Min snart 6-åring ligger precis över nedersta kurvan. När han var yngre låg han där man borde ha kunnat förvänta sig en -4 kurva. Tror han kom med i kurvsystemet kring 3 år.
Vi har fått kollat gluten och sköldkörtelnivåer på honom, vi har även fått göra en kostregistrering hos en dietist men de tyckte det såg ok ut. Han är dessutom kort, ligger på -2 men håller sin längkurva.
Det som de sagt åt oss är att vikten driver längden, så länge längden växer enligt sin kurva är det oftast ok. Vi lät honom äta välling så länge han ville och då gärna med lite rapsolja i för att öka på kaloriintaget. Han slutade faktiskt så sent som i höstas men nu verkar det ändå som att han håller sin vikt helt ok även utan vällingen.
Det vi gjort aktivt är att inte välja lättprodukter, olja/smör på maten, inte sätta fram grönsaker innan han ätit maten. Han älskar grönsaker och kan lätt äta sig mätt på tomater, gurka, sallad och morötter och det är ju nyttigt men inte så energitätt om man säger så. Min son är nu 105 cm och knappa 15 kg och han är också väldigt tunn. Jag köper ff 86/92 på kalsonger till honom men han ser inte på något sätt utmärglad ut. Då tycker jag storebror som är 7 år, 125 cm och 20 kg ser betydligt magrare ut och där har vi aldrig fått klagomål på vikten så vikten säger ju inte allt. Storebror är liksom grövre i sig själv, lillebror en naturligt liten och tunn sort.
Det enda vi eg märker av är att när han blir sjuk slutar han äta så fort han blir sjuk och så tar det tid innan han återfått aptiten så ofta tar det några dagar extra för honom att återhämta sig för att han varit låg på energi så länge.