• tikki masala

Belöningssystem för bra betyg?

Nu är min dotter ingen tonåring än. Men vi funderar ut ett sätt att få henne riktigt intresserad av skolarbetet när hon börjar högstadiet. (för det är lite då det gäller känns det som) Själv tröttnade jag fort på skolan och skolkade i princip hela högstadiet och har bara tre godkända betyg därifrån. Min dotter som är sju har redan tendenser på att hon tycker skolan är jobbigt. (Har tagit upp med skolan och jobbar på det nu)
    Men vi planerar för framtiden. Vore det fel att belöna med säg om hon får godkänt på proven får hon tex 200kr , om hon får väl godkänt så får hon 400kr och om hon får mycket väl godkänt så får hon 1000kr?
    Vet att det är många som tycker att man ska sköta sig utan "belöning" men jag är lite orolig också eftersom skolorna är så mycket stökigare idag. Vore väldigt bra med en motivering. Typ om du sköter ditt jobb så får du lön för mödan.

Eller är det helt fel väg att gå? Hur motiverar ni era tonåringar till att plugga?

• Svar på tråden Belöningssystem för bra betyg?
  • Sarita

Fundera på hur hon kan bli intresserad nu istället. Om hon inte bryr sig de första sex åren är det knappast lönt att börja betala för prestation sen. Du hinner nog mörka tills dess hur just din dotter kan motiveras.

Berygssystemet du refererar till finns inte längre, fö. Det låter dessutom som extremt bra betalt för även en halvdan prestation?

• sextiotalist

Genom att vi förklarade att det låg i hans intresse att få betyg som gjorde att han kunde välja och att betygen inte valde åt honom.
    Jag är väldigt anti sådana belöningssystem (är emot belöningssystem generellt, men vet att det ibland måste behövas).

Däremot så tycker jag att det är OK med överraskningsbelöningar. T.ex när min tonåring har gjort ett strålande resultat, då gjorde vi något trevligt ihop.

Om man jämför med arbetet, så visst, man för lön för att man arbetar, men det är för att man gör något för en arbetsgivare, visst, man kan arbeta för sig själv också. Men lönen får jag för att arbetsgivaren köper min tid.

Man kan få ett bra lönelyft om man gör att bra arbete, men det går ändå inte att jämföra anser jag

• sextiotalist
    Sarita skrev 2014-01-05 09:42:25 följande:
    Fundera på hur hon kan bli intresserad nu istället. Om hon inte bryr sig de första sex åren är det knappast lönt att börja betala för prestation sen. Du hinner nog mörka tills dess hur just din dotter kan motiveras.

Berygssystemet du refererar till finns inte längre, fö. Det låter dessutom som extremt bra betalt för även en halvdan prestation?
    Ja, med tanke på att målsättningen är att alla är godkända.

Ja, extremt mycket pengar för en väldigt halvdan prestation
  • Oklok

Alltså.. Jag tycker inte att tanken är helt fel utan kan vara en bra morot då betygen är grunden för mycket senare i livet.

Däremot.. Så är betygsskalan inte g, vg, MVG längre utan F-A (?, tror det startar på F men kan ha fel.
    Tänker även att det blir mycket pengar om man ger det efter varje prov, lite så att jag har redan tjänat 2000:- denna månaden kanske man är beredd att offra ett prov då?
    Tycker att man kan ge de pengarna om slutbetyget blir så i kursen.

• tikki masala

Men hur ska man motivera någon att tycka att skolan är kul? Jag har verkligen ingen bra erfarenhet av det. Visserligen så älskar hon kemi och vi gör olika experiment och hon kan mycket om det. Men hon hatar att läsa och skriva och sitter hon ens tio minuter i klassen så ger hon upp.
    Man kan ju kanske justera beloppen. Jag vet inte ens hur många prov man har typ varje månad eftersom jag aldrig gick till skolan typ. (jo men jag var ju inte i klassrummet i alla fall) Och hur funkar det med f-a? Är det som i usa eller?
    Bäst betyg är A och sämst är F?

