tikki masala skrev 2014-01-05 10:47:16 följande:
Men även om vi tar tex vad man gillar och vad man vill bli i framtiden så kan det fortfarande vara svårt att komma dit. Jag ville tex absolut bli veterinär men jag kunde bara inte sätta mig ner och plugga. Det gick bara inte. För jag kunde göra en massa andra roliga saker som att vara med kompisar och ränna runt istället.
Självklart betyder inte bra betyg att man vet vad man ska jobba med i framtiden men Att lika bra när man är i skolan klara av det till det bästa? Så slipper man slösa bort halva sitt liv till och läsa upp ämnena? Om man ens orkar göra det. Sen vet jag ju att det inte betyder att man har det dåligt i framtiden bara för att man har dåliga betyg.
Jag har jobbat sedan jag var 16 och har eget företag i dag och kommer att kunna "pensionera" mig när jag är 40 tack vare hårt jobb och lite smart tänk. Men det har vart otroligt jobbigt denna tiden fram tills nu.
Om dottern har bra betyg kan det bli lättare för henne att kunna göra det hon egentligen vill göra och gillar att jobba med sen.
Absolut, det är jättesvårt att veta vad man vill göra och att nå dit men man kan ju spåna vitt och brett. Vad gillar hon att göra idag? Vilka drömmar har hon? Sedan använder man detta för att sätta realistiska mål. För vissa barn är det realistiskt att ha högsta betyg i allt, för de flesta vågar jag påstå att det inte är realistiskt. Vad som är bra betyg måste man alltså avgöra utifrån barnet.
Vad är bra betyg för just din dotter?
Jag gick ut både högstadiet och gymnasiet med bra betyg, dock inte högsta betyg i allt men väl över medel. Jag läste in ämnen på Komvux senare när jag hade en klar bild av vad jag ville, tog mig in på en av de svåraste biologiutbildningarna och är idag både anställd och driver eget. Jag tog en något knölig väg, men det blev bra och jag hade stupat om det hade ställts högre krav på mig i skolan.
Diskutera detta tillsammans med dottern och kom tillsammans fram till realistiska mål för henne. Belöna ibland, absolut, men förvandla inte skolan till ett evigt jagande efter belöningar. Det finns en viss poäng med att lära sig saker för sin egen skull.