• Gabb

Vad skulle ni gjort i en sån här situation?

Hej,

Är skild sen ca ett år och har ett 10-årigt barn ungefär varannan vecka var. Det har varit mycket strul hos den andra föräldern och jag har försökt haft barnet hos mig så mycket som möjligt. I år skulle barnet fira julafton med den andra föräldern som inte bestämde sig förrän i sista stund vad de skulle göra medan jag sagt att barnet kunde vara hos mig om det var struligt. Men hur som så ringer barnet till mig på julaftonskvällen och gråter och säger att det vill komma till mig för det är så tråkigt där de är, de hade åkt till nån bekant som de knappt har träffat innan och det var bara vuxna där.

Kommunikationen är i stort sett noll med den andra föräldern när jag försöker ta upp sånt här (för det har hänt fler gånger) och jag vill ju bara barnets bästa men vad är det egentligen? 

Det borde kanske vara så att jag bara skulle säga att det är bestämt att barnet ska vara med den andra på julafton och att det får ta diskussionen med den andra föräldern. Men ska man verkligen lägga över det ansvaret på en tioåring? Eller skulle jag låta barnet få komma till mig direkt? Att få höra att mitt barn mår dåligt och gråter får i alla fall mig att må dåligt (extra speciellt på julafton) och att dessutom den andra föräldern inte verkar bry sig om detta gör det ännu värre. Liknande situationer har uppstått tidigare så det är ju mer ett mönster än en tillfällig grej.

Hur skulle ni göra i en sån här situation?

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort i en sån här situation?
  • ClasseE

Det här stämmer in på mig också och liknande situationer har uppstått vid ett flertal tillfällen. Hur fasiken ska man göra, det gör så ont i hjärtat att höra/känna hur ledsen barnet är och jag känner mig så hjälplös.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort i en sån här situation?