Vilka 6% går inte i Förskoleklass?
Enligt dagens förslag om att göra om skolan ska man fånga upp dessa 6%. Är det så nödvändigt och är de i inlåsningseffekten hemma hos mamma?
Enligt dagens förslag om att göra om skolan ska man fånga upp dessa 6%. Är det så nödvändigt och är de i inlåsningseffekten hemma hos mamma?
"Drygt 90 procent av alla barn i Sverige mellan 1-5 år går på en förskola. Ytterligare fyra procent går i pedagogisk omsorg, till exempel familjedaghem. Övriga barn är oftast hemma med en förälder som är föräldraledig."
www.skolverket.se/press/pressmeddelanden/2013/foraldrar-ger-forskolan-hogt-betyg-1.206565
Jag gissar de antar dessa samma 6% inte heller går förskoleklassen?
Eller så kanske ett par extra procent går forskoleklassen, medan ett par procent går direkt till 1a klass och helt skippar forskoleklass, och kanske nån procent fortsätter vara hemma ytterligare ett år (hemundervisning ger dessutom ofta mer kunskap)?
Enligt SvD 17 oktober 2012: "Det saknas kartläggning av var den minoritet som inte går i förskoleklass finns i stället, det vill säga hur många som är kvar i förskolan och hur många som är hemma."
De som har förstått att förskoleklassen är en onödig katastrof och som har möjlighet att undervisa sina barn själva.
Jag har min dotter i f-klass och de förstör metodiskt vad hon har lärt sig innan i Asien. Skandal tycker jag.
Förskoleklassen är inte något obligatoriskt, så det är väl inte alls konstigt om inte alla barn går där. Vet även vissa barns föräldrar som låtit sitt barn gå ett år extra i vanliga förskolan eller hos dagmamma då de ansett att det varit bättre.
Några går kvar i förskolan ett extra år.
Några är hemma med förälder och småsyskon, kanske (gissar nu!) särskilt i glesbygd där det är långt till skolan.
Några kanske är nyanlända (om de räknas med i statistik) och föräldrarna har inte hunnit skaffa egen sysselsättning (och behov av barnomsorg) och kunskap om hur man gör med barn i Sverige
Några kanske vårdas på sjukhus eller är hemma men sjuka
Förslaget går väl dels ut på att fånga upp alla barn, men också på att göra förskoleklassen mer likvärdig och säkerställa att alla barn i förskoleklass får ta del av mer lika verksamhet.
94% nu får väl ändå anses vara enormt högt och godtagbart för något frivilligt.
KD pratar om folk som går hemma på bidrag och behåller barnen hemma så de inte får lära sig svenska etc.
94% nu får väl ändå anses vara enormt högt och godtagbart för något frivilligt.
KD pratar om folk som går hemma på bidrag och behåller barnen hemma så de inte får lära sig svenska etc.
Hägglund talade om detta i samband med den retroaktiva föräldrapenningen nyanlända får, som han vill ändra, då arbetslinjen gäller.
Oj! Vet inte varför det blev ett inlägg till. Jäkla iPhone.