• LiaSthlm

När använda smink?

Har en tjej som vill börja ha maskara i skolan, inget annat smink.

Vid vilken ålder fick era barn börja använda det?

• Svar på tråden När använda smink?
  • fluu

Jag fick börja att ha smink i vardagen från att jag började sjuan(började dock sminka mig först 1,5 år senare). Vi kommer köra samma.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pandamamma79

Jag började sminka mig i femman. Vi får se ifall våra döttrar är intresserade efter det får det nog bero. Vår äldsta tycker att det är så roligt när jag sminkar mig. De är små nu så...

• cosinus

Det verkar variera, en kompis dotter går i fyran och där har tydligen de flesta tjejer smink. Min dotter går i trean och jag har ännu bara sett smink på barnen på kalas.

Minns själv att jag sminkade mig i femman, men sen slutade jag igen då jag insåg att det var skönare att sova än att gå upp och måla sig och jag har inte börat om (mer än till fest)

Jag tycker nog att femman (som jag började) är i tidigaste laget men att hålla på det till högstadiet vet jag inte om det är hållbart. Vi får se.

• Hallonsaft

Min mamma satte upp små mål, inte jättekul att få höra "nej du får inte", det blev istället "nej du får inte nu MEN" kändes mycket bättre :)

6:an Brun kajal & hårfärg som räcker 6tvättar

7:an Mascara el kajal & hårslingor

8:an Både mascara och kajal & hårtoning

Efter det var det fritt fram med de fondation, rouge, permanent hårfärg mm.

• LiaSthlm

Min dotter går i fyran glömde jag skriva.

Är dock i samma utvecklings nivå som sin syster som går i sjuan. Hon har redan fått bröst och hårväxt så ser henne som äldre och mognare än hon är.

Hon vill dock bara ha maskara, resten av sminket vill hon inte ha i skolan.

• 5by5

Lite mascara är väl inte så farligt när man går i 4an. Se bara till att hon låter ögonfransarna vila ibland och tvättar bort den innan hon går och lägger sig!

• Minniemousemommy
    LiaSthlm skrev 2014-01-08 05:06:39 följande:
    Har en tjej som vill börja ha maskara i skolan, inget annat smink. Vid vilken ålder fick era barn börja använda det?

Mina döttrar får sminka sig när dom vill, så länge det ser naturligt ut och är fint. Alltså inga tjocka kajalstreck under ögonen eller stark blå ögonskugga, men lite mascara och läppglans om dom vill. Mer får dom ha till fest och när dom blir äldre. Mina döttrar är 4 och 5 år gamla.

Alltså kommer dom få ha mascara när dom börjar ettan i skolan om dom vill, eftersom dom redan har det nu. Ögonskugga, bassmink och läppstift kan dom får ha i 4-5an tror jag. Om dom får finnar och sånt är det ju självklart att dom ska få använda foundation och concealer OM dom vill. :)

• MammatillNicole

Min flicka är 9 och får inte ha smink i skolan men vid andra tillfällen får hon ha mascara, läppglans, ögonskugga mm

• vampyria2

Jag har inte riktigt förstått varför de inte skulle få använda det om de vill och när de själva börjar vilja ha det, vad är det för anledning till att de inte ska få ha det?

Det beror väl oftast på vart man bor också kanske men ungarna här i Södertälje brukar gå i femman när sånt börjar bli aktuellt för dem och mina stora var i den åldern.
    Är väldigt sällan som yngre barn än så använder det, i vilket fall här som sagt

Svar på tråden När använda smink?