• Alana

Okänd person står skriven på min adress

Har upptäckt att det står en person skriven på min adress. Jag känner inte denna person och hittar inget telefonnummer för att kunna kontakta människan om detta.

Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för tre månader sedan och åkte strax efter flytten bort och kom hem i måndags. Brevlådan var full med post när jag kom hem så började öppna dom. Ett brev jag öppnar innehåller information om skulder där jag först inte förstår något då jag aldrig haft skulder. Ser sedan att det inte är adresserat till mig utan till någon annan fast till min adress. Spanar igenom högen med post och ser att det finns flera brev till denna okända människa. Bl.a. från polisen.

Undrar ju då vad jag kan göra åt detta? Vill ju inte ha nån främmande som står skriven hos mig. Undrar också om jag kan få problem pga detta då jag fått se att breven innehåller information om skulder och från polisen? Tänker ju på om det skulle kunna hända att kronofogden vill göra indrivning eller nåt hemma hos mig.

• Svar på tråden Okänd person står skriven på min adress
  • Kaerlebsbarn

Det råkar inte vara så att det är personen som bodde där innan dig? Hen kanske har glömt att adressändra eller att eftersända posten.

• Alana
    Kaerlebsbarn skrev 2014-01-09 12:04:27 följande:
    Det råkar inte vara så att det är personen som bodde där innan dig? Hen kanske har glömt att adressändra eller att eftersända posten.
    Jag fick namnet på den tidigare hyresgästen av hyresvärden när jag ville fråga om det var möjligt med tidigare inflyttning. Det är inte samma namn som den som står skriven här nu har.
  • Fru Mamma

Ring till Skatteverket och tala om att du inte vet vem människan ifråga är, men att den inte bor i ditt hem... Det kan ju även vara en gammal hyresgäst, har hänt ett par gånger att vi fått post hem till oss, som egentligen skulle hamnat hos personen som bodde här INNAN personen som bodde innan oss. Det är alltså ett bra tag sedan den personen flyttade härifrån, och då har vi ändå bott här i tre år, och personen som bodde innan oss bodde här i ett par år (vad vi vet), så det är alltså minst 5 år sedan som personen vars post dimper ner här, flyttade härifrån, och den är inte skriven här.. (Det kollade vi upp när vi tyckte att det hade hänt lite för ofta)

• Alana
    Fru Mamma skrev 2014-01-09 12:15:15 följande:
    Ring till Skatteverket och tala om att du inte vet vem människan ifråga är, men att den inte bor i ditt hem... Det kan ju även vara en gammal hyresgäst, har hänt ett par gånger att vi fått post hem till oss, som egentligen skulle hamnat hos personen som bodde här INNAN personen som bodde innan oss. Det är alltså ett bra tag sedan den personen flyttade härifrån, och då har vi ändå bott här i tre år, och personen som bodde innan oss bodde här i ett par år (vad vi vet), så det är alltså minst 5 år sedan som personen vars post dimper ner här, flyttade härifrån, och den är inte skriven här.. (Det kollade vi upp när vi tyckte att det hade hänt lite för ofta)
    Ska pröva ta kontakt med skatteverket!
  • cosinus

Ja kontakta skatteverket med en gång.

Mina grannar fick en annan person inskriven hos sig och de fick även besök av kronofogden (som naturligtvis inte gjorde något då personen inte bodde där). Kan ju vara skönt att få ordning på det så tidigt som möjligt.

• Annelie 76

Skriv "Adressat okänd" på kuverten och lägg dem i postens brevlåda. Då skickas de tillbaka till de som skickat breven.

• Alana
    snedtak skrev 2014-01-09 12:22:52 följande:
    Det kan vara så att det är en tidigare hyresgäst, eller att det är en person i samma trappuppgång som skrivit sig fel.

Men det kan också vara så att det är en kriminell som medvetet skrivit sig på din adress i brottsligt syfte. Därför tycker jag att du ska kontakta polisen och skatteverket med en gång.
    www.dn.se/nyheter/sverige/kriminella-kan-skri.../
    Har redan mailat till skatteverket men ska slänga iväg ett mail till polisen också, tack för infon!
  • Alana
    Annelie 76 skrev 2014-01-09 12:26:06 följande:
    Skriv "Adressat okänd" på kuverten och lägg dem i postens brevlåda. Då skickas de tillbaka till de som skickat breven.
    Har redan lagt dom på lådan igen ( i tisdags). Jag strök bara över min adress och skrev "avflyttad" där under. Men tror ju inte att alla brev hade en avsändare som kunde ses från utsidan av breven.
  • sophiie

Ring posten och bring och berätta att denna person inte bor i lgh och du önskar att de inte delar ut posten till dig..

Så slutar dom..

• studentska

Det kan också vara problem med de här nya lägenhetsnumrena som kom för ett tag sen.En kompis till mig var under ganska lång tid skriven hos sin granne, det tog henne 5 telefonsamtal och 4 mail till Skatteverket innan de lyckades ändra detta och hon blev skriven med sin sambo igen.

• Mradminus

Att du får okändas räkningar är nog ditt minsta problem!
    Var medveten om att en person som står skriven på din adress kan ta sig in genom att bara ringa en låssmed och legitimera sig. Förutom att ev larm, säkerhetsdörrar blir värdelösa och du lätt kan bli av med allt du har och äger så kan vederbörande även helt enkelt flytta in. Du behöver sedan kronofogdens hjälp för att avhysa dessa. Polisen kan inget göra förrän detta skett. De har nämligen en SK besittnings rätt då. Det har fungerat så här i herrans många år,

Frågade en jurist om saken i veckan och tydligen har ingen förändring skett på området.

Svar på tråden Okänd person står skriven på min adress