• frisak

Grupper i skolan?

Jag har länge funderat med det här med grupperingar i skolan. Man ser det så tydligt i alla amerikanska tonårsfilmer. Och det är ju så det är i skolorna från tidig ålder. Det är så hemskt på så många sätt att vissa barn blir utfrysta och inte känner sig hemma i sin egen klass som man ska vara i i så många år. Hur gör lärare och föräldrar för att förebygga sådant? Mobbningen börjar enligt mig vid grupperingar, kan man få alla att känna sig samhöriga så kan man motarbeta det tror jag. Jag själv är ju inte så gammal men jag vet hur ungdomar använder sig av sociala medier och där blir det ofta vissa som hängs ut. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden, men hjälp mig gärna att föra diskussion om vad man bör göra och vad för möjligheter det finns för att just minska grupperingarna i skolorna.

• Svar på tråden Grupper i skolan?
  • Tow2Mater

Skilj på grupperingar och utfrysningar; det ena behover inte betyda att det andra finns.

Eftersom du nämner "Amerikanska tonårsfilmer"; i grundskolan i USA hänger inte klasserna ihop från ettan till nian på samma sätt som i Sverige. Man väljer mycket olika ämnen, och deltar i olika klasser precis som man i Sverige gor mera på gymnasiet och hogskolan. Och barn flyttar in och ut mycket mer, så det blir en storre naturlig rotation på umgängen. Vilket är bra ur grupperingssynpunkt. De Svenska "från ettan till nian" grupperna skulle behova brytas upp mera, tycker jag.

• JohannaEilerssen

Tycker lärarna på min sons skola gjorde det bra för skolstarten. De hade skapat smsgrupper för klasserna som det kommuniceras i, ingen lämnas utanför och det verkar väldigt bra! 

• frisak
    JohannaEilerssen skrev 2014-01-14 10:10:52 följande:
    Tycker lärarna på min sons skola gjorde det bra för skolstarten. De hade skapat smsgrupper för klasserna som det kommuniceras i, ingen lämnas utanför och det verkar väldigt bra! 
    Det låter som en smart idé! Berätta mer, vad är en smsgrupp och hur kan man använda det?
Svar på tråden Grupper i skolan?