• Anonym (fundersam)

Hur kommer det egentligen att bli?

Jag är nu gravid i vecka 22, och pappan till barnet och jag har ingen som helst relation. Vi var aldrig tillsammans, hade sex några gånger innan han började bli våldsam, fick reda på att han hade ljugit om sin identitet, han blev helt plötsligt 10 år äldre, och hade ett annat namn, han visade tendenser på att vara psykopat, hade kontakt med väldigt unga tjejer (inkl mig, men eftersom jag trodde han var yngre visste jag då inte det), hade oäkta konton på olika sidor på internet och utgav sig för att vara någon annan så han skulle kunna få kontakt med mycket yngre tjejer. Sedan förföljde han mig ett tag, var i princip tvungen att gömma mig för honom. 

Ja hur som helst så blev jag gravid och bestämde mig för att behålla barnet, det är en liten tjej. Går nu hos en kurator och pratar om hur det kommer att bli, ska strax få kontakt med en organisation som hjälper med familjerätten och såna saker. Dock inte än.. och har så mycket funderingar. 

Jag kommer att få ensam vårdnad, och han har umgängesrätt och jag kommer inte stå ivägen för det, han vill träffa barnet så mycket som möjligt. Dock vägrar jag vistas i samma rum som honom, så en personal från organisationen kommer att vara med när han ska träffa sitt barn. Det jag undrar är - hur mycket kommer han egentligen att få träffa sitt barn? Någon som sitter i en liknande situation och hur ser det ut för er? Min kurator sa att det kan bli ungefär en timme i veckan - under bevakning eftersom jag inte alls litar på honom. Han har inga barn sedan innan. Han är snart 40 år. Jag är nyfyllda 20. Jag förstår att jag inte kan hindra hans umgänge med sitt barn, även fast jag mycket väl skulle vilja. Jag bara undrar lite hur det kan se ut? 

• Svar på tråden Hur kommer det egentligen att bli?
  • Anonym (12)

I början korta stunder, men det utökas hela tiden ju äldre barnet blir. Sedan om pappan sköter sig kommer han få ha barnet varannan helg såklart.

• Anonym (Z)

Med spädbarn så rekommenderas korta och ofta ug, tex nån timme varje dag helst i värsta fall varannan dag

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-09 12:58:12 följande:
    Med spädbarn så rekommenderas korta och ofta ug, tex nån timme varje dag helst i värsta fall varannan dag

Det är väl ändå väldigt mycket? Min kurator sa en timme varje/varannan vecka.
  • Brumma
    Anonym (12) skrev 2014-01-09 12:58:11 följande:

I början korta stunder, men det utökas hela tiden ju äldre barnet blir. Sedan om pappan sköter sig kommer han få ha barnet varannan helg såklart.

Om pappan sköter sig o vill havet så kommer han kunna kräva vv. Inte enbart vh. Men det brukar inte rekomenderas växelvis boende förrän barnet är tre år (och barnet skall även då ha en nära relation till föräldern). 0-1 år brukar man rekomendera umgänge flera gånger i veckan, gärna några timmar varannan dag. 1-2 år en övernattning varannan helg samt umgänge dagtid under veckan. 2-3 är varannan helg med övernattning två nätter samt kanske en natt andra veckan (tex på onsdag till torsdag). Efter tre år kan man trappa upp till växelvis boende.

Jag förstår TS att detta inte är vad du vill höra men det är oftast så verkligheten ser ut. Man utgår från vad som är bäst för barnet och inte er föräldrar.

Om du har enskild vårdnad har du ett större ansvar för att umgänget ska fungera än om ni har gemensam vårdnad.

