• L1ndah3

Anmäla/ansöka fp innan barnet är fött?

Jag väntar mitt andra barn & skulle behöva utnyttja rätten att ta ut fp innan barnet är fött, men jag fattar för sjutton inte hur jag ska göra, jag har ansökt om föräldrapenning f r o m början på denna månad men kan inte anmäla för mitt barn har ju inget helt personnummer än.. hur sjutton gör jag då?

jag har ringt till FK men jag förstod det som att det räcker att ansöka om FP för att få innan barnet är fött men enligt andra mammor i samma sits så stämmer det inte.. så nu sitter jag här på söndagkvällen som ett stressat frågetecken, finns det någon som vet hur man gör?

• Svar på tråden Anmäla/ansöka fp innan barnet är fött?
  • StarStruck

Man kan ta ut fp 60 dagar innan bf (om jag minns rätt), det är bara att gå in och skicka in en ansökan. Jag gjorde det när dottern kom för 1,5 år sen

• L1ndah3
    StarStruck skrev 2014-01-06 23:53:12 följande:
    Man kan ta ut fp 60 dagar innan bf (om jag minns rätt), det är bara att gå in och skicka in en ansökan. Jag gjorde det när dottern kom för 1,5 år sen
    Okej jag har ansökt men inte anmält, ska tydligen höra ihop men jag har iaf ansökt, får ringa dom och dubbelkolla imorgon.. ska ju vara så himla krångligt haha. Kommer ju göra planerat snitt mitt i karlns skift så han måste börja ta ut sina 10 dagar innan lillebror kommit ut så då kände jag att det kan vara bra att jag också tog ut innan så man inte får en chock när lönen kommer :P
  • L1ndah3
    StarStruck skrev 2014-01-07 00:54:23 följande:
    Ja, ring och prata direkt med dom ist, mycket bättre!

Ja får göra det imorgon.
Svar på tråden Anmäla/ansöka fp innan barnet är fött?