• Cheerie

Tidigt missfall?

Saken är den att jag hade inte jättebra koll på min menscykel men vi bestämde oss för att försöka.
    Jag blev gravid, började må konstigt några dagar innan BIM, jag mådde illa osv osv.. jag tog två gravtest, där stod det "Gravid 1-2", detta var alltså ungefär 3 dagar innan BIM. Väl på BIM (kan ha varit någon dag senare) började jag blöda vanlig mens, preciis som vanligt och när den skulle komma!
    Symptomen försvann. Det var ju som att jag aldrig varit gravid! Jag var då alltså i tidig vecka 5.

Jag måste ju ha haft ett missfall.. ett tidigt sådant. Hört att ägget kan ha problem att fästa.
    Men hade jag inte mått illa hade jag ju aldrig märkt att jag varit gravid ens..
    Jag undrar hur vanligt den här typen av missfall är egentligen, när det är så pass tidigt. Många kanske inte ens märker att de varit gravida?

Någon som haft samma typ av missfall?

• Svar på tråden Tidigt missfall?
  • ektopp

Jag har hittat statistik som säger att av de ägg som befruktas:
    30 % fäster inte
    20 % slutar i tidigt missfall, innan kvinnan hinner märka att hon är gravid
    20 % slutar i missfall som märks
    30 % resulterar i fullgången graviditet

Men jag vet inte hur väl det stämmer.

• Cheerie

Tack för svar ! Oj vilka siffror.. då känns mitt missfall plötsligt ganska naturligt :)

• Jag är bara jag

En läkare sa till mig att hela 75% av alla påbörjade graviditeter slutar i "missfall" före eller runt BIM så de allra flesta har nog aldrig vetat att de varit "gravida". Går ju jämföra med IVF där flera befruktade kanske inte ens blir ET och endast 22% får barn av ett försök trots att allt som satts in sett bra ut,kanske t.o.m utvecklats fem dar. Det krävs mycket för att bli ett barn!

Svar på tråden Tidigt missfall?