TS, du bör även förbereda dig på att han kommer få gemensam vårdnad om han begär det. En förälder måste anses som mkt olämplig (våld mot barnet, fara för barnet osv) för att inte få igenom gemensam vårdnad.
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-01-09 13:31:02 följande:

Fast för barnet är det bättre med tät kontakt. Ett litet barn har inte samma tidsuppfattning som oss o en vecka är oändligt lång tid.
  • Anonym (Z)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-01-09 13:31:02 följande:

Men vad har din kurator med detta att göra menar du? Kuratorer bestämmer inte hur ug skall se ut det gör föräldrarna och kan inte ni komma överens så får ni försöka prata med fr som medlare är ni fortfarande inte överens så bestämmer tr om nån av er drar det så långt och då blir det en dom ni skall förhålla er till så enklast om ni samarbetar kring det för barnet har rätt till kontakt med sin pappa och skall de få en bra anknytning så är det kort men ofta, helst en tim/dag som sedan byggs på eller i alla fall varannan dag. Kom ihåg du får tycka vad DU vill om pappan men du valde han till pappa till ditt barn, och nu handlar det inte om dig längre utan om barnets anknytning med sin pappa och den kan stå dig dyrt om du försöker förstöra och det går till tr
  • Anonym (?)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-01-09 11:56:56 följande:
    Jag är nu gravid i vecka 22, och pappan till barnet och jag har ingen som helst relation. Vi var aldrig tillsammans, hade sex några gånger innan han började bli våldsam, fick reda på att han hade ljugit om sin identitet, han blev helt plötsligt 10 år äldre, och hade ett annat namn, han visade tendenser på att vara psykopat, hade kontakt med väldigt unga tjejer (inkl mig, men eftersom jag trodde han var yngre visste jag då inte det), hade oäkta konton på olika sidor på internet och utgav sig för att vara någon annan så han skulle kunna få kontakt med mycket yngre tjejer. Sedan förföljde han mig ett tag, var i princip tvungen att gömma mig för honom. 

Ja hur som helst så blev jag gravid och bestämde mig för att behålla barnet, det är en liten tjej. Går nu hos en kurator och pratar om hur det kommer att bli, ska strax få kontakt med en organisation som hjälper med familjerätten och såna saker. Dock inte än.. och har så mycket funderingar. 

Jag kommer att få ensam vårdnad, och han har umgängesrätt och jag kommer inte stå ivägen för det, han vill träffa barnet så mycket som möjligt. Dock vägrar jag vistas i samma rum som honom, så en personal från organisationen kommer att vara med när han ska träffa sitt barn. Det jag undrar är - hur mycket kommer han egentligen att få träffa sitt barn? Någon som sitter i en liknande situation och hur ser det ut för er? Min kurator sa att det kan bli ungefär en timme i veckan - under bevakning eftersom jag inte alls litar på honom. Han har inga barn sedan innan. Han är snart 40 år. Jag är nyfyllda 20. Jag förstår att jag inte kan hindra hans umgänge med sitt barn, även fast jag mycket väl skulle vilja. Jag bara undrar lite hur det kan se ut? 
    ni är inte gifta vad jag fattar -vårdnaden tillfaller dig. = du bestämmer hur mycket och om han ska träffa barnet
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-01-09 18:22:44 följande:
    ni är inte gifta vad jag fattar -vårdnaden tillfaller dig. = du bestämmer hur mycket och om han ska träffa barnet
    Fel...

Vårdnaden tillfaller TS men vill pappan ha vårdnad han oxå är det bara för honom att stämma på vårdnad o så länge han inte är en fara för barnet kommer han nästan garanterat få det.

Vidare är det inte upp till TS att bestämma om barnet skall få träffa sin pappa. Tvärtom ligger MER av ansvaret för ett fungerande umgänge på den förälder som har enskild vårdnad. Förhindrar man umgänge med den andra föräldern utan ordentligt skäl (att barnet far illa) kan det till o med resultera i att man blir av med vårdnaden själv.
  • en glad
    Anonym (fundersam) skrev 2014-01-09 11:56:56 följande:

Ingen förälder har _rätt_ att träffa sitt barn. Umgänge skall ske på barnets villkor dvs är umgänget inte bra för barnet så skall det inte ske. Vid konflikt om detta kan man i första hand få hjälp av familjerätten och försöka prata sig fram till en gemensam lösning. Kan man inte enas är det upp till den som vill ha umgänge att vända sig till domstolen. Då görs en riskbedömning som utmynnar i hur omfattande umgänge som är bra _för barnet!!_

Om tredje person skall vara närvarande vid umgänget måste ni bli öberens om det också. Annars är det bara domstol som kan tvinga pappan att acceptera det - för barnets bästa!
Svar på tråden Hur kommer det egentligen att bli?