Natulcien skrev 2014-01-09 12:15:14 följande:
Om hon är pigg så är hon ju inte trött s.a.s. D.v.s. hon täcker väl sitt sömnbehov ändå. Men trist att hon förlägger vakentid kl.2 på natten, såklart.
Hur sover hon på dagen?
Kanske bättre att natta kl.22 än kl.18.30-19, som ju är väldigt tidigt..?
Sen undrar jag om du måste hålla på och bära mitt i natten? Det skulle jag aldrig göra. Kan du inte bara ligga intill henne och hålla om, om det är närhet hon söker? Annars bara låta henne hållas så länge hon är nöjd och glad..?
Hennes sömn"rutiner" på dagarna varierar men för det mesta så sover hon en stund på förmiddagen och max två gånger på eftermiddagen. På förmiddagen brukar hon bli trött runt kl.9 och då sover hon i max en timme. På eftermiddagen brukar det variera lite när hon somnar, det beror lite på när hon somnade på förmiddagen och hur länge hon sov då. Men hon brukar bli trött runt kl.12-13. Det varierar hur länge hon sover då med men runt 1 timme brukar det bli. Sen kan hon somna en stund i vagnen om vi går ut och går lite senare på eftermiddagen, 15-20min brukar hon sova då.
Sen så börjar hon bli sömnig igen runt kl.17.30 och slocknar rätt så fort efter att hon fått mat runt kl.18.30 så att försöka hålla henne vaken till kl.22 är nog rätt så omöjligt. Dessutom så sover hon ju gott fram till kl.22-00 så det känns ju som om hon vill och behöver lägga sig så tidigt.
Jag misstänker själv att det är en övergångsfas/utvecklingsfas. På dagtid håller hon för fullt på att träna på att ta sig framåt och försöka krypa så hon är nog i en väldigt intensiv utvecklingsfas.För bara 1-1 1/2 månad sen ammade jag henne på nätterna och både hon och jag somnade om, nu är hon som sagt inte direkt intresserad av bröstet. Visst, hon äter om jag erbjuder henne bröstet men hon är inte hungrig, snuttar bara lite och sen fortsätter hon att snacka och fara runt och böka i sängen

Jag tror att hon är så van vid att vanligtvis vakna vid den tiden på natten och äta och att det är det som spökar. Men jag vet inte hur jag ska få henne att "förstå" att man ska sova om natten, inte leka