• isolande

Är det dags att sluta med nattblöjan redan? Den är jämt torr...

Har en dotter på 2 ½ som varit i princip torr dagtid i flera månader, sen september ungefär. Under den här tiden har hon ytterst sällan kissat nattetid. Vid ett par tillfällen senaste månaden har hon dessutom väckt oss för att kissa på pottan på natten.

Är det bara att sluta med blöja då eller? Känns lite slöseri att slänga torra blöjor varenda morgon. Samtidigt vill man ju inte att hon ska bli ledsen om det skulle hända en olycka någon gång....

• Svar på tråden Är det dags att sluta med nattblöjan redan? Den är jämt torr...
  • strojes

Bädda med plastad frotté i sängen och gör ett försök. Men prata med henne innan om det så hon är med på försöket och att det absolut inte gör något om det händer en olycka.

Vi ställde in potta i sovrummet ett tag när vi började ta bort blöjan för att underlätta ett nattligt pottbesök.

• cosinus

Försök, min dotter var torr i princip varenda natt från 1.5 års ålder. När hon sen slutade med blöja dagtid strax före 2 år och lärde sig kissa på kommando tog vi såklart blöjan även på natten och det har hänt en olycka en gång sen dess tror jag och hon är nu 3.5 år.

• Scruffy

Att blöjan är torr på morgonen är en signal att hon är redo att sluta, Mina båda vägrade en kväll att ta på blöjan. Mamma, jag vill sova i trosor/kalsonger sa dem själva. Det fick dem och ingen har haft någon olycka på natten. Dem kissar nör dem lägger sig. Vi har aldrig tagit upp dem för att kissa. Någon gång har dem själva vaknat och gått på toa precis som vuxna.

• isolande

Ja, kanske värt ett försök? Hon delar rum med lillebror bara så det skulle vara bökigt med en olycka och behöva bädda om mitt i natten. Tror det är därför som vi sejfat så länge. Kanske man ska prova tygblöja på natten ett tag till? Den slänger man ju inte utan kan återanvända....

• kixan
    isolande skrev 2014-01-09 12:48:57 följande:
    Ja, kanske värt ett försök? Hon delar rum med lillebror bara så det skulle vara bökigt med en olycka och behöva bädda om mitt i natten. Tror det är därför som vi sejfat så länge. Kanske man ska prova tygblöja på natten ett tag till? Den slänger man ju inte utan kan återanvända....

Bädda dubbelt så är det bara att dra av det översta lagret om det händer en olycka.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • ToK

Absolut, är blöjan torr på morgonen när hon vaknar så ta bort den bara. Min dotter slutade med nattblöja innan hon hunnit fylla 2.

• Dr Mupp

Japp. Torra blöjor på morgonen betyder att barnet inte behöver nattblöja. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • PetraMunchen

Plastad frotté finns på ikea. Kör med några varvade lager med lakan. Klart hon inte ska ha blöja om hon är torr på nätterna. Vi slutade också vid 2,5 med nattblöjan på båda barnen. Visst händer väl nån olycka nån gång men det är numer så sällan, säkerligen 2 månader sen sist för numera tre och femåringen. Treåringen har potta på rummet och vaknar hon på natten hjälper vi henne att besöka. Två gånger har hon gått själv också. På morgonen när hon väl sen vaknar brukar hon alltid gå själv på pottan.

Svar på tråden Är det dags att sluta med nattblöjan redan? Den är jämt torr...