• mane03

igångsättning v 37+4

På tisdag blir jag igångsatt och jag är då i v 37+4. Jag har blivit igångsatt en gång tidigare men var då i v 39+4 och har fött ett barn innan det som kom igång av sig själv.
    Min fundering är om det kan ta väldigt lång tid när man bara är 37 fulla veckor, någon som blivit igångsatt kring v 37-38?? Har hört att ibland kanske man inte ens får någon effekt av igångsättningen och då får man åka hem och försöka om några dagar igen. Någon som kan dela med sig om era erfarenheter?

• Svar på tråden igångsättning v 37+4
  • Vickan I

Jag blev igångsatt med andra barnet i 37+4. Var helt omogen innan. Fick en första omgång med gel och sedan drog det igång. Så några timmar bara, så kan gå rätt fort också. Var också beredd på en långdragen historia, men så blev det inte.

• englasmamma86

Hej ,vi saknar dig i fb gruppen :) ,tror personligen du får ett bättre svar i fb gruppen. Där är en del som blivit igångsatta. Jag är själv 37+1 idag och får bedömning om igångsättning på tisdag .alltså 37+4???? så skulle oxå vilja höra andras svar på det. Mvh Moa

• mane03

ok, jag ska bli igångsatt genom att dricka cytotec. Förra gången fick jag cytotec direkt på livmodertappen och det gick riktigt snabbt och hade värkstormar (alltså ingen paus mellan värkarna)
    Tydligen ska man inte få lika intensiva värkar om man dricker det. Men hoppas det kommer igång för det vore inge kul att åka hem utan bebis =(

• mane03
    englasmamma86 skrev 2014-01-04 17:58:52 följande:
    Hej ,vi saknar dig i fb gruppen :) ,tror personligen du får ett bättre svar i fb gruppen. Där är en del som blivit igångsatta. Jag är själv 37+1 idag och får bedömning om igångsättning på tisdag .alltså 37+4???? så skulle oxå vilja höra andras svar på det. Mvh Moa
    Hej, kul att du svarade =) Jag har haft en väldigt tung graviditet och när jag hade som jobbigast så orkade jag inte med vissa i gruppen som mest gnällde och klagade hela tiden, du vet man hade så jobbigt själv så man orkade inte med det, men jag funderar ofta på hur det går för er andra och hur ni mår =)
  • Lindsey Egot the only one

Jag blev igångsatt i v 39 och var öppen 1cm men omogen tapp. Det tog 32 timmar totalt med pinvärkar från helvetet. När de hade gått 8 timmar och inget hade hänt ville de avbryta. Jag fick morfin samt bricanyl för att häva det hela men det gick inte. Pinvärkarna fortsatte med 1 minut mellanrum, det värsta jag varit med om. Lustgasen var min bästa vän.

• mane03
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 18:02:22 följande:
    Jag blev igångsatt i v 39 och var öppen 1cm men omogen tapp. Det tog 32 timmar totalt med pinvärkar från helvetet. När de hade gått 8 timmar och inget hade hänt ville de avbryta. Jag fick morfin samt bricanyl för att häva det hela men det gick inte. Pinvärkarna fortsatte med 1 minut mellanrum, det värsta jag varit med om. Lustgasen var min bästa vän.
    Fy det lät inge kul. Var det ditt första barn? Jag vet att det kan vara svårare att sätta igång en förstföderska. Båda mina tidigare förlossningar har gått snabbt men jag har aldrig fött i v 37 så därför tänker jag att det ska ta lite längre tid.
  • englasmamma86
    mane03 skrev 2014-01-04 18:02:15 följande:
    Hej, kul att du svarade =) Jag har haft en väldigt tung graviditet och när jag hade som jobbigast så orkade jag inte med vissa i gruppen som mest gnällde och klagade hela tiden, du vet man hade så jobbigt själv så man orkade inte med det, men jag funderar ofta på hur det går för er andra och hur ni mår =)
    okej det kan jag förstå =), jag och dem andra mammorna har använt forumet som just peppning och prat om allt så det blir ju en del gnäll och intim information osv ,sånt som man kanske inte pratar om på sin vanliga fb och så) jag upplever iaf att man alltid får fint stöd och tips och råd på allt där.

sen är vi ju alla olika och behöver olika stöttning såklart =).
     det är 24 bebisar födda nu =) så det har ploppat ut på löpande band dem små liven.
    om du känner att du orkar och mår bättre sedan så är du alltid välkommen tebax! 
    har du diskuterat nåt annat alternativ än cytotec? och får man fråga vad det är som gör att dem väljer det alternativet? mest nyfiken (jag har själv sagt absolut nej till det nämligen)
  • MtillMoJ

Blev igångsatt i v 38. Dom tog hål på hinnorna då jag redan var öppen och han kom 4,5 timme senare. Då låg han även i vidöppenhjässbjudning så det tog 45 minuter med bara krystandet.

• englasmamma86
    MtillMoJ skrev 2014-01-04 18:44:02 följande:
    Blev igångsatt i v 38. Dom tog hål på hinnorna då jag redan var öppen och han kom 4,5 timme senare. Då låg han även i vidöppenhjässbjudning så det tog 45 minuter med bara krystandet.
    tyckte det ändå lät lite med 45 min krystande vid en vidöppen hjässbjudning ... då hade du nog tur ändå =) jag födde min tös i vidöppen hjässbjudning och krystade aktivt i 5 timmar =( efter en spontant startad förlossning.
  • mane03
    englasmamma86 skrev 2014-01-04 18:41:02 följande:
    okej det kan jag förstå =), jag och dem andra mammorna har använt forumet som just peppning och prat om allt så det blir ju en del gnäll och intim information osv ,sånt som man kanske inte pratar om på sin vanliga fb och så) jag upplever iaf att man alltid får fint stöd och tips och råd på allt där.

sen är vi ju alla olika och behöver olika stöttning såklart =).
     det är 24 bebisar födda nu =) så det har ploppat ut på löpande band dem små liven.
    om du känner att du orkar och mår bättre sedan så är du alltid välkommen tebax! 
    har du diskuterat nåt annat alternativ än cytotec? och får man fråga vad det är som gör att dem väljer det alternativet? mest nyfiken (jag har själv sagt absolut nej till det nämligen)
    Ojj redan 24 stycken, många som fick i december eller?
    Jo jag tyckte som det kunde bli rätt mycket negativa inlägg och så och då orkade jag inte med det när jag hade det så jobbigt. Jag blev igångsatt med cytotec med mitt andra barn och det gick bara bra. Jag jobbar ju på intensivavdelning själv och anser att om sjukvården godkänner den metoden så litar jag på det. Dom skulle ju aldrig använda den om den är farlig, den är väldigt beprövad och visst det har gått dåligt för några men det behöver ju inte bero på tabletten, ibland går ju förlossningar dåligt tyvärr =(
    Eftersom jag hade så god effekt av cytotec för 6 år sedan utan komplikationer och min läkare rekommenderar det så litar jag på det, läkaren skulle ju aldrig ge något som dom vet är farligt eller dåligt. Mitt svar är egentigen kort att jag litar på sjukvården och att dom tar hand om mig och bebis =)
    Varför är du emot cytotec? Vilket sätt kommer du vilja bli igångsatt på?
Svar på tråden igångsättning v 37+4