• sextiotalist
    tikki masala skrev 2014-01-05 09:53:59 följande:
    Men hur ska man motivera någon att tycka att skolan är kul? Jag har verkligen ingen bra erfarenhet av det. Visserligen så älskar hon kemi och vi gör olika experiment och hon kan mycket om det. Men hon hatar att läsa och skriva och sitter hon ens tio minuter i klassen så ger hon upp.
    Man kan ju kanske justera beloppen. Jag vet inte ens hur många prov man har typ varje månad eftersom jag aldrig gick till skolan typ. (jo men jag var ju inte i klassrummet i alla fall) Och hur funkar det med f-a? Är det som i usa eller?
    Bäst betyg är A och sämst är F?
    Mitt förslag är att ta kontakt med klassläraren, att vara aktiv med att kolla läxor, förhör inför prov, prata om vad man gjort i skolan.
    Behöver hon extra stöd? Kolla av det.
    Vi har kämpat massor med vår tonårings skolgång fram till åttan ungefär, då lossnade det och han fick nog en aha-upplevelse, för efter det har vi aldrig behövt påminna om läxor eller prov.

Om du prompt ska investera i något som gör hennes betyg bättre, så får du garanterat ut mycket mer av en sk läxhjälp.
  • sandlilja

Dels låter det som om det blir väldigt mycket pengar, det är mycket prov på högstadiet....dels låter det fel att ge pengar för resultat på enskilda prov. Om hon missar ett högt betyg på provet med nån poäng är surt i sej, att dessutom missa 600kr låter som ett hårt straff för en tonåring.

Vi körde inte med specifika pengar för enskilda betyg eller prov. Däremot varje termin när betygen kom så fick dom en klumpsumma pengar eller en present som uppmuntran för att de jobbat så bra. Nu hade mina barn eget driv och skötte skolan, jag antar att jag hade tagit till nåt knep om det hade behövts.

Det vi gjorde med ett av barnen var att påminna (=tjata) om att planera så att det funkade med läxor, träning,socialt liv.

Tänk på att om du har flera barn och de presterar olika pga olika förutsättningar så kan de få VÄLDIGT olika mycket pengar att röra sej med, tyvärr tror jag många barn skulle kunna förväxla det med olika mycket kärlek från föräldrarna. Och sen på gymnasiet, få flera tusen mer i månaden om om man väljer en lättare linje och enklare kurser än syrran....

Uppmuntran och presenter/beröm/ pengar för att man jobbat på bra, det tror jag på, oavsett vad betygssiffran blev.

• tikki masala

Vi håller på o kollar det med extra stöd. För det behöver hon anser jag men skolan tja de tycker inte det eftersom hon än så länge inte ligger efter i skolan.

• lennartsdotter

Ni kan inte använda yttre motivatorer för att få henne intresserad eller tycka att skolan är rolig, tyvärr. Det krävs inre motivation för att något ska bli intressant och roligt. Däremot kan en yttre motivator göra att man tar i lite extra för att man är sugen på just motivatorn (i detta fall pengar). Jag kan dock tycka att det skapar en osund situation, att man gör något bara för pengarnas skull. På sikt skulle man kunna tänka sig att man lär sina barn att jobba gör man bara för att få pengar och det kanske inte är det målet med arbete man vill ha.

Försök hellre finna en inre motivator. Vad vill hon göra i framtiden? Vad behöver hon i utbildningsväg för att nå dit? Kopplar ihop skolämnen med sådant hon gillar.

Sedan kan man absolut belöna med en yttre motivator någon gång ibland, men belöna ansträngningen och inte betygen. Ett barn kan slita häcken av sig och "bara" klara ett prov med nöd och näppe, ansträngningen är lika mycket värd som om barnet hade lyckats spika provet.

Sedan är det ju faktiskt inte så att man nödvändigtvis har framtiden utstakad för sig bara för att man får höga betyg. Det är rätt få utbildningar som kräver att man har högsta betyg i allt så man kanske inte behöver satsa på den bilden. Bättre att prata med barnet och tillsammans komma fram till vad som är bra betyg. Kanske går det alldeles utmärkt med ett lägre betyg i vissa ämnen medan man i andra ämnen (som man vet att barnet behärskar och tycker är roliga) helt rimligt kan ställa högre krav.

