• MelaB82

6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?

Hej!

Ja som rubriken lyder så har vi en bebis på 6 månader som vaknar mitt i natten och är pigg. Hon brukar vakna runt kl.2 nästan varje natt och ligger då och pratar, snor runt i sängen och gnäller omvartannat i nästan två timmar. Hon somnar runt kl.18.30-19.00 varje kväll och jag brukar amma henne runt kl.22-00.

Jag har tidigare ammat henne om nätterna men nuförtiden så är hon inte speciellt intresserad av att äta när hon vaknar, hon snuttar kanske litegrann men hon är inte hungrig och hon somnar aldrig om av att få ligga intill bröstet som hon alltid gjorde tidigare.

Jag tänder aldrig i sovrummet, jag pratar inte med henne förutom att jag säger att "nu ska vi sova gumman" etc, jag vaggar och vyssjar,byter blöja, bär och lägger ner i sängen och försöker få henne att somna om (vilket nästan aldrig funkar).

Jag är helt slut på morgnarna och min rygg gör ont av allt bärande så jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få om hur jag får henne att somna om snabbare!

• Svar på tråden 6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?
  • Fjärilslarv

Ni kanske "stör" varandra i sömnen?
    Min bror hade det så med deras äldsta dotter, hon sov i barnsäng i deras sovrum men mamman och barnet vaknade av varandra så att säga. Den ena vände på sig, snarkade eller annat och den andra vaknade och så blev det en ond spiral. 

• MelaB82
    Maaalin86 skrev 2014-01-09 10:07:55 följande:
    Samsover ni eller sover bebisen i egen säng?
    Hon sover i sin spjälsäng som står intill vår säng. Vi samsov tills hon var 3 månader.
    Vi har testat att ställa hennes säng längre bort från vår säng men det hjälpte inte.
  • Flickan och kråkan

Det låter som om hon inte är trött. Hur ser dagarna ut. Min yngsta (barn nummer tre) är 6,5 månad. Tidigare somnade han med sina storebröder vid 19.30-tiden. Sedan någon månad tillbaka så somnar han oftast inte förrän vid 22-tiden. Sover inte extremt mycket på dagen heller. Oftast två tillfällen på cirka timmen. Sedan sover han oroligt just nu generellt men det har ju med utveckling och ålder att göra. Jag skulle se över hela dygnet om jag vore du. 

• mammalovis

Om det är första barnet, så sov när bebis sover är ett gammalt uttjatat råd. Visst tråkigt att inte få mycket tid med sambon några dagar, men å andra sidan orkar du bättre.

Vår bebis är nu 7 månader och har feber, så här är det ingen ordning. Igår efter 40 graders feber och Ipren var hon någon timma senare själaglad vid midnatt när hon fick tillgång till hela spjälsängen och valde att rulla runt och träna sig på att åla. Vi har tidigare haft en gammal hårdlift i sängen för att det ska vara mer ombonat, men nu höll hon på att kravla sig ur såg det ut som.

Jag hade nog låtit bebisen hållas i sängen, så länge inte missnöjet är stort och se vad hon gör. Kanske är hon inne i en motorisk fas av att träna sig i att rulla/åla/krypa. Då finns det inte så mycket att göra mer än att vänta ut utveckling och gilla läget. Med första barnet hade vi en period då hon stod och gungade i krypställning på nätterna, vilket såg ganska komiskt ut

Annars håller jag med flickan och kråkan om att se över hur mycket hon sover på dagen. Innan febern kom sov vår tös 30-60 min på förmiddagen. Uppåt 2-3 timmar efter lunch och 1 timma på kvällen vid 5-6 för att sedan somna tidigast runt 10 och vakna runt 8-9 någon gång, men barn har ju väldigt olika sömnbehov.

• Flickan och kråkan
    mammalovis skrev 2014-01-09 11:23:47 följande:
    Om det är första barnet, så sov när bebis sover är ett gammalt uttjatat råd. Visst tråkigt att inte få mycket tid med sambon några dagar, men å andra sidan orkar du bättre.

Vår bebis är nu 7 månader och har feber, så här är det ingen ordning. Igår efter 40 graders feber och Ipren var hon någon timma senare själaglad vid midnatt när hon fick tillgång till hela spjälsängen och valde att rulla runt och träna sig på att åla. Vi har tidigare haft en gammal hårdlift i sängen för att det ska vara mer ombonat, men nu höll hon på att kravla sig ur såg det ut som.

