• Anonym (Äldre student)

Skydda SGI sista terminen-slut på csn

Hej

Jag börjar nu sista terminen på min andra högskoleutbildning och har en fastställd SGI sedan innan när jag arbetade.
    Jag har förstått att den är skyddad så länge jag studerar.

Nu till problemet att jag får slut på CSN nu vecka 4 (pga att jag studerat 3 år 98-01 och nu 3 år)
    Jag har redan fått nytt jobb som jag ska börja på så fort jag kan, dvs början av mars.

Min fråga är nu hur jag kan göra för att skydda min SGI, för visst måste jag ta studiebidrag för att den ska vara skyddad?
    Kan jag fylla ut den månad som saknas med obetald semester från mitt jobb jag varit tjänstledig från? Kan jag skydda den på något annat sätt? Jag kan väl inte skriva mig som arbetssökande då jag fortfarande är inskriven som student?

MVH Äldre student

• Svar på tråden Skydda SGI sista terminen-slut på csn
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan skydda din SGI antingen med studiebidrag eller semester, det går bra med obetald också. Har du barn som du vårdar så kan du ansöka om föräldrapenning till exempel vid distansstudier. Att vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande skyddar också. Du får fråga arbetsförmedlingen om det går.

Om du förlorar din SGI så kan vi fastställa en ny när du har ett nytt arbete som kommer att vara minst 6 månader.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Äldre student)

Tack för svar.

Om jag nu INTE skyddar min SGI och i mars börjar min nya anställning. Fast anställning direkt, utan provanställning. Får jag ny SGI direkt då eller måste det gå 6mån med min nya lön?
    Jag tänker mest om jag blir skadad på mitt nya arbete och sjukskriven därifrån innan jag jobbat 6 mån.

• Försäkringskassan

Hej!

För att du ska ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) behöver du ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. Det innebär att du kan få en SGI registrerad även om du inte har hunnit arbeta i ett halvår, om du kan visa att anställningen kommer att sträcka sig över en längre tid.

Om du till exempel blir sjuk eller är hemma med vård av sjukt barn så meddelar du på ansökan om ersättning var och hur mycket du arbetar, vilken inkomst du har och från när de uppgifterna gäller. Du kan även skicka en kopia av anställningsavtal eller liknande som styrker uppgifterna.

Under tiden mellan studierna och arbetet har du däremot ingen rätt till en SGI, utan den kan som tidigast börja gälla från första dagen som du börjar arbeta igen.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI sista terminen-slut på csn