• MizzTessie

Hur får ni era 3-6 månaders att somna inomhus på dagarna?

Har en liten tjej på 4 månader som krånglar väldigt med sömnen på dagarna. Som det är nu så somnar hon bara om man är ute och går med vagnen eller när jag ammar henne till sömns men då vaknar hon nästan alltid när jag försöker lägga ner henne. Sover oftast bara 30 min åt gången så det blir ju många gånger om dagen som hon måste "sövas". Har kunnat gå i trädgården några varv innan men nu kommer det snart snö och då blir det ju svårare.. (hon har en storebror på 4 år också så långpromenad när han är hemma är ju inte så lätt..)

På kvällen somnar hon vid bröstet och sover sedan i sitt babynest i spjälsängen hela natten med 2-3 amningar.

Hur gör ni andra? Fastän det är andra barnet känns det som om jag har noll koll..

• Svar på tråden Hur får ni era 3-6 månaders att somna inomhus på dagarna?
  • Rosa Fluff

Jag ammade. Tills han vaknade. Var enda sättet att få sonen sova överhuvudtaget. Så det blev mååånga timmar i soffan med mycket snuttade. ; )

• blomman07

Min har alltid bara fått somna i knät när hon är trött. Har alltså låtit henne styra helt själv i den åldern.

Nu när hon är 9mån så går jag och lägger mig med henne för att få henne att somna, eftersom jag vill ha lite rutiner. Lägger min arm över henne och andas på henne, haha. Låter kanske konstigt men det funkar jättebra.

• RöttÄrSött

Jag ammar honom liggandes i dubbelsängen med täcke på. Då han somnar och bara snuttar tar jag ut bröstet och ligger någon minut till så han somnar till bra, sedan smiter jag

• Natulcien
    MizzTessie skrev 2014-01-09 15:16:17 följande:
    Har en liten tjej på 4 månader som krånglar väldigt med sömnen på dagarna. Som det är nu så somnar hon bara om man är ute och går med vagnen eller när jag ammar henne till sömns men då vaknar hon nästan alltid när jag försöker lägga ner henne. Sover oftast bara 30 min åt gången så det blir ju många gånger om dagen som hon måste "sövas". Har kunnat gå i trädgården några varv innan men nu kommer det snart snö och då blir det ju svårare.. (hon har en storebror på 4 år också så långpromenad när han är hemma är ju inte så lätt..)

På kvällen somnar hon vid bröstet och sover sedan i sitt babynest i spjälsängen hela natten med 2-3 amningar.

Hur gör ni andra? Fastän det är andra barnet känns det som om jag har noll koll..
    Vår son var exakt likadan. Sov bara i vagnen eller i min famn medan jag ammade. Och bara 30 minuter åt gången, 4 pass om dagen.
    Men vi körde, helt enkelt, på det som funkade. Så antingen ut med vagnen flera gånger om dagen, eller så satt jag med honom i famnen medan han sov.
  • Oscarsmamma84

Jag hade en vagn inne som han fick somna i. Körde honom fram o tillbaka i den o han sov ca 2 timmar i den

• Mercurialis

Första barnet lade jag i spjälsängen och han somnade.

Andra barnet somnade i samband med att han åt och så lade jag honom i spjälsängen.

Och vid andra tillfällen sov de i min famn i soffan bara för att det var så mysigt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan

I sjal. Har varit så med alla tre barnen. Yngsta som är 6,5 månad somnade alldeles nyss på just det viset och sover sött mage mot mage med mig .

• mammalovis

Testa sjal eller bärsele om det inte går göra precis likadant som inför natten.

• Masken84

Min dotterblir 5 månader och från förstadagen har jag lagt ner henne i spjälsängen så somnar hon själv. Har dock inte haft möjligheten till så? mycket annat då storebror är 22 månader. Men hennes sömn har aldrig varit något problem alls. Sover hela nätter en gång på förmiddagen och eftermiddagen och vid 19 läggs hon för kvällen vaknar vid 22 för mat sen sover hon till kl 6 :)

• pigglet

Har klätt på barnet och lagt ut dem i vagnen. Året runt. Inget av barnen har sovit inomhus på dagen annat än de första veckorna.

• hannis

Jag ammade och satt med honom tills han sov ordentligt. Sedan la jag honom i vagnen. Alternativet var att söva honom i vagn utomhus. Drog vagnen fram och tillbaka på gräsmattan tills han somnade och lät honom sedan sova kvar ute. Mutade storebror 3 år, med iPad under tiden.

• MizzTessie

Tack så mycket för alla svar!! :) Har börjat prova att amma i lugn och ro sittandes i sängen i sovrummet och sedan när hon somnar flyttar jag över henne och amningskudden försiktigt till sängen så att hon ligger lite snett uppe på den om ni förstår hur jag menar, har funkat ett par går nu iaf! :) Kanske går att lära henne att somna ute i vagnen på altanen också utan rörelse, ska testa det också!

• molly1989

Jag skjuter vagnen fram och tillbaka i vardagsrummet, inte så himla kul men det funkar... har du en gunga hemma? Han somnar i den ibland, beror lite på humöret. Vagnen är enklast, rullar fram och tillbaka tills han somnar! Gör det ibland på kvällen/natten också men försöker undvika det eftersom vi vill att han ska somna i sin säng!

Svar på tråden Hur får ni era 3-6 månaders att somna inomhus på dagarna?