• Anonym (Lori)

får man välja antal vid ivf?

Jag ska göra ett IVF försök (till självkostnadspris) är det någon som vet om man får välja då om de sätter in ett eller två "barn" då?

• Svar på tråden får man välja antal vid ivf?
  • Anonym (skog)

Tror jag inte. De sätter bara in en.

• Anonym (Lori)

Förut satte dom väl oftast in flera, är det ändrat? eller har jag förstått fel?

• Limalie

Nej, det görs bara i enstaka fall. Om kvaliteten på embryorna är lite sämre kan du få två ibland, samt om du gjort flertalet ivf:er utan resultat och om åldern är hög. Men oftast får man ett.

• MtillMoJ
    Anonym (Lori) skrev 2014-01-04 18:26:45 följande:
    Förut satte dom väl oftast in flera, är det ändrat? eller har jag förstått fel?

Det är nog snarare om man försökt flera gånger. Då skulle nog tanken komma på tal, inte annars.
  • Anonym (Lori)

Ok, tack för svaren

• phillipha

Förr satte man nästan alltid in två el fler embryon för man trodde det blev större chans för lyckad graviditet då. Man har nu med facit i hand konstaterat att det enda som ökat är tvillinggraviditeterna som ökat vilket är en risk. Så numera finns det direktiv från socialstyrelsen att man edast i undantagsfall får lov att sätta in fler än ett embryo.

• Anonym (Lori)

Det hade ju varit roligt med två iof, men som sagt så är ju riskerna större med en tvillinggraviditet. Men jag tänkte att då de sparar fem embryon för framtida bruk så kanske man fick välja om man ville sätta in två på en gång

• Mar14
    Anonym (Lori) skrev 2014-01-04 22:43:04 följande:
    Det hade ju varit roligt med två iof, men som sagt så är ju riskerna större med en tvillinggraviditet. Men jag tänkte att då de sparar fem embryon för framtida bruk så kanske man fick välja om man ville sätta in två på en gång
    Precis som folk redan skrivit i tråden så finns det direktiv från socialstyrelsen att det bara skall sättas tillbaka ett, om inte speciella skäl föreligger. Vi har haft ganska dålig kvalitet på våra embryon och också gjort många försök, så jag har fått tillbaka två några gånger. Undantag görs alltså, men det är ingen garanti för att något går bättre.

Utomlands (t.ex. i Riga) tror jag det fortfarande är vanligt att man sätter in fler samtidigt. Men som sagt, det ÄR en större risk för både barn och mamma.
Svar på tråden får man välja antal vid ivf?