• Anonym (Viktoria)

Flytta isär, gemensam vårdnad, vad händer om jag vägrar varannan vecka?

Jag och min sambo skall flytta isär efter tio år, vi har två gemensamma barn, dotter 7 år och son 1 år. Vi har gemensam vårdnad av bägge barnen men jag som mamma är den som alltid tagit allt ansvar som tex. hela föräldraledigheten, alla hämtningar och lämningar, alla vaken nätter, sjukhusbesök, osv.,osv., pappan har i princip aldrig haft barnen själv alls då han ej velat utan istället har valt att satsa på jobb och karriär. Min sambo har tidigare haft missbruk, både droger och alkohol, han har tidigare blivit dömd för en del grova brott och han har diagnosen adhd. Sedan 4 månader tillbaka så har han tagit ett antal återfall och varit helt frånvarande vilket betyder att han knappt träffat sina barn, detta har lett till att vi nu separerat, jag har fått ett nytt boende och flyttar om några veckor. Jag har sagt till min sambo att så länge han är påverkad av droger eller alkohol samt rör sig i kriminella kretsar så får han inte ha barnen själv, träffa dom får han men då ska jag vara med, därför ska barnen bo hos mig på heltid men min sambo säger att han skall kräva varannan vecka, har han rätt till det och vad kan jag som mamma göra?? 

• Svar på tråden Flytta isär, gemensam vårdnad, vad händer om jag vägrar varannan vecka?
  • Nenne666

Nä och du får inte släppa iväg barnen om du misstänker att dom far illa, vilket dom kan göra om han är i ett missbruk . Du har inget val i den här frågan alls.

• Ramborg

Frågan är om du har några bevis för hans återfall.

"Han har slagit mig och jag har alltid varit rädd för honom"

"Han super"

"Han knarkar"

"Han är elak mot barnen, ger dem ingen mat och bryr sig egentligen inte om dem"

...är inte helt ovanliga påståenden i vårdnadstvister. Mycket vanligt däremot är att han förnekar allt. Och finns det då inga polisanmälningar och inga bevis är det stor risk att beskyllningarna avfärdas som vanligt skitsnack!

42.
  • Anonym (Viktoria)
    Ramborg skrev 2014-01-08 21:13:25 följande:
    Frågan är om du har några bevis för hans återfall.

"Han har slagit mig och jag har alltid varit rädd för honom"
    "Han super"
    "Han knarkar"
    "Han är elak mot barnen, ger dem ingen mat och bryr sig egentligen inte om dem"

...är inte helt ovanliga påståenden i vårdnadstvister. Mycket vanligt däremot är att han förnekar allt. Och finns det då inga polisanmälningar och inga bevis är det stor risk att beskyllningarna avfärdas som vanligt skitsnack!
    Vad räknas som bevis?

Han kommer hem och är uppenbart påverkad, slöddrar, vinglar, ramlar, skriker, bråkar, hotar, beter sig underligt, är helt empatilös och säger dumma saker till både mig och barnen, jag vet via en gemensam vän att han köpt droger på "svarta marknaden" men också att han fått massor av tabletter utskrivna av olika läkare som han tar i tid och otid och också blir enormt påverkad av, han har tidigare setat på behandlingshem för drog samt alkohol missbruk och jag anser inte att han är kapabel till att ta hand om två barn själv när han knappt kan ta hand om sig själv, han varken sover, äter eller duschar längre heller. Dock är ju inte detta något jag kan polisanmäla honom för dessvärre men jag är själv uppvuxen med två missbrukande föräldrar och det är det sista jag vill ge mina barn. Han är dessutom ute och kör bil dagligen trots att han är påverkad och aldrig i livet att jag skulle låta barnen åka med men för att lämna på dagis och skola så måste köra dit. 
  • Ramborg

Mitt tips är att skaffa bättre bevis än "jag har sett honom komma hem och vara påverkad, han beter sig så här och så här mot mig och barnen fast inte när folk ser på, en kompis som jag inte vill namnge har berättat att han köpt knark". Allt som du bara har ditt eget ord på riskerar du att folk inte tror på.

Spela in eller filma honom när han är påverkad, ta kopia på recepten på tabletterna från de olika läkarna, ring polisen när han är ute och kör så att de stoppar honom och testar honom, osv. Allt du kan komma på som involverar utomstående eller sånt som du kan visa upp.

Anteckna när han duschar och sånt om det är ett argument att han inte sköter sig. Det biter bättre med "i januari duschade han tre gånger, datumen si-och-så" än "han duschar typ aldrig, därför kan han inte ta hand om sina barn". Hänger du med?

42.
Svar på tråden Flytta isär, gemensam vårdnad, vad händer om jag vägrar varannan vecka?