavgiften och merparten av ytterkläderna.

• BioBonus

Nja, om man har 50/50 så används egentligen inte termerna boendeförälder/umgängesförälder. Inte ens i TR (har fått detta direkt ur domares mun, så jag förutsätter att det gäller även andra TR). Så det kommer inte ligga dig i fatet om det skulle bli en tvist senare. 

Däremot kan det ju vara bra att ha ett skriftligt avtal där ni båda skriver under att ni har barnet 50/50. Så behöver det inte bli oklarheter om detta i ett senare skede.

Men barnet blir ju bla erbjuden skola nära den adress där det är folkbokfört, alla kallelser etc kommer skickas dit så har ni inte bra kommunikation så kan det rent krasst vara så att du missar saker som har med ditt barn att göra.

• thenotmum

Sålänge barnet bor 50/50 så blir inte dagisavgiften lägre, den beräknas på alla som utnyttjar platsen.

Alltså både din lön o den andra föräldern.

• Anonym (nej)
    thenotmum skrev 2014-01-21 22:57:26 följande:
    Sålänge barnet bor 50/50 så blir inte dagisavgiften lägre, den beräknas på alla som utnyttjar platsen.
    Alltså både din lön o den andra föräldern.

avgiften baseras på hushållet där barnen är folkbokförda. Inte på bägge vårdnadshavarna. så är det iaf i de kommuner som finns här där jag bor
  • thenotmum
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 00:30:42 följande:

avgiften baseras på hushållet där barnen är folkbokförda. Inte på bägge vårdnadshavarna. så är det iaf i de kommuner som finns här där jag bor
    Okej då är det olika, så är det inte där vi bor.

Här får man varsin faktura om båda använder fritids/dagis.
  • Anonym (nej)
    thenotmum skrev 2014-01-22 01:11:36 följande:
    Okej då är det olika, så är det inte där vi bor.
    Här får man varsin faktura om båda använder fritids/dagis.

Jo det verkar skilja sig mycket från kommun till kommun.
    Här kan man inte på något sätt få delad faktura.
  • thenotmum
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 01:36:06 följande:

Jo det verkar skilja sig mycket från kommun till kommun.
    Här kan man inte på något sätt få delad faktura.
    Va glad för det : ) det blir ju billigare för dig/er
  • Anonym (nej)
    thenotmum skrev 2014-01-22 01:57:57 följande:
    Va glad för det : ) det blir ju billigare för dig/er
    för just oss så går det på ett ut, iom att bägge vårdnadshavarna betalar tillsammans och har 50/50

Det kan ju bli väldigt snett om ex boföräldern är omgift o avgiften beräknas på deras inkomster och de sen begär 50% av avgiften för den andra föräldern som kanske har en betydligt lägre inkomst.
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 03:15:01 följande:
    för just oss så går det på ett ut, iom att bägge vårdnadshavarna betalar tillsammans och har 50/50

Det kan ju bli väldigt snett om ex boföräldern är omgift o avgiften beräknas på deras inkomster och de sen begär 50% av avgiften för den andra föräldern som kanske har en betydligt lägre inkomst.
    Fast vad jag förstår det så är det så att i de kommuner där man får delad faktura så beräknas avgiften på respektive förälders hushåll. Dvs den beräknas inte på bådas o slås ihop utan mamman får en faktura på avgiften som är beräknad på hennes inkomst samt hennes behov medan pappan går faktura på avgiften som beräknas på hans hushålls inkomster o behov av barnomsorg.

De slår alltså inte ihop bådas inkomster o delar rakt av..
  • Anonym (nej)
    Brumma skrev 2014-01-22 05:04:58 följande:
    Fast vad jag förstår det så är det så att i de kommuner där man får delad faktura så beräknas avgiften på respektive förälders hushåll. Dvs den beräknas inte på bådas o slås ihop utan mamman får en faktura på avgiften som är beräknad på hennes inkomst samt hennes behov medan pappan går faktura på avgiften som beräknas på hans hushålls inkomster o behov av barnomsorg.
    De slår alltså inte ihop bådas inkomster o delar rakt av..

