• alexs mamma

Finns det något hjälpmedel för att kunna cykla med vinglig 5 åring på trafikerad väg?

Hej!
    Jag har just bytt jobb, vilket är roligt i sig. Dessutom  kommer jag inte behöva köra bli 8 mil t.o.r varje dag utan har nu cykelavstånd. Barnens skola och förskola ligger på vägen till mitt jobb och jag hoppas därför kunna lämna dem och sedan cykla vidare till jobbet...
    Nu till mitt problem. Min 5 åring har just lärt sig cykla. Han är fortfarande väldigt vinglig och har inte alls koll på sig själv och cykeln i förhållande till vägen och de faror som finns här. Vägen som vi behöver cykla på är en ländsväg med relativt mycket trafik med 70 km/h. Den sträcka jag behöver cykla tillsammans med barnen är ca 2km. Han är allt för stor att ha bak i en cykelstol och en cykel kärra vägen han för mycket för....
    Jag undrar om det finns något annat hjälpmedel att ta till iaf nu fram till sommaren? Finns det någon möjlighet att koppla ihop hans och min cykel på något sätt? Hur gör ni andra?
    Tips önskas!!
    Det vore så skönt att kunna cykla till jobbet och tillsammans med killarna både för miljön skull men även för att få lite extra motion...

• Svar på tråden Finns det något hjälpmedel för att kunna cykla med vinglig 5 åring på trafikerad väg?
  • 3bairns

Hos http://www.turochkul.se/ kan du hitta en påhängscykel. Ganska dyr men ändå inte om man jämför med de bilkostnader du har haft innan. Den väger ju mer än en cykelstol men barnet trampar ju själv.

• kixan

Men han kan väl inte vara för tung för en cykelkärra? Jag har cyklat med två barn plus packning med vår cykelkärra, typ 40-50 kilo lastvikt alltså och så mycket kan ju inte din unge väga? Jag hade hellre haft cykelkärra efter en sådan väg än ett barn som cyklar själv faktiskt.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Sticka
    kixan skrev 2014-01-04 15:25:46 följande:
    Men han kan väl inte vara för tung för en cykelkärra? Jag har cyklat med två barn plus packning med vår cykelkärra, typ 40-50 kilo lastvikt alltså och så mycket kan ju inte din unge väga? Jag hade hellre haft cykelkärra efter en sådan väg än ett barn som cyklar själv faktiskt.
    Hur många barn är det sammanlagt som ska med? Eftersom hon skriver "barnens skola och förskola" så lär det ju vara fler barn än vingelpelle som ska med. Så en stor/tung femåring + småsyskon kan bli en hel del i vikt. 

Cykelkärra vore nog att föredra i det läget om det funkar. Solig
  • alexs mamma
    Sticka skrev 2014-01-04 16:01:36 följande:
    Hur många barn är det sammanlagt som ska med? Eftersom hon skriver "barnens skola och förskola" så lär det ju vara fler barn än vingelpelle som ska med. Så en stor/tung femåring + småsyskon kan bli en hel del i vikt. 

Cykelkärra vore nog att föredra i det läget om det funkar. Solig
    Jag har haft en cykelkärra men det funkade tyvärr inte. Den blev förstörd då den stod parkerad på skolan under dagen så att köpa en till känns meningslöst tyvärr. Det är två barn som ska med, den äldre på 9 år kan cykla själv framför mig det är inget problem. Jag funderade på om det finns någon sammankopplings mojäng som skulle kunna koppla samman min cykel med yngste sonen. Pojken är ca 117 cm lång och väger ca 23 kg. Eftersom han nu lärt sig att cykla själv hade det varit bra om han haft möjlighet till detta, men det är inte möjligt att släppa honom själv ens framför mig på landsvägen....
  • Quark

Googla påhängscykel och välj "bilder" så kan du se en del varianter när man hänga fast en vanlig barncykel i vuxencykeln.

www.google.se/searchåhängscykel&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=W0jIUtOmOoHn4QS7zIGoDw&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=1024&bih=644#facrc=_

• alexs mamma

Tusen tack ska kolla upp era förslag när jag sitter vid datorn...

• Kodia

Vi hade en påhängscykel, (sådan som ser ut som en halv cykel, som man kopplar fast på en vuxencykel) Den var verkligen superbra! Vi har cyklat på skogsstigar, i danska sanddyner och på grusvägar längs Göta kanal utan problem. Den fungerade bra i flera år/barn och var verkligen värd sitt pris.

Det ersätter ju inte hans vanliga cykel, utan är en annan sak, så stirra dig inte blind på att ni ska hitta en lösning där den ingår.

• 3bairns
    Kodia skrev 2014-01-04 23:40:35 följande:

Vi hade en påhängscykel, (sådan som ser ut som en halv cykel, som man kopplar fast på en vuxencykel) Den var verkligen superbra! Vi har cyklat på skogsstigar, i danska sanddyner och på grusvägar längs Göta kanal utan problem. Den fungerade bra i flera år/barn och var verkligen värd sitt pris.

Det ersätter ju inte hans vanliga cykel, utan är en annan sak, så stirra dig inte blind på att ni ska hitta en lösning där den ingår.

Precis så tänker vi också. Den halva påhängscykeln är på väg till dagis men den ersätter såklart inte en egen cykel att cykla själv på.
Svar på tråden Finns det något hjälpmedel för att kunna cykla med vinglig 5 åring på trafikerad väg?