Jag hade nog låtit bebisen hållas i sängen, så länge inte missnöjet är stort och se vad hon gör. Kanske är hon inne i en motorisk fas av att träna sig i att rulla/åla/krypa. Då finns det inte så mycket att göra mer än att vänta ut utveckling och gilla läget. Med första barnet hade vi en period då hon stod och gungade i krypställning på nätterna, vilket såg ganska komiskt ut

Annars håller jag med flickan och kråkan om att se över hur mycket hon sover på dagen. Innan febern kom sov vår tös 30-60 min på förmiddagen. Uppåt 2-3 timmar efter lunch och 1 timma på kvällen vid 5-6 för att sedan somna tidigast runt 10 och vakna runt 8-9 någon gång, men barn har ju väldigt olika sömnbehov.
    Jag vet inte vad det är för fel på våra gener.....inget av våra barn har behövt sova särskilt mycket.....inte som bebisar och inte som större heller .....trots full rulle och mycket aktiviteter. Bara jag och sambon som undrar om vi någonsin kommer att få sova igen. Vi är väl så gamla då barnen flyger ut att vi inte längre kan sova av den anledningen .
  • Natulcien

Om hon är pigg så är hon ju inte trött s.a.s. D.v.s. hon täcker väl sitt sömnbehov ändå. Men trist att hon förlägger vakentid kl.2 på natten, såklart.
    Hur sover hon på dagen?
    Kanske bättre att natta kl.22 än kl.18.30-19, som ju är väldigt tidigt..?

Sen undrar jag om du måste hålla på och bära mitt i natten? Det skulle jag aldrig göra. Kan du inte bara ligga intill henne och hålla om, om det är närhet hon söker? Annars bara låta henne hållas så länge hon är nöjd och glad..?

• MelaB82
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:15:14 följande:
    Om hon är pigg så är hon ju inte trött s.a.s. D.v.s. hon täcker väl sitt sömnbehov ändå. Men trist att hon förlägger vakentid kl.2 på natten, såklart.
    Hur sover hon på dagen?
    Kanske bättre att natta kl.22 än kl.18.30-19, som ju är väldigt tidigt..?

Sen undrar jag om du måste hålla på och bära mitt i natten? Det skulle jag aldrig göra. Kan du inte bara ligga intill henne och hålla om, om det är närhet hon söker? Annars bara låta henne hållas så länge hon är nöjd och glad..?
    Hennes sömn"rutiner" på dagarna varierar men för det mesta så sover hon en stund på förmiddagen och max två gånger på eftermiddagen. På förmiddagen brukar hon bli trött runt kl.9 och då sover hon i max en timme. På eftermiddagen brukar det variera lite när hon somnar, det beror lite på när hon somnade på förmiddagen och hur länge hon sov då. Men hon brukar bli trött runt kl.12-13. Det varierar hur länge hon sover då med men runt 1 timme brukar det bli. Sen kan hon somna en stund i vagnen om vi går ut och går lite senare på eftermiddagen, 15-20min brukar hon sova då.

Sen så börjar hon bli sömnig igen runt kl.17.30 och slocknar rätt så fort efter att hon fått mat runt kl.18.30 så att försöka hålla henne vaken till kl.22 är nog rätt så omöjligt. Dessutom så sover hon ju gott fram till kl.22-00 så det känns ju som om hon vill och behöver lägga sig så tidigt.

Jag misstänker själv att det är en övergångsfas/utvecklingsfas. På dagtid håller hon för fullt på att träna på att ta sig framåt och försöka krypa så hon är nog i en väldigt intensiv utvecklingsfas.För bara 1-1 1/2 månad sen ammade jag henne på nätterna och både hon och jag somnade om, nu är hon som sagt inte direkt intresserad av bröstet. Visst, hon äter om jag erbjuder henne bröstet men hon är inte hungrig, snuttar bara lite och sen fortsätter hon att snacka och fara runt och böka i sängen Jag tror att hon är så van vid att vanligtvis vakna vid den tiden på natten och äta och att det är det som spökar. Men jag vet inte hur jag ska få henne att "förstå" att man ska sova om natten, inte leka

• MelaB82
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 11:07:07 följande:
    Det låter som om hon inte är trött. Hur ser dagarna ut. Min yngsta (barn nummer tre) är 6,5 månad. Tidigare somnade han med sina storebröder vid 19.30-tiden. Sedan någon månad tillbaka så somnar han oftast inte förrän vid 22-tiden. Sover inte extremt mycket på dagen heller. Oftast två tillfällen på cirka timmen. Sedan sover han oroligt just nu generellt men det har ju med utveckling och ålder att göra. Jag skulle se över hela dygnet om jag vore du. 
    Om hon inte sover ordentligt på dagen, alltså två sovpass, så blir hon extremt trött och gnällig. Då är det inte mycket som är roligt och hon ligger mest och gnäller resten av dagen. Jag har prövat att både låta henne sova mer och att sova mindre, försökt styra när hon ska sova och låtit henne styra över det själv....Har funkat sådär så nu kompromissar vi
Svar på tråden 6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?