• sandlilja

]tikki masala skrev 2014-01-05 10:09:13 följande:]Vi håller på o kollar det med extra stöd. För det behöver hon anser jag men skolan tja de tycker inte det eftersom hon än så länge inte ligger efter i skolan.[/quote]

Ni kan göra mycket själva. Läs tillsammans, låt henne läsa högt, låna lagom svåra böcker. Spela spel där man räknar (tex yatsi). Det finns massor av pysselböcker med ord och matte. Som sextiotalist säjer, läxhjälp är nog jättebra, men hon är kanske lite för liten ännu,synd om hon börjar se sej som "en som har svårare än andra" om det inte är så.. Kanske är det orealistiskt att det ska vara roligt hela tiden? Vissa grejer som att läsa och räkna måste man ju liksom, det är som att spela instrument- trist att lära sej, kul att kunna.

• tikki masala
    lennartsdotter skrev 2014-01-05 10:32:05 följande:
    Ni kan inte använda yttre motivatorer för att få henne intresserad eller tycka att skolan är rolig, tyvärr. Det krävs inre motivation för att något ska bli intressant och roligt. Däremot kan en yttre motivator göra att man tar i lite extra för att man är sugen på just motivatorn (i detta fall pengar). Jag kan dock tycka att det skapar en osund situation, att man gör något bara för pengarnas skull. På sikt skulle man kunna tänka sig att man lär sina barn att jobba gör man bara för att få pengar och det kanske inte är det målet med arbete man vill ha.

Försök hellre finna en inre motivator. Vad vill hon göra i framtiden? Vad behöver hon i utbildningsväg för att nå dit? Kopplar ihop skolämnen med sådant hon gillar.

Sedan kan man absolut belöna med en yttre motivator någon gång ibland, men belöna ansträngningen och inte betygen. Ett barn kan slita häcken av sig och "bara" klara ett prov med nöd och näppe, ansträngningen är lika mycket värd som om barnet hade lyckats spika provet.