Ja visst, det stämmer bra. Det blir mest rättvist i de kommuner som delar fakturan och beräknar efter hushållens inkomst och behov.
    Det jag skrev var när kommunen inte delar, men bägge utnyttjar platsen. Då får ju den andre föräldern betala till den som faktiskt får fakturan.
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 05:16:45 följande:

Ja visst, det stämmer bra. Det blir mest rättvist i de kommuner som delar fakturan och beräknar efter hushållens inkomst och behov.
    Det jag skrev var när kommunen inte delar, men bägge utnyttjar platsen. Då får ju den andre föräldern betala till den som faktiskt får fakturan.
    Ahh. Då missuppfattade jag dig :D

Det mest ekonomiska borde ju då vara att låta barnet vara skrivet hos den förälder som har minst inkomst (om barnet ändå bor vv). Det hjälper ju även om ngn förälder har riktigt dålig inkomst vid sökande av tex bostadsbidrag..
  • Anonym (nej)
    Brumma skrev 2014-01-22 05:33:10 följande:
    Ahh. Då missuppfattade jag dig :D

Det mest ekonomiska borde ju då vara att låta barnet vara skrivet hos den förälder som har minst inkomst (om barnet ändå bor vv). Det hjälper ju även om ngn förälder har riktigt dålig inkomst vid sökande av tex bostadsbidrag..

Ja märkte själv att jag skrev lite rörigt :)

Jo, i den bästa av världar så kan man skriva barnet hos den som har lägst inkomst eller blir berättigad till bostadbidrag osv. 
    Men det förutsätter att det är två logiska, samarbetsvilliga föräldrar :)

Men som sagt, det är ju olika från kommun till kommun. Men i TS fall så får dom ju lägre dagisavgift om barnet är skrivit hos sambon.
    Man behöver inte dela på fakturan om man inte vill, även om kommunen gör det. Det finns ju andra anledningar till att bara en har dagisfakturan, ex om den får hela barnbidraget osv.
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 05:47:15 följande:

Ja märkte själv att jag skrev lite rörigt :)

Jo, i den bästa av världar så kan man skriva barnet hos den som har lägst inkomst eller blir berättigad till bostadbidrag osv. 
    Men det förutsätter att det är två logiska, samarbetsvilliga föräldrar :)

Men som sagt, det är ju olika från kommun till kommun. Men i TS fall så får dom ju lägre dagisavgift om barnet är skrivit hos sambon.
    Man behöver inte dela på fakturan om man inte vill, även om kommunen gör det. Det finns ju andra anledningar till att bara en har dagisfakturan, ex om den får hela barnbidraget osv.
    Absolut. Håller med dig i allt :)
  • SupersurasunkSara

Är det inte så att kommunen MÅSTE dela fakturan om en av föräldrarna begär det? Har för mig att jag läste det någonstans..

• Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-22 09:31:52 följande:

Är det inte så att kommunen MÅSTE dela fakturan om en av föräldrarna begär det? Har för mig att jag läste det någonstans..

Har oxå för mig att det finns en prejudicerande dom på det... Fast att det i vissa kommuner krävs att man kräver det.. Tills man blir blå..
  • BioBonus

I vår kommun delar de inte fakturan. Inte ens om man kräver det. Vi har försökt då maken tjänar betydligt mindre än exet samt utnyttjade halva tiden mot vad hon gjorde.

• BioBonus
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-22 09:55:20 följande:
    Hittade detta:
    jarfalla.episerverhotell.net/upload/Politik/B...

Så det verkar inte finnas något entydigt svar.
    Kan inte följa länken Sara:(
    Vi fick uppgift att det var upp till kommunerna. Hade vi bott då i den kommun vi bor i nu hade det inte varit några problem att dela fakturan.
  • SupersurasunkSara
    BioBonus skrev 2014-01-22 10:14:46 följande:
    Kan inte följa länken Sara:(
    Vi fick uppgift att det var upp till kommunerna. Hade vi bott då i den kommun vi bor i nu hade det inte varit några problem att dela fakturan.
    Dumt Jag googlade iaf och det som står i denna är att föräldrarna JO-anmält kommunen och rekommendationen till kommunen blev att dela fakturan men att de inte brutit mot lagen genom att vägra.
Svar på tråden Gemensam vårdnad, boende/umgänges förälder.