• VictoriaJ02

Vad menar ni med att "vara sig själv"?

Det verkar finnas olika uppfattningar om vad det innebär att verkligen vara sig själv. För vissa handlar det mest om klädstil och attityd. Men för de flesta antar jag att det innebär att vara den man är på ett personligt plan. Att våga stå för sina åsikter, tankar och värderingar och att bejaka sin individualitet.

Samtidigt verkar det finnas ett visst förakt för dem som är lite för öppna och uppriktiga till sin person. För trots allt så verkar det som att de flesta, hur mycket de än hävdar att de är sig själva, ändå anpassar sig i olika sammanhang eller faktiskt tar efter andra personer som de ser som förebilder eller "idoler".

Vad menar just du med att vara dig själv?

Hade varit intressant med lite "research" kring detta.

• Svar på tråden Vad menar ni med att "vara sig själv"?
  • Vinterankan

Jag anser att vara sig själv är att man inte förställer sig och vågar säga vad man tycker. Men samtidigt så måste man hålla balansgången till att inte vara plump och otrevlig. Jag tycker att jag är mig själv och får mycket kommentarer om att jag vågar säga sådant som andra inte vågar säga. Men jag är också väldigt noga med att inte vara taskig, nedlåtande eller bara vräka ur mig allt. Ett klagomål på jobbet tex kommer aldrig bara som ett "det här är fel" utan jag ger alltid en lösning på hur det skulle bli bättre. Om min chef tycker annorlunda så tar jag in hans åsikter och kan ändra uppfattning (det kan ju vara så att jag inte haft hela bilden klar för mig) eller så fortsätter jag tycka annorlunda och då säger jag att jag tycker han har fel med accepterar att han tycker så och rättar mig givetvis efter det.

• Julie444

Att ta intryck av andra och kanske ändra sig ibland kan också vara en utveckling av den egna personen. Så länge man gör det för att man själv vill, man kanske känner att det passar en själv fast man inte hade upptäckt det tidigare.

• Julie444

Jag tänker att vara sig själv är att man vet vad man själv vill, hur man vill vara och man gör det och är så oavsett vad omgivningen tycker. Om man får lust att apa efter någon t.ex. då är det mer en själv att göra det just då än att låta bli.

• Everlast

Att vara mig själv anser jag betyda att jag inte lever på vad andra tycker om mig, vare sig det är positiv eller negativ kritik.

• Author7

Jag tror det handlar  om att man ska säga det man verkligen tycker och tänker. Inte spela eller försöka vara som någon annan vill att man ska vara. Är man för blyg för säga det man tycker är det ju också en del av ens personlighet och något som man ska visa. Det samma med andra personlighetsdrag som man har. 
    Vågar man visa vem man är till fullo, då är man sig själv! Glad

När det gäller kläder så är det ju olika för alla. En del har stilar medan andra inte har det . Jag tycker det viktigaste att man väljer en klädstil man är bekväm i. 

• Eleanoranderson

När du säger något som du verkligen står för T.ex, då vet du att du är dig själv. Det handlar om att vara bekväm i sig själv

Svar på tråden Vad menar ni med att "vara sig själv"?