• Heroa

SNÄLLA hjälp m bebis sömn!

Min bebis somnar har sovit fruktansvärt bra, ca fem-åtta timmar i sträck innan första nattamningen. Sen ett par timmar till innan vi gick upp. Sen plötsligt runt tre mån började han vakna efter tre timmar och flera ggr till innan vi gick upp. Det känns ju helt normalt. Antog att han blivit mer hungrig, medveten eller drömde osv. Spjälsängen står jämte vår säng utan sidoskyddet, så vi ligger som bredvid varann. Han har alltid helammat innan smakisar. Nu är han precis 7mån o har sen några veckor sovit grymt dåligt!! Det har gått sämre o sämre sen fyra mån. Han vaknar efter 2 Tim o vaknar sen varje eller varannan timme precis hela natten! Jag är helt förstörd! Min teori är att nån natt har han magont men oftast vill han tutta på mig då han inte tar napp alls. Han somnar genast om då. Ibland kan jag bara hålla honom men får han tutta somnar han snabbast. Kan lägga honom i sängen men så vaknar han snart igen :( Tror inte han är hungrig. Äter gröt, lunch o mellis på dagtid nu. Han är aldrig skrikig o ledsen om han får äta på natten.. Så vad göra? Är på gränsen till panik snart. Har provat att ha honom bredvid mig men han vaknar ändå. Dessutom vill storebror gärna sova mellan mig o pappan så det är ingen toppenlösning då inte alla fyra får plats. Skulle helst sluta amma nu men min man går oftast upp kl 5 o jag vet inte hur han ska orka jobba om han ska ta bebisen typ en vecka i sträck om jag skulle vägra nattamningen, om det ens hjälper. De har ju sugbehov också. Han har dock alltid vägrat napp. Kan tillägga att han är typ världens gladaste o nöjdaste unge på dagtid o har alltid varit så!

• Svar på tråden SNÄLLA hjälp m bebis sömn!
  • Flickan och kråkan

Du har en fullkomligt normal bebis . Separationdfasen + annan utveckling i den åldern brukar göra det med sömnen. alla mina har sovit som krattor i den åldern. Mellan, bra mycket sämre än din, yngsta (6,5 månad) är väldigt lika din son. Han är världens mest nöjdaste och gladaste bebis. Har sovit fantastiskt bra i jämförelse med sina äldre syskon. Men nu är det mycket uppvak, nattamning och orolig sömn. Har honom sovandes i famnen hela kvällarna nu också då han annars vakbar stup i kvarten. Jag förväntar mig liksom att han kommer att sova risigt ett tag nu.

• Heroa

Jag har aldrig hört om bebis som vaknar så ofta så länge. Nån natt eller så men detta har ju bara blivit sämre under en längre fas. Men det kanske är fler som han där ute haha :) jag vet dock inte hur jag ska överleva! Sover några timmar per natt, helt osammanhängande o har fått svårt att sova även när familjen sussar sött. Är så trött så det snurrar :( ska ta upp det på bvc o höra vad de säger.

• Rosa Fluff

Som Flickan och kråkan säger är hon antagligen i seperationsfasen. Men sömn är svårt. Min son är 19 månader och vaknar FORTFARANDE i snitt 1 gång timmen nätterna igenom och har gjort sen 4 månaders ålder. Innan det var det varannan timme. Men jag hoppas att ni inte får det som oss utan att det ger med sig så fort hans fas är över. : )

• Flickan och kråkan
    Heroa skrev 2014-01-09 14:56:26 följande:
    Jag har aldrig hört om bebis som vaknar så ofta så länge. Nån natt eller så men detta har ju bara blivit sämre under en längre fas. Men det kanske är fler som han där ute haha :) jag vet dock inte hur jag ska överleva! Sover några timmar per natt, helt osammanhängande o har fått svårt att sova även när familjen sussar sött. Är så trött så det snurrar :( ska ta upp det på bvc o höra vad de säger.
    Oj, vad har du för supersovarbebisar i din omgivning . Varannantimmesuppvak i den åldern är verkligen inte ovanligt, snarare tvärtom. Jag är glad att jag i alla fall inte har haft barn som haft långa vakenperioder under nätterna - det är ju inte helt ovanligt det heller. 
  • Christin82

Min son vaknade ungefär varannan timme alla nätter fram till ca 5 mån. Han hade heller ingen napp.. Han hade alltid tillgång till snuttefilt o gossedjur men inget han ville ha... Till slut började han snutta på hörnorna på sin kudde. Det var en snuttekudde han ville ha .
    Mitt tips är snuttefilt, gossedjur, snuttekudde... O börja ge välling.
    Vi fick "tvångsmata" med välling i början men efter någon dag gick det hur bra dom helst o han sov hela nätterna tillsammans med sin älskade snutte

Svar på tråden SNÄLLA hjälp m bebis sömn!