Sedan är det ju faktiskt inte så att man nödvändigtvis har framtiden utstakad för sig bara för att man får höga betyg. Det är rätt få utbildningar som kräver att man har högsta betyg i allt så man kanske inte behöver satsa på den bilden. Bättre att prata med barnet och tillsammans komma fram till vad som är bra betyg. Kanske går det alldeles utmärkt med ett lägre betyg i vissa ämnen medan man i andra ämnen (som man vet att barnet behärskar och tycker är roliga) helt rimligt kan ställa högre krav.
    Men även om vi tar tex vad man gillar och vad man vill bli i framtiden så kan det fortfarande vara svårt att komma dit.  Jag ville tex absolut bli veterinär men jag kunde bara inte sätta mig ner och plugga. Det gick bara inte. För jag kunde göra en massa andra roliga saker som att vara med kompisar och ränna runt istället.
    Självklart betyder inte bra betyg att man vet vad man ska jobba med i framtiden men Att lika bra när man är i skolan klara av det till det bästa? Så slipper man slösa bort halva sitt liv till och läsa upp ämnena? Om man ens orkar göra det. Sen vet jag ju att det inte betyder att man har det dåligt i framtiden bara för att man har dåliga betyg.
    Jag har jobbat sedan jag var 16 och har eget företag i dag och kommer att kunna "pensionera" mig när jag är 40 tack vare hårt jobb och lite smart tänk. Men det har vart otroligt jobbigt denna tiden fram tills nu.
    Om dottern har bra betyg kan det bli lättare för henne att kunna göra det hon egentligen vill göra och gillar att jobba med sen.
  • tikki masala
    sandlilja skrev 2014-01-05 10:47:11 följande:
    ]tikki masala skrev 2014-01-05 10:09:13 följande:]Vi håller på o kollar det med extra stöd. För det behöver hon anser jag men skolan tja de tycker inte det eftersom hon än så länge inte ligger efter i skolan.[/quote]
    Ni kan göra mycket själva. Läs tillsammans, låt henne läsa högt, låna lagom svåra böcker. Spela spel där man räknar (tex yatsi). Det finns massor av pysselböcker med ord och matte. Som sextiotalist säjer, läxhjälp är nog jättebra, men hon är kanske lite för liten ännu,synd om hon börjar se sej som "en som har svårare än andra" om det inte är så.. Kanske är det orealistiskt att det ska vara roligt hela tiden? Vissa grejer som att läsa och räkna måste man ju liksom, det är som att spela instrument- trist att lära sej, kul att kunna.
    Räkna tycker hon inte alls är jobbigt.  Det är mer att läsa och skriva. Vi har ett roligt spel som heter med näbbar och klor med den finns en sagobok och en cd skiva så man får lära sig om olika saker. Det är jätteroligt och hon tycker det är kul. Typ ett frågesportsspel. Vi läser, hon läser. Men i skolan är det tråkigt...
  • sextiotalist
    tikki masala skrev 2014-01-05 10:47:16 följande:
    Men även om vi tar tex vad man gillar och vad man vill bli i framtiden så kan det fortfarande vara svårt att komma dit.  Jag ville tex absolut bli veterinär men jag kunde bara inte sätta mig ner och plugga. Det gick bara inte. För jag kunde göra en massa andra roliga saker som att vara med kompisar och ränna runt istället.
    Självklart betyder inte bra betyg att man vet vad man ska jobba med i framtiden men Att lika bra när man är i skolan klara av det till det bästa? Så slipper man slösa bort halva sitt liv till och läsa upp ämnena? Om man ens orkar göra det. Sen vet jag ju att det inte betyder att man har det dåligt i framtiden bara för att man har dåliga betyg.
    Jag har jobbat sedan jag var 16 och har eget företag i dag och kommer att kunna "pensionera" mig när jag är 40 tack vare hårt jobb och lite smart tänk. Men det har vart otroligt jobbigt denna tiden fram tills nu.
    Om dottern har bra betyg kan det bli lättare för henne att kunna göra det hon egentligen vill göra och gillar att jobba med sen.
    Man måste vara realist också. När min grabb hade det som tuffast (alltså inte uppnått målen i c:a hälften av ämnena) så hade vi som morot att de betyg han får från grundskolan kommer hjälpa honom att komma in på den gymnasielinjen han ville, men det viktigaste var vad som låg bakom betygen, dvs kunskaperna, inte bara bokstaven.
    Men just motivera henne med orden, det är hon som ska välja gymnasielinje, inte betygen, det är det viktigaste.

För övrigt är det bara att gratulera att du på 24 år kan arbeta ihop ett kapital som du sedan kan leva nästan 50 år på. Det är inte vad många högavlönade fixar.
  • lennartsdotter
    tikki masala skrev 2014-01-05 10:47:16 följande:
    Absolut, det är jättesvårt att veta vad man vill göra och att nå dit men man kan ju spåna vitt och brett. Vad gillar hon att göra idag? Vilka drömmar har hon? Sedan använder man detta för att sätta realistiska mål. För vissa barn är det realistiskt att ha högsta betyg i allt, för de flesta vågar jag påstå att det inte är realistiskt. Vad som är bra betyg måste man alltså avgöra utifrån barnet. 

Vad är bra betyg för just din dotter? 

Jag gick ut både högstadiet och gymnasiet med bra betyg, dock inte högsta betyg i allt men väl över medel. Jag läste in ämnen på Komvux senare när jag hade en klar bild av vad jag ville, tog mig in på en av de svåraste biologiutbildningarna och är idag både anställd och driver eget. Jag tog en något knölig väg, men det blev bra och jag hade stupat om det hade ställts högre krav på mig i skolan.

Diskutera detta tillsammans med dottern och kom tillsammans fram till realistiska mål för henne. Belöna ibland, absolut, men förvandla inte skolan till ett evigt jagande efter belöningar. Det finns en viss poäng med att lära sig saker för sin egen skull.
Svar på tråden Belöningssystem för bra betyg?