• LindaMamman

8 månader - är detta en fas eller har vi en krävande, missnöjd bäbis?

Hej!

Den här separationsfasen infaller väl runt 8 månader? Men är det verkligen den som spökar? Han är visserligen kinkig om jag eller pappa försvinner ur sikte, men det värsta är nästan det här "uttråkade" gnället. Om inget nytt händer så skriker han! Är vi hemma en hel dag så är han jätteless, grinar och gnäller trots att vi bär, leker, sjunger.... men om vi åker bort till t ex farmor och farfar  och om fastrar och kusiner är där - då är han jätteglad och nöjd. 
    Och nätterna.... vaknar ofta och minst en gång per natt är han vaken i 1-2 timmar, pigg och glad. 
    Är det en fas eller har vi en krävande och missnöjd bäbis?

• Svar på tråden 8 månader - är detta en fas eller har vi en krävande, missnöjd bäbis?
  • Mysan8601

Låter som min dotter. Hon blev som en ny bebis när hon blev åtta månader och har hållt i sig till nu då hon blev 10 mån. För henne tror jag att det var separationsfasen plus att hon lärde sig en massa nya saker. Ville stå upp, kunde inte riktigt, ville krypa och kunde inte riktigt det heller. Men nu när hon har lärt sig är hon den glada, nöjda bebis jag känner :) El ja, nu vill hon ju gå själv så lite gnällig är hon :p Kan det vara att din bebis också håller på att lära sig nå som inte riktigt funkar än?

• LindaMamman
    Mysan8601 skrev 2014-01-04 09:11:12 följande:
    Låter som min dotter. Hon blev som en ny bebis när hon blev åtta månader och har hållt i sig till nu då hon blev 10 mån. För henne tror jag att det var separationsfasen plus att hon lärde sig en massa nya saker. Ville stå upp, kunde inte riktigt, ville krypa och kunde inte riktigt det heller. Men nu när hon har lärt sig är hon den glada, nöjda bebis jag känner :) El ja, nu vill hon ju gå själv så lite gnällig är hon :p Kan det vara att din bebis också håller på att lära sig nå som inte riktigt funkar än?
    Jo, så kanske det är! Delvis i alla fall... han vill ju alltid gå och vi får hålla honom i händerna. Då är han jätteglad. Och krypningen funkar inte riktigt utan han ålar (vrålskrikandes) fram..... 
    Det är verkligen tröttande med detta ständiga gnäll. Speciellt när man vet hur kul han är när han är glad :)
  • Anna74a

Min son var missnöjd och gnällig tills ungefär den åldern sedan har han blivit mer och mer nöjd och glad, tror att det berodde mycket på frustration.

• Mysan8601

Tror också det. Dom vill så mycket, men kan inte så frustrationen tar över.

• LillGris

Separationsfas plus att han lär sig MASSOR i den åldern = jobbig period. Men! Det går över :)

• Jolly23

Vår 8 månaders vägrar sova i egen säng/ sova själv. Vi har inte tagit det så hårt utan vill han sova hos oss så får han det. Problemet är bara att vi kan inte lägga oss samtidigt som honom varje kväll och han kan inte vara uppe så länge som vi är uppe. (Han vägrar ju sova utan oss)

Hittills har han fått vara uppe ganska länge och vi har fått gått och lagt oss innan vi vill/är trötta. Jag och pappan får aldrig någon egentid och bebis blir grinigare och grinigare på kvällarna. Nu står vi inte ut mer men hur ska vi göra? Så fort vi lämnar rummet så skriker han, han har sovit 20 min här och där sen får vi bära runt på han igen och oftast vaknar han ofta. 5 minutersmetoden har vi inte känt att vi klarar av men funkar inget annat får man väll tillslut prova den. Någon som har något förslag??

Svar på tråden 8 månader - är detta en fas eller har vi en krävande, missnöjd bäbis?