Flytta isär, gemensam vårdnad, vad händer om jag vägrar varannan vecka?
Jag och min sambo skall flytta isär efter tio år, vi har två gemensamma barn, dotter 7 år och son 1 år. Vi har gemensam vårdnad av bägge barnen men jag som mamma är den som alltid tagit allt ansvar som tex. hela föräldraledigheten, alla hämtningar och lämningar, alla vaken nätter, sjukhusbesök, osv.,osv., pappan har i princip aldrig haft barnen själv alls då han ej velat utan istället har valt att satsa på jobb och karriär. Min sambo har tidigare haft missbruk, både droger och alkohol, han har tidigare blivit dömd för en del grova brott och han har diagnosen adhd. Sedan 4 månader tillbaka så har han tagit ett antal återfall och varit helt frånvarande vilket betyder att han knappt träffat sina barn, detta har lett till att vi nu separerat, jag har fått ett nytt boende och flyttar om några veckor. Jag har sagt till min sambo att så länge han är påverkad av droger eller alkohol samt rör sig i kriminella kretsar så får han inte ha barnen själv, träffa dom får han men då ska jag vara med, därför ska barnen bo hos mig på heltid men min sambo säger att han skall kräva varannan vecka, har han rätt till det och vad kan jag som mamma göra??