• ohanajoline

Känner inte av bebis

Jag är gravid i vecka 24 och är förstföderska. Är 18 år och har en bf den 1:e Maj. Allting har sett bra ut på kontrollerna hos barnmorskan och vi har även fått veta att de är en liten pojke vi väntar. Men börjar bli orolig då jag inte har känt någon spark eller rörelse på fem dagar nu. Kan de ha hänt något, är han bara nöjd med läget eller är han bara väldigt trött och att de kanske börjar bli lite trångt i livmodern? Som sagt jag är förstföderska så kan ingenting om graviditeter. Kanske andra som har upplevt samma sak och sedan kanske barnet sparkat en dag igen? Vilket min bebis inte gjort!

• Svar på tråden Känner inte av bebis
  • majsa88

Ring förlossningen nu. 5 dagar är för mycket. Jag ringde efter knappt en hel dag. Aldrig fel att kolla upp. Säg att du vill in nu för o kolla om allt är bra med honom pga minskade fosterrörelser i 5 dagar. Gör det nu

• JuwliaL

Det är väll vanligare att bebisen slutar röra på sig i slutet av graviditeten för att de blir trångt. Men såklart det kanske redan nu är trångt för den lille. Om du inte känt något tycker jag du ska kontakta din barnmorska ifall det hänt något!

• majsa88

En bebis ska aldrig sluta röra på sig, utan att rörelserna ändrar mönster. Ring förlossningen. Jag hade ALDRIG kunnat vänta 5 dagar, inte ens vänta tills imon.

• majsa88

Jag menar absolut inte att det har hänt något. Utan man måste alltid kontakta förlossningen vid sådant. Oftast är det inget, men man mår bättre av att ha kollat upp det

• Whitetrash86

Rörelser kan ändra karaktär men dom ska aldrig upphöra. Se genast till att ta dig till förlossningen!

• joseeffin

Runt samma vecka var det stilla även i min mage, men det var under ett dygn. Jag ringde upp till förlossningen och fick komma in direkt. När de satte ctg vaknade skrutten till och tyckte inte alls om att bli störd! Sen var det en mycket aktiv bebis efter en lång djupsömn.

Det är viktigt, både för din skull och bebis, att ha koll på hur rörelserna brukar vara. Läsa av sin bebis och lära känna varandra. Ring upp till förlossningen och be om att få komma in. Lycka till!

• Zwoom

Det där med att bebisen rör sig mindre ju större det blir är inte sant.
    Bebisen skall ALDRIG sluta röra på sig utan det är bara rörelsemönstret som ändras.

Att vänta 5 dagar är vansinne....Du skulle åkt in tidgare och jag kan bara hoppas nu att du är inne och får ett lugnande besked

My family makes me the happiest mom / wife
  • LillaJag06

Ring in NU!

Någon skrev att en bebis kan skuta röra sig och det stämmer absolut inte!

Många bebis dör för att folk sprider såna ord!!

• The Fugly
    JuwliaL skrev 2014-01-07 04:06:24 följande:

Det är väll vanligare att bebisen slutar röra på sig i slutet av graviditeten för att de blir trångt. Men såklart det kanske redan nu är trångt för den lille. Om du inte känt något tycker jag du ska kontakta din barnmorska ifall det hänt något!

Nej, det där är en myt. Bebisen ska absolut inte sluta röra sig i slutet av graviditeten!! Rörelserna kan ändra karaktär och bli mer svepande eller buffande snarare än sparkar men bebisen ska alltid fortsätta kännas lika ofta som innan.

TS, ring förlossningen direkt och be om att få komma in på en koll. Det kan finnas många ofarliga anledningar till att du inte känner, ex att bebisen vänt sig och bara sparkar inåt eller rakt in i moderkakan men det ska kollas upp.
  • joseeffin
    JuwliaL skrev 2014-01-07 04:06:24 följande:

Märker stor skillnad på rörelserna på v 24 och v 34 (där jag är nu). Rörelserna är betydligt långsammare men kraftfullare, man ser tydligt hur bebisen vänder och sparkar. Så det är lite så det blir, men rörelserna stannar inte upp. Bm råder till att varje dag studera rörelserna och lära sig hur bebisens rytm är. På så vis kan man uppmärksamma om det är ngt som inte stämmer.

TS hur har det gått för dig??
Svar på tråden Känner inte av bebis